onsdag 13 januari 2010

Drivkraften bakom pengarna


If there is a will there is a way.

Jag tror att det är grundläggande att det finns en bakomliggande drivkraft till att bli rik eller ekonomiskt oberoende för att man skall lyckas. Alternativt en drivkraft för att undvika motsatsen.

Jag minns när jag jobbade som anställd i 19-års åldern. Hur jag led av att lyssna på de dumma fikarastdiskussionerna om diverse oväsentligheter, jag tror du vet ungefär vad jag menar. Jag fick en känsla av att folk jobbade lika mycket för att snacka skit som för att tjäna pengar. De uppgifter jag sedan skulle utföra kändes allt för banala, jag fick ingen som helst stimulering av att stapla syltburkar, fylla på mjölk eller baka bröd på konsum. En robot hade klarat det lika bra. Jag visste intuitivt att jag kunde åstadkomma mycket mer. Men jag visste också att jag behövde erfarenheter och startkapital så jag fortsatte jobba några månader på varje vanligt arbete jag provade på.

En händelse som gjorde intryck på mig inträffade när jag som 20-åring jobbade på kontor och skulle dela kontorsrum med en kvinna i min egen ålder. Jag jobbade på provision och kämpade målmedvetet varje dag för att dra in pengar, min kvinnliga kollega gillade att småprata lite då och då men skötte också sitt jobb. En dag blev jag inkallad till en chef, jag fick beskedet att min kollega inte klarade av att jobba med mig då jag var en kall och osällskaplig personlighet enligt henne. Vi skulle alltså byta kontor. När jag konfronterade henne med detta så brast hon ut i storgråt och det blev stora utlägg om hur jag aldrig småpratade med henne på morgonen, på lunchen eller närhelst hon försökte prata om det ena eller andra med mig. Jag hade faktiskt inte anat detta tidigare utan tyckte att vi hade en bra arbetsrelation där vi kunde prata ibland men ändå fokusera på det viktigaste nämligen att tjäna pengar. Uppenbarligen hade jag fel. Jag är inte en känslostyrd emotionell människa, jag är nog ganska kall och beräknande av naturen. Jag har väldigt svårt för människor som får emotionella utbrott och inte kan behärska sig. Kanske är det också denna kyliga egenskap som fått mig att utan allt för stora svårigheter känslomässigt våga investera när det så att säga flyter blod på gatorna men också gå mot strömmen och sälja när alla andra köper och framtiden ser som ljusast ut. Många människor jobbar för att umgås och prata om lättsamma vardagliga små händelser, mitt mål har varit ett annat än att springa runt runt i det ekorrhjulet, jag ville vidare. Idag vet jag att flera av personerna på det gamla jobbet fortfarande är kvar där, antagligen trivs de bra eller åtminstone vantrivs de inte. Hoppas jag. Jag hyser inget förakt mot den typen av människor men om man vill någonstans ekonomiskt så tror jag att man måste ägna mer tid åt själva affärerna och mindre tid åt vardags shit-chattet.

Där hemma hade vi det tufft ekonomiskt sedan några år tillbaka då hyran dubblats pga ett stambyte. Ibland var det på gränsen till att det fanns pengar till mat, detta gav upphov till mycket klagande och oro. Jag ville aldrig att mina barn skulle uppleva den situationen i framtiden. En av de hårdaste slagen var när min mor var tvungen att ge upp en av sina livs drömmar som hon kämpat länge för pga tillfälliga ekonomiska trångmål. Jag tror att det slog an en stark sträng i mig som har varit en av de bakomliggande faktorer som drivit mig sedan efter. Jag skall aldrig bli begränsad av ekonomiska faktorer i strävan efter att uppfylla mina drömmar löd mitt inre budskap. Ingenting skulle hindra mig från att uppnå den ekonomiska trygghet som krävdes för att skapa ett rikt och fritt liv.

Kanske var det dessa upplevelser som gjorde den stora skillnaden. De flesta av mina vänner har troligtvis inte upplevt samma ekonomiska besvär i sin uppväxt och de verkar inte heller ha ett lika stort begär efter att tjäna pengar och lägga dem på hög. Jag vill dock påpeka att min familj inte levde i någon 100%ig ekonomisk misär med socialbidrag och kronofogdar men vi var helt klart inte längre än ett par hundralappar per månad ifrån det den värsta tiden. Man kanske skulle kunna säga att det rent av var en ekonomisk nära döden upplevelse som fick mig att se på privatekonomi och pengar på ett helt nytt sätt efteråt, precis som de som överlever en dödlig olycka ser på livet på ett nytt sätt därefter.


För mig har följaktligen alternativet till att vara rik känts för smärtsamt för att jag skulle kunna uthärda det. Jag har aldrig klarat av att jobba med folk jag inte själv valt att ha omkring mig, att vara tvingad till uppgifter som någon annan bestämt eller inte ha möjlighet att själv sätta gränser för hur mycket jag kan tjäna/spara/spendera. Jag har helt enkelt varit tvungen att bli ekonomiskt oberoende så snabbt som möjligt för att kunna känna mig bekväm med min tillvaro. Om jag inte hade valt "the road to riches" så hade jag nog känt mig kvävd och hämmad oavsett vad jag jobbat med. Idag känner jag mig mycket mer tillfreds med livet än då jag inte hade pengar, jag skulle säga att min förvärvade ekonomiska trygghet har varit en av de största nycklarna till det goda i mitt liv.



Jag avslutar med ännu ett citat, jag är en sucker för citat:)

Om man inte finner sig i någonting annat än det man vill ha är det heller inte någonting annat man kommer att få.

14 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Jag har precis nyligen börjat följa din blogg och har inte hunnit beta av alla inlägg än. En sak jag funderade på är huruvida du tog stora risker i början för att få ett stort "startkapital". Har du tagit lån för att investera i aktier?

    Kommer fortsättningsvis följa din blogg med stort intresse!

    SvaraRadera
  2. John

    Kul med feedback. Jag har delvis jobbat hårt för startkapital delvis tagit en del lån på senare år ja. Jag anser att belåna en stabil aktieportfölj med en 10-20% är tio ggr säkrare än att belåna en bostadsrätt till 90-95%. Har åkt på några smällar i samband med belåning också, värdefulla läxor. Mer om det senare.

    SvaraRadera
  3. Bra och tankvärt skrivet. Jag har själv liknande erfarenheter som dig. Med åren har jag försökt bli en mer emotionellt öppen person och detta har varit till oerhörd nytta i mitt liv. Den analytiska sidan använder jag fortfarande för att fatta rätt beslut. Den emotionella sidan gör mig till en mer komplett (större) människa. Den utvecklingen tog tid och jag är idag över 30 år.

    Angående min blygsamma förmögenhet tog den paradoxalt nog mer fart när jag försökte växa som människa och förra året passerade jag 20-miljonersvallen vilket var ett viktigt mål för mig. Förutom pengarna äger jag några bolag och mitt långsiktiga mål är att "gå från 0 till 100" under min livstid. Miljardär känns avlägset i dagsläget och är inte heller något jag ser någon poäng i att eftersträva. Har man 100 miljoner kan man leva precis den typ av liv man vill leva. Marginalnyttan av ytterligare pengar är i princip 0.

    Din blogg är bra och fyller ett tomrum i Internet. Jag har länge letat efter persone som är i liknande situation som mig. De flesta bloggar handlar om den första miljonen och hur man gnetar ihop till denna. Detta är givetvis också intressant men det är alltför mycket gammal skåpmat för mig.

    SvaraRadera
  4. Det jag har funnit både intressant och skrämmande är att det tycks inte spela någon roll hur stor ens inkomst är. tjänar folk mer spenderar dom helt enkelt bara mera..Alldeles för många som inte skulle klara av en större reperation på bilen tex. Förstår inte hur man kan känna trygghet i att leva ett sådant liv..

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Intressant respons. Kul att höra från någon som har kommit en bit längre på vägen och vet hur det känns att vara "rik" med svenska mått mätt. Hur har du själv placerat dina pengar, aktier, fastigheter andra placeringar eller en kombination? Jag ser också just 20-miljoners vallen som ett viktigt delmål då jag räknar med att kunna få ca 100Tkr/månaden i helt passivt kassaflöde. Ungefär då kommer jag att börja unna mig mer resande, aktiviteter och nöjen vilket jag idag är ganska återhållsam med. Tippar att det tar 5-10 år att nå dit beroende på mina företag och börsutvecklingen. 100Mkr kommer man att nå förr eller senare, om inte annat tack vare inflationen. Kunde inte sagt det bättre själv med marginalnyttan, precis så jag tänker själv. Om jag överhuvudtaget ska anstränga mig för att tjäna en extra krona utöver 100Mkr så skall det vara för att jag får ut en stor glädje av arbetet eller för något annat större syfte som känns meningsfullt. Det fanns en artikel på mensa som beskrev att folk med högt IQ har lättare att tjäna pengar upp till en viss nivå (x antal miljoner) men sedan svårare än normalbegåvade då de inte finner det lika intressant längre. Har man klarat super mario 1 är det inte lika kul längre att spela det igen, då vill man spela 2an. Jag tror det ligger något i det. Ska skriva mer om det snart. Den emotionella intelligensen, eller EQn kanske är mitt nästa spel att klara. Jag tror att även jag kan ha gått miste om en del på den biten även om jag inte gärna erkänner det för mig själv.

    Des

    Håller med. Men det är tur att det finns folk som spenderar också, annars hade inte vi aktieägare haft lika goda framtidsutsikter:)

    SvaraRadera
  6. Hej Dollarmiljonär,

    Tack för jag fick dela lite utav din story. Jag gillar den. Har läst tidigare, men idag kunde inte låta bli att skriva några rader eller många rader. Jag beundrar verkligen du o Anonym är så framgångsrika och redan skaffat en förmögenhet. Jag är född i ganska välställd familjen i öster Asien. Jag har bott i Sverige mer än 10 år och är välutbildade.

    Jag har ärvt ca 1 miljon för några år sen. men jag var inte rädd om pengarna. Spenderat, köpt lägenhet och rest. Jag är en drömmare. Jag trodde att jag kommer att bli framgångsrik. Utan något erfarenhet startade jag ett företag 2007. Jag drömde att jag kommer lyckas! Jag har även köpt aktie och tog mycket risk och högbelånat mitt depå då jag trodde aldrig börsen skall gå ner och krascha..

    Ni kan säkert gissa vad som hänt efter det…Jag förlorade alla pengar på mina boliden aktie. Pengar som jag tjänat över mitt företaget varje månad stoppade jag in i mitt högbelånat depå då jag naivt trodde att aktie kommer inte att sjunga mer… Det var ett svart håll…Jag hade samtidigt höga kostnader och företag gick också sämre. Det var första gång i mitt liv att jag känner mig att jag var fattig! Jag kunde knappa att köpa mat. Jag har bara kreditskulder och inga pengar att betala hyran.

    Jag hade ingen att be om hjälp. Jag är bara själv här i Sverige. Min familj redan satsat pengar i mitt företag och jag vågar aldrig berätta till andra mitt eget fel på börsen. Mitt misslyckande på mitt företag. Ångest, rädsla och hopploss var de order som kunde beskriva mitt liv.

    Jag började jobba som eskort. Som tur ser jag väldig bra ut och ha en väldig fin kropp. Pengarna kom in snabbt från första dag. Det är en väldig blandat känslor. Jag skäms förstås samtidigt var jag glad över att jag äntligen kunde slippa oror för inte ha pengar att leva.

    Jag bestämde mig att jobba några månader med eskort för att snabbt kunna spara ihop ett startkapital. Jag är inte rädd för misslyckande. Jag kan alltid börja om! Så nu, några månader senare, kunde jag börja om mitt liv. . Jag mår mycket bra nu när alla skulder betalad och känner mig trygg när jag ha flera hundra tusen på banken. Jag grät när jag våga äta på restaurang igen med mina vänner utan att ljuga för jag inte hade tid…Jag har blivit mycket sparsam. Inte slöser pengar längre. Pengarna som jag slitit och tjänat ihop helt själv!

    Jag känner mig tacksam för mina kunder. Det är klart de är mycket tacksam över att de kunna uppleva en fin stund med en snygg , varm och trevlig flickvän. De sagt att de aldrig träffat någon eskort som jag. Jag är glad över att jag äntligen kan sluta nu trots det ger oerhört hög cash-flow… Jag vet att jag ha ett liv att satsa. Det var bara ett tillfälle möjlighet för mig att rädda mitt liv. Att överleva. När jag hade ingen, när jag hade ingenting, hade jag bara mitt vackra utseende och en fin kropp, my only asset.
    Jag vill skaffa ett liv där jag kunde förverkliga mina andra drömmar och jag kunde känner mig trygg o lycklig över. …

    Jag är numera tacksam över att jag fick smaka på livet och uppleva att vara fattig. Jag förstår att ingen kan hjälpa dig förutom du själv! Jag har slösat bort min första miljon men jag har nu arbetat ihop mitt eget start kapital. Jag är stolt över mig själv!

    Jag drömmar om nu att jag kunde lyckas tjäna ihop min första miljon igen. Genom min investering.

    Att bli rik är inte viktigt för mig utan jag kunde njuta av livet under resan och känner mig lycklig över andra fina saker i livet som kärlek, vänskap, familj .. Men jag vill aldrig känner mig fattig igen!

    Wish me good luck …

    SvaraRadera
  7. Jag har placerat pengarna i en rad olika tillgångar. Har en långsiktig aktieportfölj, en kortsiktig handelsportfölj, några fonder och hedgefonder, royalties, företagscertifikat och företagsobligationer, råvaror och lite annat smått och gott.

    Utöver detta har jag som jag tidigare nämnt några bolag och också mitt boende som blivit värt en del i den galna bostadsmarknad vi har, men dessa poster åsätter jag värdet 0 i mina sammanställningar.

    Värt att påpeka är att jag försöker ha en stor del av mina tillgångar i andra valutor (eftersom jag alltid haft en stark misstro mot den svenska Riksbanken, vilket visat sig vara befogat) och att jag använder mig av Kapitalförsäkringar i vissa portföljer för att minska min skatt och underlätta bokföring. De flesta av mina affärer sköter jag via lågprismäklare (är extremt noggrann med att minimera mina kostnader i affärssammanhang).

    Jag lever ett mycket bekvämt liv där jag försöker unna mig själv det jag vill ha, men jag är noga med att hålla kostnader på en rimlig nivå och lever alltid klart under mina tillgångar. Bara för att man har en del pengar behöver man inte nödvändigtvis "splasha" omkring. Ytterst få i min omgivning vet hur förmögen jag är, de flesta skulle gissa att jag har några hundra tusen undanstoppat eller så. Jag vill medvetet hålla det så då jag märkt att avundsjukan annars växer sig för stark hos människor och detta tyvärr brukar påverka relationer negativt.

    Jag är mycket välutbildad men tror inte jag skulle platsa i mensa. Antagligen är jag tämligen normalbegåvad (kanske högre, men inget geni). Å andra sidan är jag extremt driven och målinriktad och det är dessa egenskaper som jag tror gjort att jag tjänat en slant.

    Det är jättekul att få följa din blogg. Jag hoppas att du fortsätter att skriva den framöver och att du snart har nått alla dina finansiella mål!

    SvaraRadera
  8. Anonym

    Vågat att dela med dig av dina erfarenheter. Det är skönt att berätta sånt man inte pratar om med vänner ibland även om det är anonymt. Med kniven mot strupen skiljer de som kämpar emot och klarar upp situationen ut sig från de som går under. Jag har själv varit nära att förlora stora summor flera gånger. Jag har också tagit till extraordinära lösningar, t.ex. massmedia och stora lån. Jag kan känna igen mig i ångesten, det krävs stor styrka för att rycka upp sig. Du valde en lösning som kanske var bättre för dig än alternativet att bli utfattig. Jag önskar dig fortsatt framgång och glöm inte att det som inte dödar dig gör dig starkare.


    Anonym

    Tack för feedbacken! Du verkar ha en genomtänkt allokering/diversifiering på dina tillgångar.

    Funderar också på att ha lite mer råvaror och obligationer på sidan av aktierna.
    Långsiktigt tror jag att man får en högre riskjusterad avkastning genom att vikta om mellan olika tillgångsklasser beroende på hur de är värderade sinsemellan.

    Jag har valt att inte berätta att jag är ens miljonär för någon utanför familjen.
    Tror att folk skulle bli ganska irriterade på hur ekonomisk jag är även fast jag har pengar om de visste det.
    Merparten av människorna i min omgivning gör i princip av med allt de tjänar med motivationen att man lever bara en gång. Jag skulle kunna använda samma citat för att motivera varför man borde bli ekonomiskt oberoende och därigenom slippa ägna 50 år av sitt liv på ett arbete som man ofta klagar på.

    Att vara driven är key när det gäller att uppnå något, vad det än är. Mitt kortsiktiga mål är att bli fullt frisk därav prioriterar jag ner företagandet för tillfället. Har svårt att fokusera på för många saker samtidigt utan gör några få saker riktigt ordentligt istället. Skulle aldrig sitta och skriva här om jag hade ställt in mig på att tjäna en viss summa pengar inom en tidsperiod. En annan anledning är att med mer än ca 5Mkr så tror jag att man få bättre avkastning på att förvalta sitt kapital väl än en genomsnittlig lön. Därför känns det viktigare att ha full koll på förvaltningen än att "jobba" som vanligt. Belöningen behöver vara så mycket större idag för att den ska vara värd samma arbetsinsats som förut.

    Folk tror att de kan bli rika genom att fortsätta som de alltid gjort, jobba för löneökningar t.ex. Man måste förstå att om man gör det man alltid har gjort kommer man få det man alltid har fått. Ett applicerbart motto på det mesta.

    SvaraRadera
  9. Hej, tack för trevlig läsning och kul att läsarna bjuder tillbaka med intressanta historier. Känner igen mig själv när du pratar om att du alltid valt att spara mycket. Jag själv är student och arbetar vid sidan om. Trots detta lyckas jag lägga undan ganska mycket pengar i mina mått mätt iaf. Detta är något som kommer sig väldigt naturligt för mig tillskillnad från många av mina vänner. Nu har jag börjat investera mina besparingar i aktier och det är därför jag kom in på den här bloggen. Jag är fortfarande väldigt färsk i allt med aktier men har redan stött på medgångar och motgångar. Detta är något som har varit väldigt lärorikt. Nu försöker jag bygga upp en stabil portfölj men har fortfarande kvar några små aktier som jag tror på. Men ju mer man läser desto mer märker jag att jag inte är tillräckligt insatt i de bolag jag väljer att investera i, ett väldigt vanligt problem som många jag tror många investerare gör. Men man lär sig ju nya saker varje dag och det finns väl ingen enkel väg att ta, tyvärr! Nu fick jag skriva av mig lite, och igen tack så mycket till dig och alla läsarna som delar med sig av sina erfarenheter det hjälper oss alla att bli bättre människor och placerare.

    /Filip

    SvaraRadera
  10. Du har aldrig känt att du missar nått genom att fokusera så mycket på sparande till skillnad från "alla" andra som konsumerar?

    SvaraRadera
  11. Des

    Utan tvekan är det så. Om man vill bli framgångsrik på ett område så kommer man mer eller mindre vara tvungen att offra något annat. För mig personligen har en god ekonomi varit högre prioriterat än det mesta de senaste åren. Desto längre jag kommer på vägen, desto mer kommer jag att ändra prioriteringarna likväl. Jag har inte tänkt leva extremt sparsamt hela livet. Min grundidé har varit att jag hellre lever sparsamt eller snålt i 10 år och sen gör precis vad jag vill i resterande 50 år, i motsats till att leva mer normalt så kallat svenssonliv i alla 60 år. Idag är jag enormt tacksam mot mig själv att jag gjort den uppoffringen. Det känns fantastiskt.

    SvaraRadera
  12. Svar till Des.

    Kom ihåg att du kan lägga in "begränsad" konsumtion, eftersom den konsumtionen du menar
    sannolikt är på en låg nivå, som ex.v resor i ekonomiklass, inget köp av exklusivare fordon som t.ex Ferrari eller middagar på Grand Hotel med någon fin Champagne för ca 20´.

    Så även dom som "konsumerar" kan alltså också "missa" en hel del.

    "Vad är väl en bal på slottet, en så tråkig..."

    SvaraRadera