onsdag 20 januari 2010

Köp och försäljningar

Köpt lite mer Verizon och AT&T. Direktavkastning över 6% och historiskt låg värdering.

Ökat på i Aker ASA men minskat i Aker Seafoods med motsvarande andel. Får lite Aker Seafoods med rabatt via Aker ASA. Lägre risk i Aker ASA.

Köpt en minimal chanspost i Sprint Nextel (S).

Köpt tillbaka Vete ca 10% billigare än vad jag sålde det för innan Jul.

Ökat lite i en VIX-ETF (VXX) inför eventuell nedrekyl med ökad volla. Kort-medellångsiktig spekulation i ökad volatilitet.

Sålt hela innehavet i AarhusKarlshamn på 176kr. Tror att jag varit med på merparten av uppresan sedan mitt köp på ca 100kr.

Sålt av 25% av återstående innehav av Transcom på 38kr. Köpte dem på ca 14kr så jag är nöjd. Kommer sälja 25% till om de närmar sig 50kr.

Sålde hela chansposten i FreddieMac (ca 0,1% av portföljen) Köpt Empire B på aktietorget istället för samma summa. Lågt P/S-tal. Hög potential. God risk/reward. Upp 20% efter köp idag.

Avslutat positionen (köpt tillbaka)i mina utställda säljoptioner i Securitas och AstraZeneca efter en vinst på ca 80% av premien i båda. Har nu endast kvar utställda säljoptioner i Nokia på strike pris 60kr i september. Kommer avsluta även denna om jag får behålla minst ca 80% av premien.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant att du köper AKER ASA. Köpte själv några i veckan.

    Hur ser du på bolaget? Vad har du för funderingar om AKER, deras innehav och deras framtid?

    Tack för en bra blogg med många intressanta aktietips!

    Mvh
    Sololja

    SvaraRadera
  2. Det jag gillar mest med Aker är substansrabatten, den starka huvudägaren Rökke, diversifierade innehav. Man bör dock tänka på att en stor del av substansen består av utlånade pengar till innehavsbolagen och om det skulle hända något i dem så blir det dubbel förlust för AkerASA (De förlorar både bolaget och får inte tillbaka pengarna de lånat ut). Har en ganska liten post i Aker just nu(ca 0,5% av portföljen) tänker läsa på mer om deras grundinnehav innan jag eventuellt ökar på mer.

    SvaraRadera