måndag 18 januari 2010

Översiktlig avstämning portföljen


Nu så här på ett års ATH nivåer på börsen känns det viktigt att kunna vara säker i sina större innehav som till största delen avgör hur portföljen som helhet utvecklas.

Här följer mina uppskattningar över hur innehaven kan utvecklas på 1-2 års sikt samt hur jag ska agera.

Industrivärden C (ca 17% av totala portföljen)
Uppskattar att den kan gå ner till ca 30-40 kr som lägst eller gå upp mot 120 som mest. Mitt största innehav och ett av de mest volatila och korrelerande med OMX. Eftersom man får underliggande innehav till 25-30% rabatt så behåller jag aktien. Jag tycker att med 30% rabatt är de underliggande innehaven ganska ok värderade idag. Visst kan Indu C gå ner kraftigt men då kommer jag att öka i dem till mkt bra kursnivåer. Allt under 60kr tycker jag är ett fynd långsiktigt.

Kraft foods (ca 12%)
Kan gå ner ca 30% eller upp ca 30% gissar jag. Kommer att sälja av lite för varje 10%ig uppgång efter $30-strecket. Kommer öka om den dippar mer än 20% förutsatt att det inte finns något annat som är lägre värderat. Självklart får man beakta dollars kurs mot kronan vid köp eller säljbeslut här.

SCA (ca 7%)
Kan gå ner ca 50% eller upp ca 30% gissar jag. Inte jättebra risk/reward men då innehavet är långsiktigt kommer jag inte sälja trots den höga fallhöjden. Aktien ger ok direktavkastning på dagens nivåer. Kommer att öka vid en större nedgång.

AstraZeneca (ca 5%)
Kan gå ner ca 30% eller upp ca 30%. Bör vara ganska icke-korrelerande med OMX. Kan komma att sälja dem ifall andra bolag rasar kraftigt i jämförelse med AZN.

NSP (ca 6%)
Bolaget är väldigt litet och kommer inte att påverkas i särskilt hög grad av världsekonomin. Hamburgerrestauranger är ganska stabila. Kommer att prestera beroende på egna meriter. Kommer att bevaka utvecklingen noggrant.

NSG (ca 3%)
Bolaget är redan prissatt som att det nästan skulle gå i konkurs. Antingen överlever dem och då går kursen upp på sikt eller så dör de. Avgör om jag skall behålla hela positionen eller skala ned den lite efter nästa kvartalsrapport.

Proctor & Gamble (ca 4%)
Kan gå ned ca 20% eller upp ca 20%. Kommer sälja av lite PG om OMX faller och fynda billiga svenska bolag istället. Ökar däremot på om PG eller Dollarn faller.

Diverse konsument/mat aktier (ca 10%)
T.ex. Unilever, Diageo, Heinz, AarhusKarlshamn, Dole, Conagra, JNJ, Altria. Dessa bör vara ungefär lika stabila som grupp som PG ovan. Dessa kommer också att viktas om till mer konjunkturberoende bolag vid ras.

Diverse läkemedelsbolag
(ca 2%)
T.ex. Pfizer, GSK, BMY, LLE, Vitrolife, CMED, NNH. Bör vara ganska icke-korrelerande med OMX. Kommer viktas ner till fördel för utbombade aktier vid ras.


Ovanstående aktier och aktiegrupper motsvarar ca två tredjedelar av den totala portföljen. Av dessa är det troligtvis bara Indu C och SCA (ca 25% av totala portföljen) som kommer att röra sig väldigt likt OMX vid en nedgång. Jag känner mig väl positionerad och förberedd inför både en eventuell nedgång som fortsatt uppgång eller stiltje.

Veckans inköp:

Ikväll kommer jag troligtvis att öka på innehavet i Verizon. Varför? De har trillat ner lite och ligger på en väldigt låg nivå på 15 års sikt. Fallhöjden till 15 års lägsta kurs är endast ca 15%. Däremot 50% potential upp till senaste 5 årens ATH. Direktavkastning över 6%. Dollarn står ganska lågt. Väldigt stabila intäkter och bra kassaflöden. Jag vill ha mer telekom i min portfölj för diversifieringens skull. Enda negativa är låg tillväxt men får trada off det mot hög stabilitet och god direktavkastning. Nästan som ett alternativ till amerikanska långa statsobligationer fast med bättre ränta.

Tar även och lägger in två bolag på bevakning. Båda har superstarka varumärken och diversifierade marknadspositioner. De är något mindre än jättar som PG och Unilever inom household området, jag tror att de kan växa något snabbare. Idag är de dock för högt värderade för mig men jag har tid att vänta ut dem.

Henkel - Äger bland annat Schwartzkopf. Noterade i Tyskland.

Reckitt Benckiser - Äger bland annat Clearasil. Noterade i UK.

2 kommentarer:

  1. När du köper utländska aktier vilket du verkar göra väldigt ofta, hur går du tillväga då? Använder du dig av svenska depåer?

    /Filip

    SvaraRadera
  2. Filip

    Jag använder mig av Avanza och Nordnet.

    SvaraRadera