onsdag 30 december 2009

2009 Sammanfattning



Man måste säga att året varit förträffligt ur ett avkastningsperspektiv. Ca 100% upp på ett år, 50 procentenheter bättre än OMX. Detta beror på en enligt plan utförd strategi som inleddes redan i början på 2008 då jag började köpa aktier i takt med att börsen började gå ner. (År 2007 låg jag fortfarande med alla pengar dels i likvida medel samt på 5%-igt sparkonto) När raset accelererade i oktober/november 2008 gick jag loss ordentligt och ökade på för varje dag det rasade. Det gjorde ont ett bra tag, jag mådde faktiskt väldigt dåligt psykiskt om jag ska vara ärlig, mer om just den upplevelsen senare. Hur som helst, i början på 2009 låg jag väldigt tungt investerad med högre lån än idag och i en mix med mycket mer konjunkturkänsliga aktier bland andra; Nobia, Gunnebo, MTG, NCC, Boliden, Lunding Mining, Millicom, Transcom, PA Resources, Stora Enso med flera med flera, mer om dessa affärer senare. I och med att jag följt min strategi hårt så har jag lyckats köpa väldigt nära bottennivåerna i de flesta fall.

Så här i efterhand är de största misstagen jag gjort att sälja av med vinst för tidigt. Att ta en vinst på 100% eller mer har känts för bra för att avstå men i vissa fall har det fortsatt upp med flera 100% till, de mest smärtsamma exemplen på detta är i mitt fall Boliden, JM och Eniro som jag missade merparten av uppgången i.

Mitt största innehav under 2009 har dock varit Industrivärden C. Uppgången summerar där till ca 100% hittills inklusive erhållen utdelning. Att köpa Industrivärden med 30% substansrabatt för ca 45kr när det var klart att utdelningen skulle bli ca 4kr i april kändes som en "no brainer". Det var det också. Det finns många fina minnen från 2009 som jag kommer ta med mig i framtiden. 2009 är året jag tjänade min först dollarmiljon tack vare min investeringsstrategi.

Nästa år har jag positionerat mig inför flertalet olika situationer. Jag gissar att året slutar på mellan +30% till -50% för OMX. Oavsett var däremellan vi hamnar så kommer jag att vara nöjd med utvecklingen och göra goda affärer. Får vi ett nytt börsras så blir det fyndköp igen vilket nog är vad jag hoppas mest på. Går det upp så blir det lite mer försäljningar av det som gått upp mest. Står det still så sitter jag också still i båten och inkasserar utdelningar. Sannerligen en skön sits att sitta i inför 2010, jag kommer att luta mig tillbaka och bara enjoy the ride wherever it takes me.

6 kommentarer:

  1. Hur likvid är du i %? för jag menar om börsen rasar så måste du ju ha massa pengar och köpa för, om allt är i aktier är det ju svårt o köpa mera :)

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva grattis också :)

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Bra fråga. Jag ligger inte alls likvid, jag har snarare ca 20% belåning på mina investeringar i dagsläget.
    Merparten av lånen är dock inte knutna till aktiernas pris är viktigt att nämna. Så kallade marginallån kan vara livsfarliga vid för hög belåningsgrad, dvs den belåning man kan använda på t.ex Avanza och Nordnet.
    Om det rasar så är min plan idag att helt enkelt vikta om portföljen mot det som rasat mest och jag finner kvalitativt. Jag kallar detta för "omviktningsstrategin" och kommer beskriva den lite utförligare i kommande inlägg.

    SvaraRadera
  4. Intressant att redan innan jag läste din blogg så har jag haft en nogorlunda liknande strategi...tyvärr så var jag lite för försiktig och lyckades inte investera alla pengar kring botten, fast det lär komma ett antal nya upp och nergångar under min livstid(24).

    SvaraRadera
  5. på vilket sätt har du lånat pengar till belåningen?

    SvaraRadera
  6. Des

    Mina lån är fördelade på ca 30% bostadslån, 30% vanliga banklån utan säkerhet och 40% avanzalån till 1% ränta. Av den totala portföljen utgör dock de "riskabla" avanzalånen endast ca 10-15% vilket jag känner mig mycket komfortabel med.

    SvaraRadera