tisdag 5 januari 2010

Inköpslista aktier

Nytt år nya investeringar.

Efter att ha sålt av några aktier före nyår är det nu dags att vikta upp igen. Det som blev sålt var större delen av Vostok Nafta, New Wave, Securitas och 10% av Kraft innehavet.

Av försäljningarna kommer jag vikta tillbaka i alla innehaven förutsatt att kursen går ner under försäljningspriset. Hittills har de snarare gått åt andra hållet. Helst vill jag köpa tillbaka Securitas till under 69kr. Tills vidare nöjer jag mig med att sitta på utställda säljoptioner i Securitas med strike pris 60kr. Jag kommer fortsätta ställa ut säljoptioner i Securitas tills jag har köpt in aktien igen.

Det är alltid kul att köpa nytt, men det är viktigt att komma ihåg att den långsiktiga vinsten görs just vid köptillfället.

De bolag jag vill köpa eller öka i på kort sikt är följande:

Dole food
Orkla
Aker
Eon
GlaxoSmithKline
JnJ
PG
Diageo

Jag vill se en liten prisdipp innan jag börjar köpa något av dem förutom Dole som skall inhandlas snarast möjligt. Dole är ett av världens största fruktföretag och värderingen är väldigt låg för tillfället pga stora skulder i balansräkningen. Därför blir det en väldigt liten chanspost motsvarande ca 0,2-0,3% av totala portföljen. Här är en analys som förklarar rätt väl varför Dole kan vara intressant. Förutom Dole är jag mest sugen på Orkla och Aker. Jag äger redan en liten post i båda bolagen med kan tänka mig att öka så att de uppgår till en bit över 1% vardera av totala portföljen. Orkla vill jag äga långsiktigt, det är ett så kallat konglomerat med massa olika verksamheter och underliggande innehav. Historiken är mycket god och bolaget ägs av en framgångsrik entreprenör vilket är ett stort plus. Även Aker har en stark huvudägare och många spännande underliggande innehav, Aker handlas även med en stor substansrabatt.

Idag blev det dock inget köp i något av ovanstående bolag, däremot i AT&T. Det var en uppviktning av ett mindre innehav som initierades för ett par månader sedan. Nu utgör AT&T och Verizon ca 1% av den totala portföljen vardera. Eftersom jag inte har stenkoll på vilket av bolagen som kan tänkas prestera bäst på sikt så fördelar jag innehavet lika mellan dem. Båda bolagen har en fin direktavkastning på ca 6%. Betydligt mer än vårt TeliaSonera kostar på. Deras intäkter är dock enbart i USD varför dollarn kan komma att påverka värdet på innehaven i mycket stor grad. Inköpen har gjorts till ca 7 SEK/USD.

5 kommentarer:

  1. Härligt, alltid kul att köpa nya aktier!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Är inte inläst på samtliga bolagen ovan men måste säga att PG, AKER, EON, Orkla och JNJ är riktigt fina företag. AT&T är stabilt och genererar bra utdelning. Samtliga bolagen känns för övrigt defensiva. Tror du på en sämre börs framöver?

    Mvh
    Sololja

    SvaraRadera
  3. Sololja

    Relativt defensiva bolag ja, inköpen sker i enlighet med min "omviktningsstrategi" som jag skrev om i förra posten. Alla bolagen har relativt låg nedsida men uppsidan behöver inte vara låg också bara för det. Det är kvalitativa bolag och om börsen går upp kan de komma att värderas med en premie gentemot resten av marknaden, vilket jag inte anser att de gör idag. Jag försöker personligen att inte tro vare sig det ena eller andra om börsutvecklingen utan ser istället till att vara positionerad så att jag kan göra goda affärer både vid nedgångar som uppgångar.

    PS. Jag tycker du gör vettiga analyser på din blogg och dina innehav är väl diversifierade. Kul med fler som skriver om utländska kvalitetsbolag.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ju mer jag läser om aktier ju mer sprider jag mina innehav över hela världen. Om man ska investera i världens bästa företag måste man givetvis lyfta blicken och leta utanför Sverige.

    Läste lite om Dole under förmiddagen. Tycker branschen är bra. Bolaget kan säkert bli bra men det är svårt att läsa deras rapporter då man har mycket "jämförelsestörandeposter" mm. Inga bra tecken enligt Buffett... Svårt att se hur den egentliga verksamheten rullar, tycker jag. De har heller ingen utdelning vilket gör att jag inte i dagsläget kommer köpa aktien.

    Diageo har jag tidigare tittat på och aktien tilltalar mig. Ska göra en närmare genomgång av bolaget.

    Tack för en bra blogg!
    Sololja

    SvaraRadera
  5. Sololja

    Sant som du säger om Dole, det är inget kvalitetsbolag idag. Det är dock endast en så kallad chanspost som jag valt ut pga god Risk/Reward. De kan gå i konkurs men de kan också gå riktigt bra. Om man diversifierar och noggrant selekterar sina chansposter ordentligt så tror jag att de kommer att få god riskjusterad avkastning på lång sikt. En strategi som jag upptäckt liknar John Templetons gamla strategier. Ganska olika Buffet men kanske inte så dumt ändå. Jag vågar dock inte satsa alla kort på den strategin utan endast ca 20% av portföljen tills vidare.

    Ser fram emot fortsatt fina analyser på din blogg. Håller just nu själv på och kollar upp Esprit Holdings på HK börsen, halva värderingen av HM idag men betydligt högre tillväxt senaste decenniet.

    SvaraRadera