måndag 21 december 2009

Mats "PEAB" Paulsson och målsättningar


Läste just en av de sällsynta artiklar som får mig att uppskatta di.se trots allt pladder. Artikeln finner du här.

Jag blir inspirerad av personer som Mats som byggt upp något stort genom hårt arbete från unga år. Rubriken "Jag förstår inte dem som samlar på hög" är nog vald för att locka läsare främst. Jag har svårt att se att den hårt arbetande 15-25 årige Mats slet enbart för sin kommuns skull och inte för sin egen och sin familjs. Däremot håller jag med om att det inte är något självändamål att spara ännu en miljon när man redan har 1000 stycken.

Att i början av sitt liv samla pengar på hög ser jag inget fel i om man vill skapa sig en annorlunda och förhoppningsvis bättre framtid. Utan att först samla på hög blir det svårt att ge till välgörenhet eller betala stora summor i skatt till välfärden.

Mitt personliga mål är inte att samla pengar på hög i all evighet. Jag anser att någonstans mellan 20 och 100 Mkr räcker det för att jag ska kunna leva nästan precis hur jag vill. Sen kanske jag fortsätter att tjäna pengar för att jag gillar mitt arbete eller för att jag finner ett nytt syfte med ännu mer pengar. Men ur ett egoistiskt perspektiv så räcker det garanterat med 100 Mkr. Antagligen så fann Mats Paulsson ett större syfte någonstans efter att ha nått sin egen gräns för ekonomiskt oberoende. Jag tycker det är stort att jobba vidare för något som är större än en själv, något som gagnar mänskligheten. Jag kan mycket väl tänka mig att göra det själv någon gång i framtiden.


Nästa vecka blir det Julefirande med släktingar, jag får fortsätta mitt skrivandet efter Julafton. God Jul!


PS. Jag äger ej PEAB idag men kan tänka mig att göra det till ett pris på ca 30kr/aktie eller lägre vid nuvarande fundamenta i bolaget.

3 kommentarer: