söndag 24 januari 2010

Veckans justeringar och lite reflektioner


Viktigast är inte vad du köper utan när du köper det. En viktigt devis att hålla sig till tycker jag. Särskilt om man inte tänkt behålla aktien mer än 10-20 år vilket många visserligen säger att de tänker men i verkligheten blir det nästan aldrig så.

Jag ser mig själv som en långsiktig investerare och har ägt aktier i hög eller låg grad sedan 1999. Däremot så säljer jag av aktier som jag tycker blivit övervärderade trots att de är långsiktiga innehav. Jag är hellre likvid än äger en gravt övervärderad aktie.


Veckans aktieaffärer:

Sålt av nästan hela mitt innehav i SAAB på 126kr. För liten potential upp på dessa nivåer i relation till nedsidan, sen är jag inte överdrivet förtjust i branschen heller. Var från början bara tvungen att investera i dem eftersom de var så missförstådda och undervärderade av marknaden för ett halvår sedan.

Dubblat mitt ganska blygsamma innehav i Fortum på 18,5 Euro. Inte direkt billigt men efter elavbrottet i min lägenhet förra veckan insåg jag verkligen hur viktiga Fortum är för mig:)

Köpt in ett gäng telekomoperatörer och ökat i några befintliga nämligen:

Verizon (1,3% av portföljen totalt)
AT&T (1,3%)
France Telecom (0,6%)
Deutsche Telekom (0,6%)
Vodafone Group (0,3%)
Portugal Telecom (0,3%)
Hellenic Telecommunications (0,2%)
Telecom Sao Paulo (0,2%)
Cellcom Israel (0,2%)
Sprint Nextel (0,1%)

Gemensamt för dem är hög direktavkastning, relativt låg fallhöjd, stabil verksamhet. Vissa har även god tillväxtpotential. Negativa aspekter är hög skuldsättning, dålig tillväxt generellt, hög utdelningsandel. Anser dock att dessa ger en bättre riskjusterad utveckling framöver än mitt innehav i SAAB. Totalt uppgår nu dessa telekomoperatörer samt Tele2 till ca 7-8% av den totala portföljen. En nivå jag är nöjd med, kan tänka mig att låta telekomandelen uppgå till mellan 5-20% över tid.

I övrigt bytte jag ut 25% av mitt innehav i NSG mot motsvarande köpoptioner i samma bolag med lösen om ett halvår. Kostnaden för detta om kursen står still blir 1 NOK/aktie men jag riskerar endast 20% av motsvarande kapital och har samma exponering som förut. Kul med NSG är att Stensrud och Skagen Kontiki gått in som ägare förra veckan. En förvaltare jag har stor respekt för. Borde tyda på att även om allt går åt skogen med NSG så har min egna analys inte varit helt galen. Spännande att se hur det går.

Har även betalat av ett av mina dyrare lån med ränta på över 7%. Ökat soliditeten och förbättrat kassaflödena något med andra ord. Detta sker på bekostnad av Securitas innehavet som jag skjuter på framtiden att återetablera då Securitas inte kommit ner till de nivåer jag önskat.

Risk/Rewarden på börsen är idag ganska dålig tror jag. Vi kanske har en 20% uppsida som mest på kort sikt. Däremot är nedsidan till senaste bottennivåerna hela 40%.

Under de senaste dagarnas dipp har min portföljutveckling varit som jag hoppats på och strävat efter. Den stärkta dollarn samt innehavet i VXX har delvis parerat nedgången och i snitt har min totala portfölj i kronor räknat backat med hälften så mycket som OMX. Uppgången i NSG med ca 10% i veckan var också till hjälp bör tilläggas. Sänken har varit Indu C som förväntat samt Kraft foods som fått igenom köpet av Cadbury verkar det som. Jag ställer mig svagt negativ till köpet men är nog inte riktigt lika skeptisk som marknaden och Buffet verkar vara. Cadbury har mkt god exponering mot tillväxtmarknader, detta tror jag kan vara mer fördelaktigt än många anar idag på sikt. Pizza verksamheten som såldes var en amerikansk verksamhet med lägre tillväxt och förtjänade därför en lägre värdering.

De bolag jag köpt som stabiliserande bas i portföljen, tex PG, Diageo, VZ, AT&T har gått helt ok i dippen och ligger i princip på plus minus noll medräknat kronförsvagningen. Om denna generella utveckling skulle gälla även vid ett större ras på 25-50% så borde min portfölj som helhet nöja sig med att rasa ca 15-30% förutsatt att dollarn stärks på samma sätt som vid tidigare ras. En utveckling jag vore mkt nöjd med. Hoppas att så sker också då jag gärna går på ny aktieshopping med superrea som 2008. Tills dess blir det till att ligga lågt. Snart har jag bytt ut nästan alla cykliska innehav mot stabilare och mer långsiktiga innehav. Jag ska nog försöka vara lite lugnare närmsta tiden då jag varit rätt aktiv på sistone. Överaktivitet är aldrig bra om det inte finns goda skäl för den. Nästa gång jag blir överaktiv kommer bli antingen efter ett större ras eller en större uppgång.

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tror det är klokt att skala ner sig och vara beredd på en kommande justering och vikande marknad ett tag framöver. Dock känner jag, precis som du, att det vore mest hälsosamt med en större sättning i marknaden samt ett ypperligt tillfälle att gå en och köpa handplockade objekt till rea-priser. Vi får se vad som händer. Utan tvekan står vi inför en spännande period. :-) En fråga: vad heter de köpoptioner du köpte i NSG?

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt intressant blogg. Dig kommer jag följa. Jag undrar om du kunde ge mig tips - jag har precis sålt av de fonder som jag har haft i många år som jag nu har insett är crap. Förvaltningsavgiften äter upp stora delar av avkastningen. Så jag har nu närmare en kvarts miljon som jag tänkte avvara till aktier.

    Frågan är hur jag skall ge mig in i aktiemarknaden? Skall jag avvakta tills marknaden dämpas eller skall jag portionera ut inköpen av aktier? Kanske kan börja med mer stabila som Securitas, Astra, etc och sedan hoppas på en nedgång för att köpa in de övriga bolag som jag är intresserad av? Clas Ohlson bland annat. Jag ser mitt investerande som långsiktigt. Har inga behov av pengarna.

    Tacksam för alla tips jag kan få.

    Mvh Goran

    SvaraRadera
  3. Goran,

    Jag skulle vara mycket försiktig i detta läget. I ett längre perspektiv kan du sikta på en uppdelning av stabila bolag som Securitas, Astra, H&M etc. men också se till att ha en bra grund baserat på t.ex. investmentbolag. Här är Ratos, Indu C och Wallenstam några vettiga långsiktiga exempel. I övrigt kan du också handla fonder (index, tillväxt, bransch etc.) över börsen genom sk ETF's. Men som sagt, jag skulle avvakta tills, enligt mig, en kommande marknadssättning fått genomslag.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack M. Uppskattas verkligen! Jag kommer nog hålla låg profil ett tag framöver i hopp att det kommer en rekyl nedåt.

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Köpoptionerna kan du hitta på nordnet under norska optioner, ticker NSG.

    Goran

    Tack för feedback. Jag skulle rekommendera att inte köpa för alla pengarna idag. Möjligtvis kan en del kvalitativa internationella bolag vara hyfsat ok värderade idag. T.ex. ovan nämnda telekomoperatörer, PG, JNJ, PEP, KMB, MCD, HNZ samt läkemedelsbolag t.ex. astra. Egentligen vill jag inte ge några rekommendationer utan att veta något om helhetssituationen för en persons ekonomi. Risknivån i portföljen anser jag bör bero på väldigt många omständigheter. Kanske kan tidigare inlägg ge tips. PS. Hade du frågat mig för exakt ett år sedan så hade jag vågat ge dig rådet att köpa det som fallit mest i pris och köpa för alla pengar på en gång, det rådet jag vänner och bekanta, de som följde det har tjänat bra på det idag. Nästa gång jag ser liknande köpläge kommer jag att säga till:)

    SvaraRadera
  6. Stort tack för din input! Dina två första meningar i inlägget, och din kommentar, sammanfattar det jag efterfrågar.

    Det jag var mest intresserad av var hur jag skall ta steget in i aktievärlden och det låter logiskt att sitta på mer likvida medel nu, än senare. Även om jag ogillar det faktum att behöva ha så mycket pengar på bankkonto, - så är det förmodligen det ända rätta för att sedan vänta in ett bättre tillfälle för köp.

    Hoppas vi ser köpläge snart!

    SvaraRadera
  7. Några nya inlägg på g? :)
    Skön uppgång på nordisk service partner!

    SvaraRadera