onsdag 6 januari 2010

Min portfölj - Långsiktiga innehav


Långsiktiga kvalitativa innehav som antingen ökas på vid dippar eller när det är dags för omviktning från fullvärderade undervärderingscase. Jag har inte inkluderat mina största innehav här. Dessa innehav varierar mellan ca 0,3-1% vardera av den totala portföljen. Tillsammans utgör de ca 10% av den totala portföljen.

Långsiktiga innehav:

Diageo (God direktavkastning, Förstklassiga varumärken, ej konjunkturkänslig bransch, Hög avkastning på eget kapital, relativt låg värdering) GAV - $61

SkagenGlobal (Mkt god historik, Kompetent förvaltare, Diversifiering worldwide, ett av få fondinnehav) GAV - 790

Johnson & Johnson (Mkt god historik, relativt låg värdering, ej konjunkturkänslig bransch, goda tillväxtutsikter, ett av världens bästa företag enligt mig, kommer öka vid kursdipp eller svagare dollar) GAV - $57

Unilever (God direktavkastning, Förstklassiga varumärken, ej konjunkturkänslig bransch, kommer öka på vid kursdipp) GAV - $24

Heinz (God direktavkastning, Starka varumärken, ej konjunkturkänslig bransch, goda tillväxtutsikter, kommer öka vid kursdipp) GAV - $35

Altria (Mkt god historik, Mkt hög direktavkastning, ej konjunkturkänslig bransch, gillar dock inte branschen personligen så om folk slutar röka och bolaget går i konkurs kommer jag att vara glad ändå:) GAV - $17

Veolia (Intressant bransch, ett av världens största bolag inom vattenhantering, god direktavkastning, goda tillväxtutsikter) GAV - $28

RWE (Tyskt energibolag, mkt hög direktavkastning, möjligtvis en hel del undervärderat) GAV €65

Suez (Franskt bolag inom energi och vattenhantering, god direktavkastning, ska läsa på mer innan eventuell påökning) GAV - €28

EON (Tysk energijätte, god direktavkastning, Pstabilt bolag) GAV - €26

Pfizer (Läkemedelsbolag, en del av mina läkemedelsbolag där jag valt ut ca 25% av de stora läkemedelsbolagen vilka jag tror mest på) GAV - 115kr

Philips (God direktavkastning, god tillväxtpotential, relativt hög försäljningsandel i tillväxtmarknader) GAV - $19

Fortum (God direktavkastning, stabilt bolag) GAV - €17

Conagra (Stabil bransch, behöver läsa på mer om bolaget) GAV - $18

JCDecaux (Intressant bransch, diversifiering, har varit mkt lågt värderat, starka ägare) GAV - €10

Orkla (Mkt god historik, god utdelningstillväxt, ägare av kött och blod, intressanta innehav, kommer öka på ganska stort vid kursdipp) GAV 55 NOK

AKER ASA (Stark huvudägare jag tror på, hög substansrabatt, stor potential både på kort och lång sikt, god direktavkastning, kommer öka på vid kursdipp) GAV 150 NOK

9 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för en mycket intressant blogg. Jag tycker inte att Orkla har direkt någon större kursrörelse om man ser över de senaste 3-5 åren. Vad är din syn på detta? Målkurs?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Utmärkt blogg med intressanta tips och funderingar! Jag står i antågande att investera ett kapital på ca 1,3 miljoner kronor som långsiktig placering, ca 3-5 år ev. längre, och funderar nu över vilka alternativ som är bäst under givna förutsättningar. Jag vill inte överdriva risktagandet och funderar på att investera en bas (ca 25%) i investmentbolag som t.ex. Industrivärden, Lundbergs, Latour, Wallenstam och Investor. Därefter funderar jag på placeringar i bolag du är mycket bekant med som Kraft (ca 10%), Securitas (10%), Astra Zeneca (10%), Fortum (10%), Glaxo (5%), Didner & Gerge Aktiefond Sverige alt. någon annan aktiv fond (10%) samt några mindre innehav i mer riskbetonade placeringar (totalt 5%). Likviditet (15%). Jag skulle verkligen uppskatta dina kommentarer till ovanstående förslag till långsiktig portfölj. Jag ska också sträva efter att sprida ut inköpen över en tidshorisont på ca 3 månader. Kommentarer, funderingar och förslag?
    Mvh M.

    SvaraRadera
  3. Angående Orkla, jag tittar nästan aldrig på så kort sikt som 3-5 år, vill helst se 20 års historik eller minst 10 år för att få ut något av gamla kursrörelser. Om du jämför Orkla med de Svenska bjässarna Indu C och Investor så har Orkla utklassat dem de senaste 20 åren om jag inte minns fel. Jag tror att Orkla kan klara av åtminstone 10-20% årlig avkastning framöver. Då Orkla är ett långsiktigt innehav har jag ingen direkt målkurs utan om jag säljer så gör jag det för att värderingen (Kombination av Price/Book, Price/Sales, Prices/Earnings, Direktavkastning) är långt över det historiska snittet.

    M.

    Tack för feedbacken. Jag tycker att du generellt verkar vara rätt ute i dina tankar. Bolagen du nämner är alla kvalitativa, (titta gärna på Orkla också som alternativ till något av de svenska investmentbolagen). Var dock medveten om att möjligheten finns att t.ex. Indu C, Latour, Lundbergs kan falla med 50% från dagens nivå, därför bör du ha en plan för vad göra om så sker. Personligen hoppas jag att just det sker så att jag kan öka innehavet i Indu C och köpa in mig i Latour som jag också gillar starkt. Kraft, Securitas, Astra, Fortum, Glaxo har alla lägre fallhöjd, ger god direktavkastning och har relativt låg värdering historiskt. De utgör även ett bra skydd mot framtida inflation. Jag tror att det finns en relativt stor risk att vi kan få en kraftig inflation om några år, då är aktier ett av tillgångsslagen som bevarar värdet på kapitalet bäst. Dock kan man vara beredd på att börsen kan rasa i början av en inflationsperiod då värderingen på aktier skjunker P/E-talsmässigt. Till sist. Räkna ut hur många års kassaflöden ditt investerbara kapital uppgår till. (Se tidigare post om Mina kassaflöden) Om det tar dig två år att tjäna in motsvarande pengar du nu ska investera kan du t.ex. vara lite mer riskbenägen än om det skulle ta dig 10 år. Allt över 5 år tycker jag borgar för en relativt försiktig portfölj med kvalitativa och diversifierade bolag i klass med ovan nämnda samt en stor likvid del att använda vid börsras. Om jag var nybörjare med aktieinvesteringar skulle jag nog sprida ut inköpen över lite längre tid än 3 mån, kanske 1-2 år istället samt ha lite högre andel likviditet, runt 25-50% kanske. Just nu är generellt börserna trots allt relativt normalt- till högt värderade så det är inte direkt fyndpriser man betalar. Kom ihåg att vinster görs vid köp, att betala ett lågt pris är essentiellt för värdetillväxten.

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Tack för återkoppling! Mycket intressant! Ett par funderingar från min sida: rekommenderar du mig att använda en Kapitalförsäkring eller vore det bättre med "vanlig" depå? Hur gör du själv? Jag funderar också på att sprida inköpen över en längre period, t.ex 120' per månad över ca 1 års tid.

    Dessutom undrar jag en sak; om nu Orkla utklassat de gamla svenska jättarna som t.ex Indu C och Investor de senaste 10-20 åren, varför har du inte haft ditt tyngsta innehav i Orkla istället för Indu C?

    Är fortfarande Indu C ditt tyngsta innehav motsvarande 15% följt av Kraft, Securitas (efter att du återinvesterat i Securitas) och Astra?

    SvaraRadera
  5. M

    Jag har flera olika kapitalförsäkringar samt vanliga depåer, olika banker har olika fördelar som passar olika investeringar. T.ex. har nordnet högre belåningsvärden samt möjlighet att handla på fler börser. Avanza har bättre räntor. Sen finns det andra banker som tillåter optionshandel i KF. Generellt tror jag att KF är bättre än vanlig depå, särskilt om man är aktiv och säljer av en del efter uppgångar samt ökar på efter nedgångar.

    Orkla är ett ganska nyupptäckt bolag för mig därför har jag inte hunnit bygga en position i dem än. Även om jag vetat om Orkla då jag köpte INDU C på 45kr hade jag nog ändå köpt INDU då de var "mer" undervärderade än Orkla i det läget. Jag tänker så smått börja köpa på mig Orkla om de dippar ner under 54-55NOK, de verkar vara på en kortsiktig topp just nu om man tittar på kursgrafen, ett bra pris för Orkla enligt mig är runt 40-50NOK. Jag kommer att kombinera direkta köp i aktien med utställande av säljoptioner på lägre kurser (44-50NOK). Kommer skriva mer om mina optionsstrategier senare. Om jag får Orkla till bra pris så kan de nog komma att uppgå till någonstans mellan 5-15% av portföljen som mest efter hand.

    Indu C är fortfarande tyngst med ca 15% ja, de har troligtvis högst fallhöjd av mina större innehav också. För ett halvår sedan uppgick dock Indu till ca 30-40% av portföljen så jag har skalat ner innehavet en hel del. Om Indu skjunker ner mot 50-lappen kommer jag öka på igen. Jag ser Indu som min huvudsakliga exponering mot OMX så jag kommer troligtvis att behålla minst ca 10% av portföljen i dem oavsett hur högt kursen går. Jag tror att Indu C kommer att gå bättre än t.ex. Avanza Zero på sikt pga substansrabatten.

    SvaraRadera
  6. Norske skogindustrier tuffar på bra, köpte dom efter läst din blogg faktiskt, ligger 20% plus redan. mkt trevligt!

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Tack för god återkoppling. Vilket av dina större innehav anser du har lägst fallhöjd i dagsläget? Om du skulle placera ca 60 000 kronor inom de närmaste dagarna, hur hade du placerat penagarna? Tack för mycket intressant input och goda funderingar!

    SvaraRadera
  8. Anonym

    NSG går bra idag pga höjda tidningspapperspriser och uttalande från en av mina personliga "idoler" Kristoffer Stensrud om att NSG är ett undervärderat bolag. Riktigt kul att legenden Stensrud uppmärksammat detta bolag. Sent skall marknaden vakna. Dock ska man veta att NSG har haft sina små krumsprång de senaste året och den kan lika gärna sjunka tillbaka till lägstanivåerna igen snart. Huruvida jag skall behålla eller sälja aktien avgörs dock inte av dagskursen utan av informationen som framkommer om bolaget fundamentalt. Blir kul att läsa nästa kvartalsredovisning. Kom ihåg att NSG är en högriskplacering och jag skulle aldrig själv ha eller rekommendera någon att ha mer än max 10% av sin portfölj i dem.

    M

    Nu har Kraft stuckit nästan 10% sedan jag skrev om dem först, i annat fall hade jag sagt dem. Jag tror att tajmingen är relativt dålig för att gå in på börsen i närtid. Vi har haft en stor uppgång och de flesta som köper nu jagar de sista procenten känns det som. Var aktsam när girigheten regerar, jag tycker mig se tecken på att folk blir giriga. T.ex. mycket positiva tongångar på diverse aktieforum. Ett bra tecken på att det är köpläge är när ALLA skriver "RAAAAS!!" på diverse aktieforum:) Om jag måste nämna några aktier som jag tror är relativt prisvärda på lång sikt och samtidigt har ganska låg fallhöjd får det bli Heinz och ProctorGamble. Jag tror dock att man kan komma att få handla dem lite billigare när räntorna börjar höjas. För att inte tala om alla andra mer konjunkturkänsliga aktier som kan komma att bli MYCKET billigare när räntorna höjs.

    SvaraRadera
  9. Föresten angående utländska aktier som inte är noterade på dom nordiska börserna eller i usa. Finns det någon bra sida där man kan läsa börslisterna från en mängd olika börser ?

    SvaraRadera