torsdag 7 januari 2010

Runda på stan - dagens aktieköp



Ibland känner jag stor inspiration inför min sysselsättning, stockpicking. Att ligga hemma i sängen och vara småsjuk är en perfekt omständighet för att leta bolag.

Idag var jag dock runt på stan och kollade på rean. Dock inte för att köpa någonting utan för att kolla upp bolagen man "ser på stan". Att gå runt ute och få inspiration till bolag att detektivisera vidare i är en skön omväxling till att bara sitta vid datorn och skumma kurslistor. De bolag jag noterat under dagen och valt att kolla upp är; Mango, Timberland, Vero Moda, Esprit, Lacoste, Boomerang, HenriLloyd, Biotherm, Mexx och Quicksilver.

Resultat:

Mango- mkt bra tillväxtbolag i klass med HM, dock ej börsnoterat.
Mexx - ägs av LIZ på NYSE börsen, verkar ha stora problem, men stor potential, god risk/reward, blir nog en mikroskopisk chanspost här ändå.
Lacoste- privatägt
Quicksilver - NYSE-listat, lågt värderat, God risk/reward, blir en liten chanspost
Timberland - NYSE-listat, ganska normalt värderat, kanske köper lite om den går ner minst 30%
Vero Moda -privat tyvärr, verkar bra
Boomerang- ägs av Priveq, private equity bolag.
Biotherm- ägs av L'oreal som i sin tur ägs av bl.a. Nestlé som förhoppningsvis snart ägs av mig om priset går ner lite:)
Esprit - läste om detta bolag tidigare på ett forum och har kollat upp det, hälften så hög värdering som HM, högre tillväxt de senaste decenniet, enligt mig tillfällig svacka i försäljningsökningen. Det blir en mindre post i bolaget som går att handlas via tyskland.

Dagens inköp:

Blev en chanspost i Liz Claiborne (LIZ) motsvarande 0,1% av totala portföljen. En chanspost i Quicksilver (ZQL) motsvarande 0,2% av totala portföljen. Jag fick också köpt en post i Dole Food motsvarande 0,3% av totala portföljen. På säljsidan fick jag iväg ca hälften av mitt innehav i UNG, naturgas dvs. Jag känner en viss tveksamhet till själva ETF'n som investeringsform för naturgas då jag läst på en del och funnit att den inte korrelerar exakt med underliggande varan. Jag sålde även av det sista av mitt innehav i Realty Income Group efter en vinst på ca 50% totalt. De har en utdelningsandel på över 150% vilket känns ohållbart i längden.

Dagens promenad i stan har alltså lett till köp i LIZ och Quicksilver, båda små chansposter som ingår i min chanspostdel med undervärderingscase av portföljen. Totalt har jag nu ca 50-70 bolag i denna del av portföljen varav hälften av dem är riktigt små poster. Ska bli spännande att se vilka som klarar sig och
vilka som konkar. För mig räcker det om bara ca 10-20% av bolagen överlever och återgår till normal lönsamhet för att jag skall göra goda vinster. För mig handlar investeringar i aktier inte bara om att hitta de bästa bolagen, det handlar också om att få mesta möjliga värde för pengarna, högst riskjusterad avkastning på investerade pengar och fördelaktigast möjliga risk/reward.

Kursrörelser i veckan.

Mest anmärkningsvärt är uppgången i Kraft foods efter Warren Buffets uttalanden om att han emotsäger sig en nyemission i bolaget. Kraft är mitt största innehav i ett enskilt bolag (Industrivärden består ju av olika bolag) så det känns kul att det händer positiva saker där. Att ha Warren Buffet på sin sida känns som en extra säkerhet, utan honom som största ägare i Kraft hade jag nog inte vågat vara lika tungt exponerad i dem som jag är. Och nu får jag bevis på att Buffets ägarskap i Kraft faktiskt makes a difference. Kul. Om Kraft fortsätter upp och blir "normalt" värderade får jag börja fundera på hur stort innehav jag skall ha i dem. Troligtvis viktar jag i sådant fall ner Kraft innehavet en del till fördel för PG och JNJ som i grund och botten är snäppet bättre bolag enligt mig på lång sikt(högre marginaler, bättre tillväxt, starkare varumärken).

Norske Skog går bra idag (upp 10%)pga höjda tidningspapperspriser men framför allt ett pga uttalande från en av mina personliga "idoler" Kristoffer Stensrud från Skagen Fonder (se uttalandet här) om att NSG är ett undervärderat bolag. Riktigt kul att legenden Stensrud uppmärksammat detta bolag också. Sent skall marknaden vakna. Huruvida jag skall behålla eller sälja aktien avgörs dock inte av dagskursen eller expertutlåtanden utan av informationen som framkommer om bolaget fundamentalt. Stensruds uttalande gör mig dock en smula mer säker på min egen analys av NSG och det blir kul att se vad som händer framöver. Ser fram emot att läsa nästa kvartalsredovisning. Jag står fast vid att Norske Skog är ett av de större bolagen på de Nordiska marknaderna med bäst Risk/Reward. Som med alla undervärderingscase gäller dock diversifiering, diversifiering och diversifiering. Även om jag tror att Norske Skog kan bli en bra affär skulle jag aldrig låta innehavet uppgå till mer än några procent av min totala portfölj.

12 kommentarer:

  1. Hej! Intressanta iakttagelser. Jag brukar själv gå och göra egna undersökningar. Brukar främst kolla HM och Clas Ohlsson och några andra bolag bara för att ta "tempen". Minns själv när jag besökte en Björn Borg butik utanför Kungsbacka för några år sedan när BB gick 1000%. Spännande var ordet!

    Intressant inlägg! Jag kollade igår upp Esprit och måste säga att jag blev sugen. Tycker värderingen var låg och tillväxten var god. Ävewn utdelningen. Aktien har det som jag vill ha. Dock vet jag inte hur jag ska handla aktien. Via vilken mäklare handlar du aktien? Jag har avanza och aktieninvest och jag tror inte att går att köpa den via någon av dessa mäklare. Avstår från övriga klädföretag.

    Dole köper jag inte. Har kollat denna men den duger inte.

    Håller fö med om att KFT är ett bra bolag. Jag avvaktar dock köp innan budgivningen är klar. Köper Nestle istället även om värderingen är högre. Tycker nog P&G är ett av världens bästa bolag om jag ska vara ärlig. Blir mitt nästa inköp.

    Även Philip Morris ser riktigt riktigt intressant ut om man bortser från den etiska sidan.

    JNJ är enormt bra dom också!

    Vore kul att veta hur du köper Esprit!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Har du kollat på Bare Escentuals? I följande länkar har du lite info. Den första länken tycker jag är mest intressant!

    http://www.secinvestor.com/2009/08/11/Bare+Escentuals+Could+Start+Feeling+The+Heat.aspx

    http://sololja.blogspot.com/search/label/Bare%20Escentuals

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Kul att du fortsätter blogga med täta uppdateringar!
    Du skriver att du endast investerar totalt 0.1% av portföljen i tex quicksilver, hur mycket
    rör det sig om då? 0,1% låter ju så lite att det nästan känns som att courtaget borde äta upp en del, men din aktieportfölj kan såklart vara väldigt massiv :)

    SvaraRadera
  4. Även Chubb är riktigt intressanta. Handlas nära book value, stabila, god historik, god utdelningshistorik. Direktavkastning ca 3% och då är bara utdelningsandelen 25%.

    Dividend aristokrat.

    SvaraRadera
  5. 0,01 gånger 7 millar = 70000

    SvaraRadera
  6. Sololja

    Tack för tipsen. Nestlé är inget dumt innehav det heller, kommer själv köpa in mig om den dippar ner lite. Bare kanske är bra men jag kan nog inte tänka mig att köpa dem nu när de redan stigit ca 400% sedan botten. Jag vill helst se en potential på närmare 1000% i mina "chansposter" för att jag ska tycka att risk/rewarden är till min fördel. Chubb verkar vara ett kvalitativt bolag, men gissar att deras intäkter är mestdels i USD. Försöker undvika bolag med endast fsg i USD, undantaget VZ och T som har riktigt bra dir. avk.

    Esprit kan du köpa genom Nordnet, sök på Esprit med Tyskland som marknad och du får fram dem. Jag kommer initiera en post i dem för motsvarande ca 0,5% av portföljen.

    Andreas

    0,1% = ca 7000kr, courtage ca 100kr, dvs courtaget utgör ca 1,5% av köpesummen vilket är OK för mig då det är ett köp på längre sikt och inget jag kommer köpa och sälja fram och tillbaka eller vikta upp och ner. Potentialen upp anser jag vara ca 500-1000% vilket skulle bli en summa av 35-70000kr i vinst om bolaget klarar sig och återgår till normal lönsamhet. Jag satsar alltså 7000kr, med enligt egen uppskattning 50-75% risk att förlora hela summan men 25-50% chans att 10-dubbla summan. Om några år vet vi hur det gått. Totalt har jag närmare 100 sådana här chansningar och det räcker alltså att en minoritet överlever för att strategin skall vara lyckad.

    SvaraRadera
  7. Tack för svar. Öppnar upp en depå i Nordnet och kommer köpa in några. Ser riktigt bra ut! Ser även att de satsar hårt på den kinesiska marknaden vilket är intressant. 45% av försäljning sker i Tyskland vilket lär göra dom till en stor konkurent till bl.a. HM.

    Ha det!

    SvaraRadera
  8. tror Esprit ska gå att handla via avanza oxå. men har för mig att man måste ringa in ordern

    SvaraRadera
  9. Precis, de flesta aktier går att köpa via Avanza. Finns dim inte listade - kontakta dom så brukar det ordna sig.

    Sen till bloggaren; Du äger ju iaf indirekt "Lacoste Fragrances" via P&G! :)

    Kraft Foods har jag också klurat på. Det lutar starkt att det blir mitt nästa inköp!

    SvaraRadera
  10. Magnus

    :) Upptäckte faktiskt det själv häromdagen när jag fick en sån där giveaway parfym. Passade även på att öka på i PG idag vid dippen, hyfsat bra dollarkurs också.

    SvaraRadera
  11. Vilken Quicksilver menade du egentligen?
    Kan inte hitta ZQL varken på NN eller på NYSE Symbol lookup. Dessa hittade jag.

    KWK QUICKSILVER RES INC
    ZQK QUIKSILVER CP
    KGS QUICKSILVER GAS

    Själv köpte jag ZQK för 1 månad sen och har fått ca 54% avkastning så nu överväger jag att fega ur och sälja den redan.

    BTW, kanonblogg denna. Många nyttiga tips som man får tänka igenom, och funderande på om man kanske har varit för kortsiktig tidigare i sina aktieaffärer.

    SvaraRadera
  12. Minivalpen
    Måste blivit ett stavfel, ZQK är tickern på NYSE. Verkar som den har gått upp med ca 50% sedan jag köpte den också, kul. Personligen kommer jag inte att börja skala av ZQK förens den når 10 dollar, om den gör det. Let your winners ride!

    SvaraRadera