tisdag 12 januari 2010

Dagens köp och sälj



Sålt av 20% av mitt innehav i SAAB efter ca 100% uppgång. Risk/Rewarden gissar jag har förändrats från att enligt min egna uppskattning vara ca 30% nedsida och 200% uppsida vid köpet på 60kr till att idag vid kurs 120kr vara ca 50% nedsida men bara 50% uppsida. Jag äger helst inte för mycket i ett bolag som inte är riktigt kvalitativt om jag anser att uppsidan bara är ca 50%. Enligt min omviktningsstrategi så skall undervärderingscase viktas om till fördel för stabila bolag jag tror på långsiktigt. Igår köpte jag Proctor & Gamble för $59 t.ex.

Sålt av 50% av mitt innehav i AarhusKarlshamn. Bolaget börjar närma sig ATH nivåer. Risk/Rewarden är betydligt lägre idag än när jag köpte dem, ungefär med samma procentnivåer som för SAAB ovan. (GAV 98kr, sålt 169kr)

Ökat i Nordic Service Partners. Insiderköp av en av storägarna som ökar till 10% är positiva nyheter. Jag gissar att konkursrisken är relativt låg idag när McDonalds gamle CFO vågar öka så pass mycket i bolaget. NSP är ett av de bättre Risk/Reward casen på börsen idag enligt mig. Snart äger jag 0,4% av hela bolaget, min största andel av ett noterat bolag någonsin.

Framtidsscenarion: I bästa fall mångdubblas investeringen och jag tjänar nån miljon. I värsta fall går kursen ner mot lägstanivåerna igen på ca 5kr. Då har jag faktiskt en vag idé om att köpa in mig riktigt stort och försöka gå med i styrelsen för att få ordning på skutan eller i alla fall få bättre insikt i bolaget. Så svårt borde det inte vara att få en hamburgerkedja med Burger Kings varumärke att gå runt på sikt.

Köpte även en chanspost i CMED. Något så ovanligt som ett kinesiskt bolag med en helt ok utdelning på 3,5%. P/E tal på ca 10 vilket får anses som lågt. Har haft problem nu i krisen och har en svag balansräkning men om de klarar sig så kan de nog bli bra på sikt. De verkar inom läkemedelsbranschen och har en befintlig försäljning (dvs inget förhoppningsbolag där allt hänger på något patent) så det borde vara någorlunda goda förutsättningar för att överleva.


När det gäller köp i amerikanska aktier brukar jag bland annat kolla upp dem på fool.com. Alltid bra med både positiva och negativa kommentarer om ens innehav.

Till sist. Hur köpa OMX index till 30% reapris? Jo, genom Industrivärden C, substansvärde 116kr, dagskurs 83kr. Om jag ägde t.ex. Avanza Zero skulle jag sälja dem direkt och köpa Indu C istället. 30% rea är helt enkelt för bra för att tacka nej till även om utvecklingen kan diffa några procent mot index.

7 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Angående Industrivärden pressmeddelande idag, vad tycker du om att erbjuda "seniora icke garanterade konvertibler"?

    6-6,5% per år i kursökning fram till år 2015?
    Sen kan man konvertera dem till aktier.

    Har man inte högre ambitioner än så så kanske det är ett säkert alternativ, eller tänker jag helt fel??

    Du kan väl inte missat detta innan du skrev på bloggen?

    mvh Arbetaren

    SvaraRadera
  2. Arbetaren

    Nu är jag ingen expert på exakt hur konvertibler fungerar i detalj, har handlat sådana en gång i Pa Resources, men om jag förstått det rätt så kommer det innebära ungefär samma sak som om Indu sålde ut företagsobligationer. Enda skillnaden att konvertibeln kan lösas in till aktier i framtiden. Det innebär alltså inte samma sak som en nyemission då det inte behöver vara Indus nuvarande ägare som köper konvertiblerna. Att Indu endast behöver betala 3% på dem är dessutom väldigt positivt då jag tror att räntorna kommer gå upp. De nuvarande lånen löper dessutom med en ränta om 5% så detta vore en förbättring. Rätta mig gärna om jag har fel.

    SvaraRadera
  3. Jo i praktiken kan man ju göra en vinst på ca 6% per år fram till år 2015, istället för ränta på 5%. Dock har väl de flesta aktiehandlarna högre ambitioner?
    Tror du inte många nuvarande aktieägare blir avskräckta av detta och bara ser det som en fasad till nya "billiga" pengar till företaget för nya investeringar?

    Mycket blandade känslor.

    mvh Arbetaren

    SvaraRadera
  4. Konvertiblerna skall endast erbjudas institutionella placerare. Räntan är 2,5% på årlig basis. Jag tycker att det är ett väldigt billigt sätt att finansiera sig. Potentiell utspädning är minimal. Läs mer om konvertiblerna här: http://www.industrivarden.se/templates/PressRelease.aspx?id=28970&epslanguage=SV

    SvaraRadera
  5. Tack för en mycket bra blogg! Två snabba frågor:

    Hur handlar du dina utländska aktier? Vilken mäklarfirma använder du och vilket courtage betalar du?

    SvaraRadera
  6. Anonyma

    Tack. Jag använder idag främst avanza och nordnet. Courtaget ligger på ca 100kr per köp/sälj.

    SvaraRadera