fredag 25 december 2009

Lite om min bakgrund - Företagande


Kanske har jag alltid haft en fallenhet för pengar och ackumulerandet av dem men det är först på senare år jag lärt mig de betydelsefulla insikterna. Fram till ca 22-23 års ålder svävade jag mer eller mindre i ovisshet om hur jag skulle göra för att bli rik.

När jag började spara som 17-åring hade jag en månadslön på ca 5000kr från extrajobb på ica, konsum, m.m. Då hade jag visserligen inga utgifter eftersom jag bodde hemma, men jag sparade ändå så mycket jag kunde. När jag skaffade heltidsjobb efter gymnasiet lyckades jag spara ca 50% av lönen på ca 12000kr. Efter något år som heltidsanställd på både lagergolvet, kostymkontoret och säljarfältet insåg jag att jag inte blir rik på min lön som uppgick till ca 16000kr/mån. Jag började studera på universitet. Vad läsa för att tjäna pengar? Läran om pengar så klart, ekonomi dvs. Efter ett år på universitetet insåg jag att mina kurskamrater inte ville samma sak eller iallafall inte lika starkt. T.ex. bodde jag som 21-åring inneboende hos en 29-årig ekonomi- och juridikstuderande man som brukade sjunga i duschen i vår delade studentlägenhet om hur mycket pengar han skulle tjäna en vacker dag. När jag bodde i hans lägenhet och upplevde hans i mitt tycke miserabelt fattiga och outhärdliga studentliv så fick jag klart för mig att vid 29 års ålder skall jag redan vara rik, jag ska inte vara i slutfasen av mina studier och ha 20 års karriärsklättring och kanske chefssmörjande framför mig.

Ungefär samtidigt som detta påverkade min inställning till studenter och allt vad studielivet innebar så föll det sig så att en affärsmöjlighet uppenbarade sig. Jag och några vänner tog en chansning och utan att satsa något annat än tid och engagemang hade vi en verksamhet som genererade kunder och lite pengar. Efter ett år förlorade vi allting vi tjänat på en enda kund. Skulle jag ge upp och gå tillbaka till studierna? Jag tänkte efter hårt och länge samtidigt som jag fortfarande hade ena foten i universitetet och andra foten i diverse extrajobb. Min logik sa mig till slut att jag borde fortsätta med företaget då jag nu lärt mig av misstaget som kostat oss allting sist. Nu skulle vi göra samma sak men med justeringar som skulle förhindra att vi drog på oss samma förluster som förut. Ett år senare hade jag tjänat dubbelt så mycket som jag gjort på konsum men arbetat hälften så mycket.

Läxa lärd: Ge aldrig upp, fortsätt försöka, lär av misstagen och ändra på utförandet av din affärsverksamhet tills den lyckas. Detta är enligt mig den absolut viktigaste av alla läxor för att bli rik. Egentligen så grundläggande att man kan jämföra den med evolutionen. Trial and error. Se dina försök att tjäna pengar på affärsverksamheter som om du vad gud och skapade nya djurarter och testade dem i naturen för att se hur de klarar sig. Till slut kommer du att skapa en djurart som överlever och fortplantar sig, vackert eller hur. Har du tur eller försöker tillräckligt många gånger så skapar du inte bara ett djur som överlever utan ett djur som placerar sig på toppen av näringskedjan, grattis du har skapat nästa Microsoft:)

När jag hade lärt mig den viktigaste läxan var det bara att fortsätta på samma spår. Efter första året med vinst var det dags att finjusterade min skapelse till det bättre och se där, nästa år dubblerades vinsten. Följande år likaså. Nästa år dubblerades dock inte vinsten utan den höll sig på samma nivå. Då visste jag att jag nått taket för vad jag kunde tjäna i den typ av verksamhet jag höll på med. Därför var det enligt min business-evolutionsteori dags att gå vidare. Jag sålde de delar som inte gick att utveckla och tog mycket tid i anspråk men behöll de som gav nästintill passiva inkomster. Detta var för ca två år sedan. Idag har jag fortfarande kvar delar av mina första verksamheter som ger mig nästintill passiva inkomster, utöver det har jag nya verksamheter som skall testas i affärslivets kaotiska djungel. Om de lär sig att överleva och fortplanta sig så kan de bli riktigt stora men än så länge kan de knappt stå på egna ben. Det är en spännande resa jag har framför mig, ett äventyr som jag älskar att vara med om.

Parallellt med min utveckling som egen företagare så har jag löpande investerat i aktier, räntebärande, optioner och mycket annat. Mer om mina olika investeringar längre fram. Dags att slänga ihop en knorr-soppa, producerad av Unilever, ett av mina kära portföljbolag.

5 kommentarer:

  1. Magnus

    Tack. PS. Uppskattar din pedagogiska utdelningskalender.

    SvaraRadera
  2. Hej, du som har SCA A som långtidsinvestering, vad skulle du rekommendera o göra för en som vill köpa lite aktier i SCA A nu. Ligger de för högt eller kan man gå in nu o eventuellt köpa till ifall den backar längre fram ..

    Tack för en intressant o inspirerande läsning!

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Jag skulle fördela upp summan jag tänkt köpa just SCA för och gå in med 20-25% nu och sen fortsätta öka en gång i kvartalet eller halvåret tills du har så många SCA du tänkt. Om det blir någon mer kreditanknyten kris så kan SCA mycket väl trilla ner några tior då de har stora lån. Långsiktigt tycker jag att dagens pris är helt ok att gå in på.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant!
    Lycka till också i fortsättningen!

    SvaraRadera