lördag 23 januari 2010

Kul sätt att se på aktieinnehaven



Jag gillar tanken på att äga bolag vars produkter jag själv har nytta av. Därför tänkte jag lista lite bolag vars produkter jag även köper för utdelningarna de ger mig:) (Alla bolag delar inte ut pengar i dagens läge)

Industrivärden-
Indirekt en massa produkter, handlar dock inga Volvo lastbilar eller Sandvik verktyg personligen.

Kraft-
Köper främst chokladbiten coco, ibland gevaliakaffe också.

JnJ-
Kontaktlinser, Listerine, m.m.

PG-
YES, Head and Shoulders, Braun rakapparat, m.m.

SCA-
Toalettpapper

Diageo-
Smirnoff Vodka, Baileys

Heinz-
Ketchup

Dole och Chiquita-
Frukt och grönsaker

AstraZeneca-
Läkemedel

GlaxoSmithKline-
Läkemedel

Pfizer-
Läkemedel

MidelfartSonesson-
Hälsokost

Fortum-
El

Unilever-
Matvaror, t.ex. Knorr, GB Glass, Via, m.m.

Philips-
Hemelektronik, t.ex. glödlampor och wakeup-light

Orkla-
Matvaror, t.ex. Grandiosa Pizza, Felix färdigrätter, Ekströms soppor, etc.

Aker Seafood-
Fisk, Torsk och Lax

Dell-
Bärbar dator

Statoil-
Smått och gott i deras bensinstationer

Talentum-
Tidningen Affärsvärlden

Metro-
Tidningen Metro

NordicServicePartners-
Burger King käk

Norske Skog-
Dagspress och Böcker/Magasin tryckta på papper

Tele2-
Telefoni

Låt se nu vilka kostnader jag inte har täckt upp med någon aktie.
Försäkring har jag via IF, får köpa lite Sampo om den blir prisvärd igen.
Hyra betalar jag till ett statligt bolag så där är jag ju redan delägare som Svensk medborgare.
Transporter sker vanligtvis kommunalt. Vid flygning använder jag oftast Finnair eller Ryanair, gillar dock inte flygaktier.
Matvaror handlas på ICA, Konsum, Vi, Prisextra, Willys eller Lidl. Har tidigare ägt Hakon Invest men sålde av dem efter en kraftig uppgång. Köper dem gärna igen vid rätt pris.
Jag är inte mycket för lyxartiklar eller kläder, HM handlar man ju på ibland men jag tycker aktien är övervärderad. Kopparbergs B kan vara intressant då jag både gillar ölen Sofiero samt deras Cider.
Aktiehandel sker genom Avanza och Nordnet men tycker båda aktierna är för högt värderade idag.

Självklart finns det en massa andra småkostnader i vardagen men det här var iallafall en betydande del av dem.
Personligen gillar jag verkligen Orkla, Diageo, PG och Unilevers utbud extra mycket och kommer med glädje öka mina innehav i dessa aktier till rätt värdering.

7 kommentarer:

  1. Kul sett att se på det hela! Räkningarna blir inte liga jobbiga att betala om man vet att man själv får ta del av vinsten hehe

    SvaraRadera
  2. GlaxoSmithKline-Alvedon

    SvaraRadera
  3. Colgate-palmolive=AJAX

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Stämmer som du säger, mkt varumärken att hålla reda på:)

    SvaraRadera
  5. Ja. Men du har en mycket bra blogg.
    intressant läsning.

    SvaraRadera
  6. Denna "konsumentinvesterings"-strategi gillar jag också! Det blir som sagt inte lika smärtsamt att köpa grejerna när man vet att man får tillbaka lite... Jag försöker till viss del följa den, men har inte så många företag.

    SvaraRadera
  7. en fråga. vad är skilnaderna på unilever aktien ? ser det fins 2 noterade i USA.

    SvaraRadera