måndag 11 januari 2010

Min portfölj - Medellångsiktiga innehav


Kombination av något undervärderade bolag som även kan tänkas vara kvar i min portfölj långsiktigt om de presterar fundamentalt. Totalt utgör dessa bolag ca 15% av min totala portfölj. De är här listade i fallande storleksordning.

Outokumpu - Stabilt finsk bolag, potentiellt hög direktavkastning när konjunkturen vänder, bra med lite diversifiering i mina innehav valutamässigt. GAV - 11E

France Telecom - Utdelningscase, stort bolag, torde vara ganska stabilt, något av en utility aktie. GAV - $26

Rautaruukki - Liknande som Outokumpu men något yngre bolag. GAV -13E

Enel - Energibolag, jag vill ha en viss del energibolag i min portfölj. Då jag inte vet vilka som kommer vara vinnare på lång sikt diversifierar jag mig på flera innehav. God utdelning, svag balansräkning, potential på uppsidan stor om de sänker risken i balansräkningen. GAV-4E

BristolMyersSquibb - Läkemedelsbolag, lågt P/E-tal, diversifiering, god direktavkastning. GAV - $20

East Capital Explorer - Hög substansrabatt, exponering mot tillväxtmarkander, negativt med höga fondavgifter men så länge substansrabatten kvarstår tycker jag den överväger till ECEXs fördel. GAV - 46kr

Uponor - Finskt industribolag, god direktavkastning historiskt, ligger med god vinst i dem men behåller tills de blir "övervärderade". GAV - 8 E

AT&T - Amerikanskt telekom bolag motsvarande vårt TeliaSonera ungefär, bättre direktavkastning dock, USD/SEK kursen betyder mycket i denna investering då kursen är ganska trögrörlig. Bör vara ganska låg risk på nedsidan. GAV - $26

NCC - Har sålt av det mesta av mina NCC med god vinst sedan inköp. Behåller en liten post som minne:) Kommer börja öka på igen om den faller under 70kr. GAV - 55kr

Dell - Möjligen något undervärderat bolag, inspirerande huvudägare (Michael Dell). GAV- $15

Bank of America - Liten post som blivit kvar, har otroligt nog lyckats gå på plus i BAC mellan 2007-2009, haft tur i mina inköp och försäljningar, kunde gått illa. Köpte först in dem på ca $34, sålde med någon dollar i förlust. Köpte sedan in dem igen på ca $20, sålde på $35. Sedan rasade de till $3, jag köpte på ca $7, sålde hälften på ca $15 och resten har jag kvar idag. Ibland har man tajming.

Midway - God historik, bra ägare, god direktavkastning, ok värdering, bra potential. Ökar gärna på ordentligt vid kursdipp. GAV - 28kr

Endesa - Samma anledning som enel. Ägs till största delen av Enel. GAV - 21 E

Nokia - Lågt värderat historisk sett till P/S-talet, extremt bra exponering på tillväxtmarknader, starkt varumärke, kortsiktiga motgångar som jag dock tror att de övervinner. GAV - 92kr (samt utställda säljoptioner på 60kr i september 2010)

REC - Liten post, kommer äga dem indirekt genom Orkla också. God uppsida på lång sikt om de förbättrar tekniken med solkraft, det behöver bli billigare relativt annan energi. GAV - 38 NOK

Vietnam Open End Certifikat - Liten post, en marknad jag tror på på lång sikt, de tar över mycket industriverksamhet från Kina. GAV 48

Poolia - God utdelning historiskt, bransch jag tror på. GAV - 28kr

Statoil - Bra direktavkastning, stabilt bolag, behöver läsa på mer om jag ska investera mer. GAV - 120 NOK

Aker Asa - Intressant bolag, hög substansrabatt, stark huvudägare som dock har ganska hög risk i sina affärer historiskt. Kommer öka om kursen dippar ner. GAV - 150 NOK

Vitrolife - Liten post, ett av få innehav som jag inte tycker är undervärderat alls eller har god direktavkastning. Enda anledningen till innehavet är att potentialen är god, tillväxten stor och jag gillar deras bransch. GAV - 30kr

Intoi - Låg värdering vid köp, god direktavkastning. Valde att behålla Intoi men sålde av Connecta efter att båda stigit kraftigt sedan inköp. GAV - 15 kr

YIT - Finskt bolag, stabila delar t.ex. fastighetsförvaltning, bredbandsinstallationer. Sålt av halva innehavet efter god uppgång. GAV - 7 E

GlaxoSmithKline - Tillverkar en medicin jag behöver, god direktavkastning, okonjunkturkänsligt. GAV - $35

Cascal - Mkt liten post, goda tillväxtutsikter, verkar inom vattenbranschen som jag tror på. GAV - $6

LilyEli - God direktavkastning, okonjunkturkänsligt bolag. GAV $32

AmerSports- Bra uppsida om de klarar sig, tror på sportbranschen långsiktigt. GAV - 6 E

HomeMaid - Tror på hemhjälpsbranschen, känner att jag vill skaffa städerska själv snart:) Väldigt liten post. GAV - 2kr

MAN - Liten post, köper mer om de går ner, säljer av om de når upp till gamla ATH nivåer utan fundamentala grunder. GAV ca 20% under dagskurs

Transatlantic - Liten post, god utdelning vid bra konjunktur, stabil kudde med isbrytningen. GAV - 28kr

AddTech - God direktavkastning, god tillväxt, verkar ha klarat sig rätt bra trots allt. GAV - 85kr

JPM Africa - Mkt liten post, mest för att det är kul att ha en fot inne i afrika också:)

Chiquita - Liten post, Bananer äter vi nog ett tag till. Var lågt värderade vid köp. GAV - $9

GE - Liten post, kan gå bra om de vänder skutan. GAV $14

MAY - The malaysian fund på NYSE, litet bet på den malaysiska markanden. Behöver kolla upp den närmare om jag ska öka, mkt liten post i dagsläget. GAV $6





Dagens köp och försäljningar.

Kurserna i Securitas och Orkla som jag gärna vill köpa in har inte gått som jag helst velat. Avvaktar därför inköp, jag ogillar att jaga stigande aktier. Istället riktar jag in mig på att ställa ut säljoptioner i bägge bolagen för att få en "tröstpeng" motsvarande utdelningen ungefär ifall de inte dippar. Väntar på att få grön gubbe för optionshandel på Norska börsen sen får jag se om jag får tillräckligt bra betalt för att optioner ska vara värt att ställa ut.

Sålde lite NOTE-aktier. Hade fått in lite för många av dem pga ett gammalt köp som blev fel, kunde nu avyttra de överflödiga med mindre vinst efter att ha väntat några månader.

Ökade innehavet i NSP marginellt. Insiderköp förra veckan av en storägare kan vara ett bra tecken. Kursen har dippat lite på sistone också.

Ökade mitt innehav i PG med 50% då de gick ner ca 2% i inledande handeln, de har nu redan hämtat sig en del. Även dollarn var billig idag varför köpet kändes ganska bra tajmat. PG utgör nu ca 4% av den totala portföljen. Jag tror dagens dipp var en överreaktion på ett analytiker-uttalande. PG är ett innehav jag kommer låta variera mellan ca 2-8% av portföljen beroende på kursnivå. Kommer att utöva så kallad swingtrading i dem. Detta gör jag endast i väldigt stabila bolag då jag inte vill använda mig av nedsnittning i bolag med någon som helst konkursrisk.

Apropå analytiker, dessa herrar ger jag verkligen inte mycket för. De må vara duktiga på att analysera bolagen i sig, men att förstå om bolaget är prisvärt eller inte till aktuell aktiekurs har de aldrig lyckats med särskilt bra. Särskilt dåliga är de på att förstå Risk/Reward aspekten av aktievärdering vid extremnivåer i kurserna. Att t.ex. skrika sälj när Boliden stod i 15 kr och nu köp när de står i 100 kr talar för sig själv tycker jag. Jag skulle aldrig köpa ett bolag som Boliden idag efter 500% uppgång och avsevärt mycket sämre Risk/Reward än för ett år sedan.

5 kommentarer:

  1. Hej,

    Läser med ökat intresse dina inlägg. Har precis börjat intressera mig för det här med aktier. Lusläser just nu det mesta jag kommer över. Är lite nyfiken på hur du bedömer risk/reward för dina olika objekt. Hur analyserar du bolagen? Kan du ge några konkreta tips.

    mvh Robert

    SvaraRadera
  2. Robert

    Väldigt förenklat:
    Jag tar fram en historisk värdering genom att titta på främst P/S-talet
    och P/E-talet (baserat på genomsnittet av de senaste 5 årens vinster) i kombination. Om både P/S och P/E talet ovan är mer än 30-50% under de genomsnittliga värdena så kan bolaget vara intressant att börja undersöka
    närmare.
    Ränteläget och inflationen bör beaktas också vid denna utvärdering. Lägre ränta och/eller inflation gör att en högre värdering kan vara berättigad och vice versa.

    Exempel på ett bolag som ligger långt över historisk värdering är Atlas Copco. Många storbolag ligger högt värderade idag. Lågt värderade large-cap bolag är det ont om. AstraZeneca är lågt värderat sett historiskt men de har också sämre framtidsutsikter än förut vilket man får ta med i beräkningen.

    SvaraRadera
  3. Har kollat på ditt medellånga innehav och ser att du har en relativ stor exponering mot utlänska aktier. Hur resonerar du kring detta val?

    SvaraRadera
  4. Björn

    Dels vill jag diversifiera min exponering mot olika valutor. Jag vill inte stå och falla helt med SEK. Dels vill jag äga de bästa eller mest undervärderade bolagen oavsett var de är noterade. Sverige har t.ex. ganska få bra bolag inom mat/konsument sektorn.

    SvaraRadera
  5. Apropå analytiker, dessa herrar ger jag verkligen inte mycket för. De må vara duktiga på att analysera bolagen i sig, men att förstå om bolaget är prisvärt eller inte till aktuell aktiekurs har de aldrig lyckats med särskilt bra. Särskilt dåliga är de på att förstå Risk/Reward aspekten av aktievärdering vid extremnivåer i kurserna. Att t.ex. skrika sälj när Boliden stod i 15 kr och nu köp när de står i 100 kr talar för sig själv tycker jag. Jag skulle aldrig köpa ett bolag som Boliden idag efter 500% uppgång och avsevärt mycket sämre Risk/Reward än för ett år sedan.

    Ja det är sådana som skrämmer mig
    Det är dem som gör folk osäkra osv

    Helt löjligt
    men precis så här tänker jag

    Vidare läste jag lite om dig och ditt i REC
    nu har de ju en nyemssion - jag köpte först på gav 42 sen på 34 och sen på 24 + då emissionen så mitt GAV blir om jag räknar rätt runt 24
    detta kan bli en mycket fin investering
    jag har även ORKLA men inte köpt mera där
    tack

    Sven

    SvaraRadera