måndag 28 december 2009

Lite om min bakgrund - Uppväxt

Jag är uppväxt i en relativt intellektuell miljö, dock helt utan pengar. Mina föräldrar har aldrig haft pengar och varken kan eller vill ackumulera dem. Några saker har de dock gett mig som jag tror varit till godo.

Min mor har gett mig stöd försörjningsmässigt under de första hårda åren av mitt kapitaluppbyggande. Detta tror jag varit väldigt viktigt då jag alltid vetat att någon skulle ge mig tak över huvudet och mat för dagen ifall att mina affärsäventyr skulle misslyckas. Det gav mig nog mer mod att våga satsa.

Min far var ofta borta när jag var liten men en av de saker han hjärntvättat mig med är att jag både kan och bör göra precis vad jag vill i livet. Det har han själv gjort och han lever ett väldigt fritt liv.

Något som båda föräldrarna uppmanade mig till var att studera, dels att få bra betyg i grundskola och gymnasium sen att läsa vidare på universitet. Det tog mig lång tid att inse att den vanliga formen av studier inte var min väg. Ska jag vara helt ärlig så har jag nog inte haft användning för knappt någonting alls som jag läste på universitetet. Jag tror att jag har fått mer nytta av själva studiebidragen och csn-lånen som jag investerat i aktier. Däremot har studierna gett mig viktiga kontakter och goda vänner vilket gör att jag inte ångrar någon enda kurs jag gick.

Lärdomar av min uppväxt är att jag kommer att förmedla budskapet om att man kan och bör göra det man vill vad det än är vidare till min egna barn någon gång i framtiden.

1 kommentar:

  1. Mycket intressant! Vi har en del gemensamt där! Mina föräldrar har inte heller kunnat ackumulera pengar eller investera på börsen. (I och för sig har de helt nyligen blivit skuldfria och har ett hus helt utan skulder, så de har ändå lyckats tycker jag.) Min pappa sa också alltid att man kan det man vill. Och min mamma har lärt mig värdet av pengar, att inte slösa pengar och att jobba hårt.
    God fortsättning! mvh svenskmillionaire.se

    SvaraRadera