söndag 20 december 2009

Mina kassaflöden, tillgångar och skulder


För att bestämma vilken risk man bör ha på sina aktieinvesteringar så tycker jag att man behöver beakta sina löpande kassaflöden i relation till sitt totala kapital.

Jag tänker här i en modell som utgår från det antal årliga kassaflöden ens totala kapital uppgår till. Desto fler årliga kassaflöden eller inkomster om man så vill ens investeringar uppgår till, desto lägre risk bör man ha i dem. Jag sitter själv i den sitsen att mina investeringar uppgår till ca 10-15 års kassaflöden. Detta gör att jag för allt smör i småland inte har råd att förlora en större del av mitt kapital då det skulle ta alldeles för lång tid att bygga upp det igen med samma metod som jag använt hittills, dvs hårt arbete, snålt leverne och långsiktiga investeringar. När jag som 20-åring började investera så hade jag ca 100 000kr sparat och tjänade ca 200 000kr per år, alltså uppgick investeringarna till 0,5 års kassaflöde. Om jag i den situationen skulle göra någon galen investering så skulle jag vara tillbaka på status quo efter bara 6 månader. Jag anser att det är berättigat att ha en väsentligt högre risk på sina besparingar desto lägre ens kapital/kassaflöden-kvot är. Med högre risk menar jag inte att man ska göra dumdristiga affär eller chansa hejvilt, för mig t.ex. skulle det innebära att jag hade valt att ha en större andel av min portfölj i så kallade ”undervärderingscase”, se tidigare inlägg.

Här är en sammanställning av mina egna kassaflöden idag.

Kassaflöden per år före skatt
  • Egna bolag 250-350 000kr
  • Aktieutdelningar 150-250 000kr varierar med innehavsfördelning och konjunktur
  • Övriga investeringar 100 000kr

  • Totalt 600 000kr i snitt

Kommentar:
Av dessa i snitt 600 000kr är ca 300 000kr helt passiva inkomster, resterande inkomster är semi-passiva, dvs jag behöver ägna minst någon heldags arbete i veckan åt dem för att de skall fortlöpa. Målet är att minska ner tiden som krävs till de semi-passiva inkomsterna till ett minimum och att investera kassaflödet från de semi-passiva inkomsterna i tillgångar som genererar helt passiva inkomster.

Kan även nämna något om mina kostnader. Utgående kassaflöden ligger på ca 150 000kr varav 60 000kr är räntebetalningar och ca 90 000kr är levnadskostnader. Jag lever inget miljonärsliv idag med andra ord:) Jag har som regel att spara ca 75% av mina inkomster. För att kunna följa denna regel har jag pushat mig att dels leva billigt under kapitaluppbyggnadsfasen dels till att maximera inkomsterna så mycket som möjligt. Jag uppmanar dig som strävar efter rikedom att börja med att lägga undan minst 25% av inkomsterna, sedan 50% , sedan 75%. När du ligger på 75% och över så kommer ditt nya liv inte att vara långt borta. Vanliga "get rich" böcker brukar rekommendera att man sparar 10% men det anser jag vara för mjäkigt, vill man uppnå ett svåruppnåeligt mål snabbt så kommer man också att behöva offra sig ordentligt om man startar från scratch. Mer om detta senare..


Balansräkning

Tillgångar
  • Aktier 6 800 000kr
  • Egna bolag 1 000 000kr (uppskattat styckning/försäljningsvärde lågt räknat)
  • Fastigheter 500 000kr
  • Fordringar 300 000kr
  • Likvida medel 200 000kr
  • Lösöre 100 000kr (andrahandsvärde)

  • Totalt 8 900 000kr

Skulder
  • Lån 2 000 000kr (genomsnittsränta ca 3% eller 60 000kr/år)

Nettotillgångar 6 900 000kr

Räntetäckningsgrad 600 000 / 60 000 = 10ggr
Soliditet 6900000 / 8900000 = 77%




Nu funderar jag på vad jag ska göra med de 200 000kr som är likvida medel, antingen kan de användas till att betala av de dyraste av lånen som har räntor på ca 7% eller så kan de användas för att investera i aktier. Det blir nog aktier, först när räntorna börjar höjas igen kommer jag att betala av de dyraste lånen med löpande kassaflöden steg för steg.

8 kommentarer:

  1. Hej,
    inspirerande läsning!
    En fråga, dina kassaflöden är det före eller efter skatt?

    mvh Magnus

    SvaraRadera
  2. Magnus

    Tack. Inkomster från egna bolag och övriga investeringar är netto. Aktieutdelningar är efter skatt vilken dock endast uppgår till 0% eller max 15% då jag använder kapitalförsäkring. Den årliga skatten minskar jag ner en del genom att sälja av och köpa åter runt årsskiftet. Resten av skatten blir ca 30 000kr vilket jag räknat bort från utdelningarna.

    SvaraRadera
  3. Måste tacka för en sjukt inspirerande blogg. Den skiljer sig en del från andra ekonomi bloggar då du är den som verkligen visat resultat.
    Så jag hoppas att du är på riktigt, för i dessa sammanhang är du lite av en seriehjälte för mig och säkert många andra!

    Keep up the good work!!

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med föregående talare, vill o ska på samma resa men kanske på lite längre tid ..

    SvaraRadera
  5. Vore intressant med en artikel om vilka strategier du använde dig utav upp till den första miljonen och hur dina strategier skiljer sig idag mot då.

    SvaraRadera
  6. Gunwald

    Tack för feedbacken, kul att någon blivit inspirerad. Jag fick själv inspirationen till att börja skriva av en annan blogg nämligen http://miljardar.blogspot.com/. Efter att ha läst den tyckte jag att det kunde vara kompletterande med en blogg som går lite djupare in på faktorerna bakom ett positivt resultat. Sedan ligger jag mycket hemma för närvarande pga sjukdom så jag kan inte jobba lika aktivt som jag brukar med företagen under några månader framöver. Jag kan till sist försäkra dig om att jag är på riktigt. I mina egna ögon är jag inte något unikum, jag känner flera personer i min ålder som tjänat mer pengar än jag.


    Anonym

    Kommer skriva mer om min bakgrund och hur jag tjänade mina första pengar inom kort, det är en av de viktigaste delarna av mitt skrivande. Jag vill själv kunna se tillbaka på den tiden längre fram och förstå varför och hur allt blev som det blev. Kort kan jag bara säga att i början var det mycket hunger, drivkraft och jävlar anamma som drev på skeppet. Idag är det mer visdom och övertygelse genom erfarenheter som ligger bakom mitt agerande. När det gäller aktieinvesteringarna har jag också till viss del utvecklat strategierna en del på senare tid, mer om detta snart.

    SvaraRadera
  7. Hej.

    Vad tror du om att gå in i Swedbank just nu?

    SvaraRadera
  8. Anonym

    Angående Swedbank. Jag har faktiskt dejtat Swedbank en kortare period i år. Träffade henne som 20-åring och vi skiljdes när hon blev 30, tyckte att hon blivit lite lönnfet:) Skämt å sido. Jag köpte som sagt på 20kr och tog en liten vinst efter 50% upp. Jag skulle inte köpa Swedbank idag nej, för dålig risk/reward enligt mig. Swedbank är dessutom inte en potentiellt långsiktig investering för mig då de är tjänstemannastyrda och jag får skandia-vibbar av bolaget. Om de trillar ner mot 20-lappen igen däremot så blir det en ny dejt:)

    SvaraRadera