fredag 1 januari 2010

Min aktiestrategi idag - Omviktningsstrategin


En kortfattad beskrivning av min strategi för aktieinvesteringar de närmsta åren framöver.

Förr var strategin att köpa vid ras, behålla tills efter dubbling eller mer, sen lägga mig i räntebärande i väntan på nästa ras. Ingång vid rasen samt utgång vid uppgångarna skedde här stötvis och inte allt på en gång.

Hädanefter är strategin att köpa efter ras, behålla tills dubbling eller mer sen vikta om portföljen till stabilare aktier som ej kommer falla lika mycket som index vid ras. Skillnaden mot förut är alltså att jag viktar om mot "säkrare" aktier efter uppgång istället för räntebärande. Jag kallar aktuell strategi för "omviktningsstrategin". Idag har jag t.ex. bytt ut de mest konjunkturkänsliga bolagen jag köpte 2008 mot mat, läkemedel, säkerhet och energi inriktade bolag som har väsentligt lägre fallhöjd än de bolag jag köpte på botten. Skulle dessa "stabila" bolag jag har idag stiga till skyn värderingsmässigt så blir det nog till att vikta om mot räntebärande eller obligationer. Men då pratar vi väldigt höga värderingar dvs P/E och P/S tal långt över deras historiska snitt.

Såhär inför 2010 känns detta riktigt bra. Jag gillar dessa lugna väntans tider på det ultimata upplägget för ett perfekt baseballslag som Warren Buffet uttryckt det. Den enda risken jag sitter på är ifall mina "stabila" aktieinnehav alla skulle rasa stort på samma gång. Jag tror att risken är ganska liten. Att kraft foods, astrazeneca, securitas, sca, pg, verizon, naturgas, m.fl (totalt ca 50-60% av portföljen) alla påverkas likadant samt mer negativt än under 2008 tror jag är osannolikt. De verkar i helt olika branscher (varav alla branscher är relativt konjunkturokänsliga och icke-korrolerande med varandra), i olika valutor, på olika marknader och de är bland de tryggaste bolagen i sin respektive sektor.

Anledningen att jag nu använder denna "omviktningsstrategi" istället för den gamla strategin där det var antingen aktier eller räntebärande beror på att jag vet mycket mer om börsens bolag idag än vid IT-raset och åren därefter då jag var aktiv sist.

En annan viktig anledning är att börsen är väsentligt lägre värderad idag än den var vid IT-bubblan tiden. Alltså är chansen att vi får en långsiktig uppgång utan betydande ras större idag än vid IT-perioden. I det fall vi får en långsiktig uppgång utan ras kommer även de "säkra" aktier jag valt idag att prestera betydligt bättre än räntebärande.

7 kommentarer:

  1. Jag tror 2010 blir ett OK år, men tror 2011 blir jobbigare, jag ligger 80% i aktier nu, målet är nog att sälja av allt under 2010, för att vara likvid för 2011!

    SvaraRadera
  2. Hej, upptäckte denna blogg idag och läste den från början. Mycket inspirerande! Gratulerar till din fantastiska utveckling.. sparar själv i aktier sedan 1995 faktiskt, har haft en del framgångar men måste jobba lite på den psykologiska biten då jag har svårt att hoppa ur marknaden när den börjar närma sig toppen.. Kommer att följa din blogg, hoppas du har tid att uppdatera den även när du blir frisk och mer aktiv med annat. /Hans

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Risken med att vara för likvid är ifall inflationen kickar igång så gröps ditt kapital ur snabbt. Jag tror att consumer staples aktier, typ pg, kraft, jnj kommer att åtminstone lyckas behålla värdet på kapitalet vid en eventuell hyperinflation.

    Hans

    Tack, tycker det känns ganska fantastiskt att vara med om det själv:) Men att vara sjuk kan ibland vara bra för att inse att pengar inte är allt, såvida du inte är dödssjuk.. Psykologi är viktigt vid aktieinvesteringar. Jag har själv haft svårt med den biten men det är en kontinuerlig utveckling. Mitt problem har varit att jag går ur marknaden för tidigt och missat den perioden då aktierna går från normalvärderade till övervärderade. Därför tror jag ovan nämnda omviktningsstrategi är bättre för mig, dels får jag ett inflationsskydd, dels får jag utdelningar som överstiger bankräntan, dels är risken låg om det rasar.
    God fortsättning.

    SvaraRadera
  4. Först så måste jag tacka for en mycket trevlig och intressant blogg!
    För attintroduktera själv så kan berätta att jag heter Johan. Jag är 18 och går i sista året i gymnasiet. Under senaste halvåret har jag börjat intresera mig för aktier. Jag har skapat en depå med lådsaspengar hos dn och följt olika bloggar för att lära mig mer.
    Nu har jag tänkt att ta steget in på den riktiga marknaden för att lära mig och få erfarenhet av aktiemarknaden.
    Min målsättning med mitt sparande är att spara är att få mina pengar att växa på lång sikt.
    Mina starkapital uppår till 50'kr. För tillfället så består dessa tillgångar av ett innehav i ericsson som uppgår till ett varde av 15'kr (svensson, sattsa all pa ett kort och sa klart i eriksson, jag vet:P)
    Sen sa har jag aven ett fond som är värd 11'kr. Den fond som mina pengar är placerade i är nordea tillvaxtbolagsfond som jag är missnöjs med.
    Frågan är nu var och när jag ska investera. Efter att ha sträcklast din blogg senaste dagarna, inser jag att det vore dumt att köpa nu om vi har en rekyl framför oss.
    Om du nu hade varit i min situvation, vad hade du då gjort?
    Vilka företag tycker du att jag ska titta narmare på som vore något att investera i? Målet är en sa hög tillvaxt som möjligt med så låg risk som möjligt. Sjävklart så är det ju ett samband mellan risk och kursens utväckling. I mitt fall så skulle jag kunna ta en något högre risk med tanke på att mitt startkapital inte ar sa mycket pengar generelt sett (hehe bara allt jag äger).
    Nu till direktavkastning. Under hösten har jag foljt 4020 bloggen vilket har varit lärorik läsning. Efter att jag har följt den så har jag inte bara insett att Warren Buffert borde vara min idol utan också att drirektavkast är viktigt när man investerar på lang sikt så man kan uppnå ränta pa ränta effekt.

    Till sist; lycka till med bloggandet och investeringarna. Ser fram emot att fortsätta att följa din utväckling under våren.
    Keep it up med det bra bloggandet!:D

    Med vänliga hälsningar
    Johan

    SvaraRadera
  5. Johan

    Jag skulle nog föredra Industrivärden C gentemot Eric B. Du får Eric B till 30% rabatt och sen får du en diversifierad portfölj med lägre risk än bara en aktie. I övrigt tycker jag du gör rätt i att läsa på ordentligt innan du handlar. Det kommer du att vinna på på sikt. Jag vill inte ge några specifika råd i övrigt men jag önskar dig lycka till. Kom ihåg att dina aktieinvesteringar med allra största sannolikhet inte kommer att generera mer än max ca 15% i avkastning på ditt startkapital per år över tid varför det i början är viktigt att fokusera på att bygga upp ett någorlunda stort startkapital på annat håll så att du har något att bygga på.

    SvaraRadera
  6. Du listar mat, energi, läkemedel och säkerhet som sektorer som är relativt okänsliga för konjunktursvängningar. Hur är det med telekomsektorn (Telia, AT&T etc)? Kan även den sägas tillhöra denna kategori?

    SvaraRadera
  7. Mattias

    Helt klart. Telekom är relativt ocykliskt. En sektor jag gillar i dagsläget, låg värdering, opopulär, höga direktavkastningar. Bra value idag. Telia tillhör dock inte någon av favoriterna.

    SvaraRadera