tisdag 19 januari 2010

Demografiska faktorer


En lite annorlunda faktor att ta hänsyn till vid långsiktiga investeringar är befolkningens tillväxt på marknaden där företaget har sin huvudsakliga försäljning. Grafen ovan visar hur befolkningen i olika delar av världen väntas växa de närmaste decennierna.

Om man tittar på Japan till exempel så lider de nu av en minskande befolkning. Detta gör att jag inte skulle investera i Japans marknad som helhet då minskande befolkning generellt leder till lägre omsättning och lägre vinster i bolagen som verkar på den inhemska marknaden.

I detta perspektivet så ser USA något mer lockande ut än Europa på längre sikt om man räknar vart den största marknaden kommer att finnas i antal potentiella konsumenter. Detta är också en bidragande anledning till att jag har en relativt stor del av min portfölj i amerikanska bolag i förhållande till europeiska bolag. Sverige har en ok befolkningstillväxt för att vara ett I-land, detta pga stor invandring. Värre är det med Finland där befolkningen börjar minska väldigt snart enligt prognoser.

Självklart är detta en av de mindre viktiga aspekterna att beakta vid en investering i ett enskilt bolag. Men jag tycker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet. T.ex. kanske man väljer att investera i ett El-bolag i USA hellre än i Japan allt annat lika när man vet förutsättningarna för framtida kundtillväxt på marknaden.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur tänker du kring Norske Skogsindustrier. Såg att du investerat i dom för ett tag sen, och vad jag kan utläsa har dom droppat ca 20% sen dess. Tänker du öka på din andel där eller kommer du ligga kvar och hoppas på en uppgång?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Kommer inte köpa mer då jag endast snittar ner mig i stabila bolag med obefintlig konkursrisk. Kommer inte sälja heller såvida det inte kommer ut information som försämrar bolagets framtidsutsikter avsevärt.

    SvaraRadera