tisdag 15 december 2009

Få tummen ur arslet!



Först av allt vill jag ge en liten känga till vissa "wanna get rich"-bloggare där ute. Om du vill uppnå rikedom så föreslår jag att du ägnar minst 90% av din tid åt detta. Jag undrar om alla bloggskribenter där ute verkligen brinner för ackumulerandet av rikedomar eller om det inte egentligen är så att de dras till själva skrivandet och behovet att synas någonstans och få berätta om sig själv?

En av mina insikter är att tid är din värdefullaste tillgång, med tid kan du skapa precis vad som helst. Tyvärr är tiden du har till förfogande begränsad och du bör därför använda den ytterst rationellt om du vill åstadkomma exceptionella resultat.

Observera ordet "vill". Jag tror att det är grundnyckeln för om du kommer lyckas och hur snabbt det kommer att gå. Om det finns en vilja, finns det en väg. Om viljan är stark kommer din väg att bli en motorväg, om viljan är svag kanske det blir ett lerigt dike du får springa i.

Alltså, fundera på hur gärna du vill uppnå rikedomen?
Om du vill bli ekonomiskt oberoende inom 5 år så föreslår jag att du slutar skriva dagbok och börjar skriva affärsplaner och räkna på vinstkalkyler istället.

Om du däremot nöjer dig med att bli ekonomiskt oberoende på kanske 30 år så skadar det nog inte med lite dagboksskrivande, men då tror jag att du valt fel ämne om du skriver om din väg mot miljonerna:)

Låter det motsägelsefullt när jag själv sitter här och skriver dagbok i denna stund? Anledningen till mitt skrivande är främst att sammanfatta för mig själv retrospektivt vad som lett till min egen framgång och hur jag kanske skulle kunna hjälpa andra till samma resultat. Sedan är min fortsatta tillväxt av förmögenheten inte beroende av ett fast jobb, faktum är att det troligtvis skulle vara kontraproduktivt för mig att jobba aktivt med sådant jag jobbat aktivt med förut. Alltså måste jag hitta nya vägar för att fortsätta fördubbla min förmögenhet varje år vilket jag nästan lyckats med varje år de senaste 5-6 åren. Till sist så är jag mer eller mindre dömd till ett ganska stillaliggande liv de närmsta 3 månaderna pga en sjukdom så varför inte återgå till dagboken. Om dagbokskrivandet skulle ge mersmak så kanske man fortsätter sedan. Sist det begav sig var väl nån gång i högstadiet vill jag minnas, men då handlade det mest om tjejer, dataspel och musik:)e

10 kommentarer:

  1. Kul med en ny ekonomiblogg! Bookmarkar direkt :) Jag är helt rookie på det här med aktier, investeringar osv, så jag försöker läsa så mycket jag kan, men hitills har det mest resulterat i att jag blivit MER ambivalent. Det kanske är positivt dock... Har du några lästips om man som jag vill börja lära sig lite mer och så småningom börja investera lite? Hitills har jag endast kommit så långt att jag startat konto på avanza och köpt lite avanza zero, men jag har en del pengar där bara ligger och väntar på att placeras någonstans...

    Mvh andreas

    SvaraRadera
  2. Andreas

    Grattis till bloggens första kommentar och kul att du tog inlägget på rätt vis.
    Att ge råd är svårt utan att veta vad mottagarens mål och drivkrafter är primärt. Vill du bli ekonomiskt oberoende och mer därtill eller vill du bara få en god avkastning på ditt befintliga kapital? Om alternativ två, hur lång tid tänker du behålla dina investeringar samt hur mycket tid har du möjlighet att lägga på löpande utvärdering av dina befintliga investeringar och alternativa nyinvesteringar?

    Att du blivit kritisk är positivt skulle jag säga, lita aldrig på någon utom dig själv.

    För mig har det tagit ca 8 år från det att började snegla mot börsen och aktieinvesteringar tills idag då jag känner att jag behärskar det till fullo och vet vilka risker jag verkligen tar.

    Jag kommer att skriva om mina personliga investeringar inom kort och lite motiveringar till dem.

    Personligen håller jag inte med den ganska vanliga åsikten att man alltid ska köpa det bästa bolaget i branschen och behålla för evigt. För att ge ett enkelt exempel, jag köper hellre en korvkiosk för 1000kr än en H&M butik för 500 miljoner kr. Korvkiosken kanske är ett tusen gånger sämre bolag än H&M men den investeringen ger däremot en tusen gånger bättre risk/reward kvot.

    Mer om investeringar och boktips, m.m. snart.

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra svar!
    Jag vill bara få en god avkastning på befintligt kapital. Jag har drygt 250.000 sparat, varav jag funderar på att använda 200.000 av dessa till en kontantinsats för bostadsrätt. Lägenhetsköp känns dock inte aktuellt just nu med tanke på utbudet av lägenheter (mycket dåligt) och den låga räntan, så jag väntar nog tills nästa höst eller ännu längre. Jag vet inte riktigt hur jag ska köra med dessa 200 tusen, just nu har jag dem på ett sparkonto med 2.4% ränta. Jag har tänkt att använda 50.000 till aktier/fonder och dylikt (och självfallet mer av övrigt kapital när jag börjar lära mig mer) samt har ett månadssparande på 4.000 som jag också skulle kunna lägga på aktier/fonder.

    Jag håller helt med om H&M exemplet. Verkar vara en väldigt hypad aktie, men jag tycker det är svårt att avgöra om det är värt, den ligger ju rätt högt just nu

    SvaraRadera
  4. Andreas

    Jag kan inte ge någon uppmaning om hur göra men jag kan givetvis nämna vad jag själv hade gjort.

    Om jag hade 250.000kr idag, samt 50.000kr i årligt kassaflöde då skulle jag troligtvis investera ca 100.000kr i minst 5 stabila aktier med god direktavkastning, t.ex. Kraft foods, AstraZeneca, Securitas, Eon, Tele2 samt kanske Avanza Zero. Resterande 150tkr skulle jag låta ligga på bästa möjliga bankränta i väntan på nästa börsras. Jag tror personligen att vi kommer att få se en börsnedgång när räntorna höjs om 1-2 år.

    Bostad har jag själv valt att inte köpa på dagens enligt mig övervärderade marknad. Jag bor för närvarande i hyresrätt men kommer att köpa och kanske investera i bostadsrätter när räntan är över 4-5% och bostadspriserna rasat med minst 20-30%. Om det mot förmodan ej händer så trivs jag bra med att bo i hyresrätt framöver också.

    Något jag inte skulle rekommendera men som väldigt många småsparare ändå gör, är att köpa för små bolag, förhoppningsbolag typ Karo Bio, Epicept eller övervärderade kvalitetsbolag typ H&M. Detta gjorde jag själv en gång i tiden och visade sig mindre lönsamt på sikt. Men man lär sig av sina misstag, och man lär sig troligtvis bättre av dem än av både sina egna och andra framgångar.

    Kom ihåg att läsa på ordentligt om investeringar innan du gör något, du bör läsa minst 2-3 böcker. Björn Wilke har skrivit några böcker om aktiesparande "Aktiehandboken" eller "Lär dig spara i aktier och fonder" som är ganska bra och basic om man ska börja investera.

    SvaraRadera
  5. Ok, mycket intressant. Tack! Jag ska defintivt kolla upp Björn Wilkes böcker. Får bli en julklapp till mig själv. Intressant att du tror på en sån stor nedgång i bostadspriserna, jag hoppas att du har rätt! :) Det här med utdelningar, står det i Björns böcker eller har du möjligtvis mer lästips kring det? Jag har kommit till insikten att det verkar vara viktigt med bolag som ger bra utdelningar men jag är så pass ny på det här med aktier att jag inte riktigt förstått vad utdelningar är...

    Får även tacka för fortsatta intressanta blogginlägg senaste veckan! Jag driver själv en blogg med vetenskaplig inriktning kring anatomi/fysiologi sedan något år tillbaka, och vet hur tidskrävande och stressande det kan vara i perioder, men är man ihärdig och duktig så ger det utdelning på ett eller annat sätt. Hoppas du inte tappar intresset utan fortsätter med bloggandet! :)

    SvaraRadera
  6. Andreas

    Jag skulle rekommendera att läsa igenom t.ex. bloggen http://40procent20ar.blogspot.com/, där finns det mesta om utdelningar och jag känner att jag med gott samvete kan tipsa om hans inlägg. I bokform kan jag t.ex. rekommendera All about dividend investing av Don Schreiber.
    Jag tror inte att björn wilkes böcker är särkilt ingående på utdelningar vad jag minns, de är mer basic om aktieinvesteringar generellt. Kul med vetenskap, jag är själv intresserad av astronomi, fysik, historia och till viss del religion och brukar skumma lite sådana bloggar ibland.
    Jag hoppas också jag får rätt om bostadsraset, men det viktiga är att ha en plan om det inte faller ut som man tror, precis som med ens aktieinvesteringar.

    SvaraRadera
  7. D-miljonären

    Håller på och sträckläser 40procent20ar just nu. Riktigt bra tips det där med att ha en plan om det inte faller ut som man tror, det är verkligen något jag tror många förbiser. Jag noterar dock att det här med aktier är väldans tidskrävande oavsett hur man vänder och vrider på det. Det känns som att antingen lägger man mycket tid initialt och fattar sedan några väl genomtänkta beslut och låter tiden utvisa utfallet, eller så lägger man tid konstant och "jobbar" med sina aktier. Det ligger nog i människans natur att ta snabba (och kanske inte alltid så genomtänkta...) beslut. Kan ha att göra med att det rent evolutionärt inte verkar finnas någon vidare förmåga till långsiktigt tänk. Man vill ha resultat SNABBT. Bara att titta på valfri bantare eller de som tror sig få en optimal fysik på sex månader. Långsiktighet och målmedvetenhet kombinerat med intresse, envishet och lite tur så går det dock mer sällan än ofta vägen :) Ska bli väldigt intressant att lära mig mer, jag känner redan en kunskapstörst som blir större och större inom ämnet!

    SvaraRadera
  8. Efter att ha läst detta inlägget så bestämde jag mig för att svara, då jag förmodligen är en av dem du skriver om. Dock tog jag det nog på rätt sätt för jag håller med dig i mångt och mycket.

    SvaraRadera
  9. Bevis - saknas - detta är en teori - som jag trodde på men det finns e teori om at det i dagsläget lever fler människor på jorden än det tillsammans har levt tidigare
    Kolla med en väl insatt samhällskunskapslärare så kan det styra upp mott mer rätt
    vad som är rätt vet ingen men vad som är mer fel än rätt kan påvisas
    Tack för en bra blogg
    Synd att jag inte fann dig tidigare
    hade ett gäng med tips, frågor och har sett hur flera av dem gått upp 100-1000%
    så det stämmer det som du skriver - bra att lite kapital utanför - när en förestående nedgång är
    frågan - blir som alltid hur länge faller det - `?
    Sven

    SvaraRadera
  10. Sven
    Tack för feedback. Mitt råd blir bara att se till att du kan göra goda affärer oavsett hur länge eller hur mycket börsen faller. Investera efter en win-win strategi. Enkelt uttryckt. Fyndköp mer och mer desto billigare det blir. Eller enjoy the ride desto högre kurserna stiger och sälj av lite desto mer det går upp.

    SvaraRadera