lördag 9 januari 2010

I've got my mind set on you - Orkla


Jag har efter viss efterforskning kommit fram till att Orkla på Norska börsen kan ge en god riskjusterad avkastning relativt många andra storbolag i norden. De har god historik, stark huvudägare av kött och blod, god utdelningshistorik, diversifierade verksamheter med några mycket starka varumärken, relativt låg fallhöjd.

Jag tänker inte beskriva bolaget här, det gör de bättre själva i den här pdf-prestentationen. Anmärkningsvärt är att de lyckats ge en avkastning inkl återinvesterade utdelningar på hela 23% per år sedan 1982, Warren Buffet-klass på dem sifforna skulle jag säga. Om jag ska vara lite kritisk så är det i sådant fall att deras innehav i REC idag utgör en ganska stor del av Orkla och en betydande del av framtida avkastning kommer att höra ihop med hur REC utvecklar sig. Jag är dock relativt positiv till REC utifrån dagens värdering. Jag tror på solkraft på lång sikt och hoppas att allt tal om jättesolkraftsanläggningar i Sahara kan bli verklighet.

Nu ska jag gå igenom lite olika aspekter jag beaktar vid ett köp av lite större storlek än de mindre genomtänkta "chansposterna" i undervärderingscasen.

Årsredovisningar
Innan jag gör ett större köp kommer jag att granska årsredovisningar lite noggrannare än hittills. Nu har jag endast skummat den senaste samt en 5 år gammal årsredovisning. Om kursen når dit jag vill ha den för köp kommer jag att läsa igenom årsredovisningarna lite noggrannare för att leta efter risker t.ex. stora lån i balansräkningen och deras räntekostnad, delar av verksamheten som är svaga, potential i de olika verksamheterna tillväxtmässigt, ägarsituationen, ledning, etc.

Teknisk analys
Jag har även studerat grafer över kursen senaste 20 åren samt närmare tidsperioder. Jag använder mig till viss del av enklare teknisk analys när det gäller inköp av långsiktiga innehav. Detta för att försöka tajma en kortsiktig låg nivå prismässigt. De nedre bollingerbanden som jag tittar på ger kurs 53NOK, de övre ger kurs 58NOK. Vilket gör att jag tar sikte på att börja köpa i nedre delen av den rangen, dvs runt 53-55NOK max.

Kurshistorik
Jag vill gärna veta vad som hänt med kursen när panik infunnit sig på marknaden senast. Lägsta nivå var ca 33NOK när börsen bottnade 2008. Räknat från en inköpsnivå runt 54NOK ger det en fallhöjd på ca 40%. Jag vill helst inte ha en sådan här typ av potentiell fallhöjd på över -50% i mina större investeringar. Det betyder att jag tycker att Orkla kan vara köpvärd upp till ca 65-70NOK enligt denna principen.

Utdelning
Orkla har haft mycket god utdelningshistorik med höjningar de flesta åren, senast var utdelningen 2,25NOK/aktie och jag tror att den kommer bestå i år. Detta ger en direktavkastning på ca 4% idag, klart godkänt för mig med tanke på den goda historiken av utdelningstillväxt över tid.

Optionsstrategier
I de bolag jag kan tänka mig att äga minst ett par 1000 aktier i och som har optioner knutna till sig har jag börjat använda mig av en optionsstrategi för att öka avkastningen. Jag ställer ut säljoptioner på lite längre sikt och får därmed in en premie för löftet jag tar på mig om att köpa aktien till en kursnivå snäpet under dagens om ungefär 6-12 månader framåt. Denna strategi tillämpar jag uteslutande i bolag där jag anser konkursrisken vara obefintlig och fallhöjden relativt låg. Jag skulle t.ex. aldrig ställa ut optioner i ett bolag som Boliden eller Swedbank där man inte har en fundamentalt stabil substans i bolaget som kan stå emot en superdepression.
I Orkla funderar jag på att ställa ut säljoptioner med lösendatum i antingen Juli eller Oktober 2010. Om jag t.ex. väljer att ställa ut säljoptioner motsvarande 1000 Orkla aktier med lösenkurs 47NOK i Oktober 2010 så får jag i dagens läge in en premie på ca 2600NOK. Om Orkla håller sig över 47NOK fram till oktober så händer ingenting och jag behåller bara de 2600NOK. Om Orkla faller under 47NOK så kan jag bli tvungen att köpa 1000 aktier á 47 NOK när så sker oavsett när det sker och oavsett hur lågt de står i kurs ändå fram tills Oktober. Jag kan alltså bli tvungen att köpa 1000 Orkla aktier för 47NOK/st fast att priset på marknaden bara är 40NOK till exempel. Om detta skulle ske så är jag dock ändå nöjd med att få köpa Orkla för 47NOK - 2,6NOK som jag fått i premie, alltså blir inköpspriset de facto 44,4NOK om jag blir löst på optionerna, en mycket bra ingångskurs på lång sikt i Orkla enligt mig. Min förhoppning i detta fallet är att Orkla skall falla under 47NOK för att jag vill bygga en position i dem på mellan 10-50000 aktier beroende på hur billigt jag får dem. Om de inte går ner så är det synd men då får jag i alla fall in en tröstpeng i form av premien från säljoptionerna och jag kan fortsätta att ställa ut fler säljoptioner framöver och tjäna pengar på Orkla fast att de inte går ner i pris och jag kan köpa in dem. En regel när man skall ställa ut säljoptioner är att man alltid måste ha de pengar som man lovar att köpa aktien för om den faller i pris. I Orkla-fallet måste jag alltså ha 47000NOK redo att köpa in aktien för ifall den går under 47NOK före oktober.

Liknande strategi som ovanstående kommer jag även att applicera på Securitas i år.

Det har tagit mig flera år av läsande och räknande för att förstå mig på optionshandel och riskerna med det innan jag började använda mig av dem. Mina första affärer förlorade jag dessutom pengar på. Jag rekommenderar ingen att handla med optioner utan att veta exakt vad man gör.

Oj vad hungrig jag blivit av att jobba med strategin för den här investeringen, hjärnan drar mycket ström när den går på fullvarv. Synd att jag har slut på min favorit, frysta Grandiosa Pizzor från... just det Orkla.

6 kommentarer:

  1. Tack för en riktigt bra blogg! Har i snart ett år läst olika aktie-/ekonomibloggar och kände direkt när du drog igång att detta var vad jag hade väntat på. Någon som varit med ett tag i gamet, som har en genomtänkt strategi som testats under längre tid. Jag gratulerar till dina fina vinster och hoppas kunna lära mig mycket av dig framöver.

    Är själv ca. ett år gammal inom aktiesparande och försöker hela tiden lära mig nya saker. Har en långsiktig inriktning på mitt sparande, men "leker" även lite vid sidan av för att lära mig mer om kortsiktiga (1-2 år) placeringar.

    Hade precis tänkt be dig gå genom hur du gör en bra fundamental analys inför ett större köp, men såg till min glädje att det är precis vad denna post handlar om.

    Hoppas på fortsatt intressant läsning!

    /Johan

    SvaraRadera
  2. har själv börjat läsa på lite om optioner. Ställer du ut köpoptioner via nån nätmäklare ? vet du om villkor o.s.v skiljer sig mellan dem ? har själv depå på avanza, avanzaMini och en depå på nordnet som jag i dagsläget inte använder

    SvaraRadera
  3. Johan

    Tack för feedback. Kanske inte framgår men jag är också av åsikten att inte överanalysera ett bolag innan ett köp, vissa läser kanske 10 årsredovisningar och gör en egen analys av alla affärsdelar osv. Jag tycker att mångt viktigare är vilket pris man betalar för bolaget. Jag köper hellre ett normalbra bolag till en riktigt låg värdering än ett högkvalitativt bolag till en hög värdering. Om jag t.ex. fick välja mellan att köpa NCC som jag anser vara ett OK bolag till en värdering 50% under genomsnittlig värdering historiskt och Atlas Copco som jag anser vara ett mycket bättre bolag till en värdering 50% över genomsnittlig värdering historiskt så väljer jag NCC alla gånger.


    Des

    Angående utländska listor, kolla längst ner på http://finance.yahoo.com/, där finns motsvarande för olika delar av världen, jag brukar kolla på http://uk.finance.yahoo.com/ en del. Använder avanza och nordnet för optioner. Främst ställer jag ut säljoptioner, ibland köpoptioner på vissa innehav. Tror inte det skiljer sig nämnvärt mellan dem villkorsmässigt. Däremot finns norska och danska optioner endast på nordnet.

    SvaraRadera
  4. Tack för förtydligandet! Vilka tycker du är de viktigaste posterna i en årsredovisning? Har kikat genom en del för de bolag jag har i min långsiktiga portfölj, men jag tycker att det lätt blir rörigt med så många siffror. Är det bara att se efter hur dagens aktiekurs förhåller sig till substansvärdet (tror jag det var... alltså hur mycket företaget är värt om man slår ihop alla tillgångar) och sedan kika på eventuella skulder? Jag känner att jag fortfarande har en del att lära här... :-)

    /Johan

    SvaraRadera
  5. Johan

    Värdering i förhållande till substansvärdet varierar extremt mycket beroende på vad det är för typ av företag så det anser jag vara ett mindre relevant mått. Jag tittar främst på P/E måttet (justerat för genomsnittlig vinst de senaste 3-6 åren), P/S-talet (i förhållande till historisk värdering och konkurrenter). Det tar nog några år av läsande och räknande innan man får ett hum om vad som är viktigt. P/S-talet är dock ett tal jag alltid beaktar oavsett bolag och bransch.

    SvaraRadera
  6. Intressant! Läser och lär...

    /Johan

    SvaraRadera