söndag 27 december 2009

Inspiration och litteratur


En viktig del i formandet av mig själv till den jag är idag och de insikter jag fått har jag litteraturen att tacka. Jag gillar att läsa om det jag eftersträvar. Jag tror att man tjänar på att läsa sådant som handlar om ens mål i livet och hur man kan uppnå dem. Romaner, deckare, kriminalhistorier i stil med Da Vinci koden, Stieg Larsson etc är säkert bra underhållning och tidsfördriv men jag skulle inte lägga allt för mycket av min största tillgång (tiden) på dem om jag hade en målsättning om något annat än att fördriva den tiden jag har i livet så snabbt det går. Ibland vill man givetvis njuta av en spännande bok också, ja jag har läst både Guilliou och Mankell, men jag tillskriver dem ingen större vikt som källor för personliga utveckling.

Jag skippar struntpratet and goes straight to the action. Här är en lista med böcker som inspirerat mig och gett mig nya insikter:

Rich dad, poor dad - Robert Kiyosaki
Om du bara ska läsa en bok rekommenderar jag denna. Den är ganska tunn men innehåller väldigt bra grundlärdomar.

Cashflow Quadrant - Robert Kiyosaki
Retire young, retire rich - Robert Kiyosaki
Rich dad's guide to investing - Robert Kiyosaki
Också bra böcker när man kommit en bit på vägen i sin vilja att sträva mot ekonomiskt oberoende.

Vägen till ekonomisk frihet - Bodo Schäfer
Mycket grundläggande visdom inom kapitalanskaffning och förvaltning. Gör gott att nöta in ordentligt.

Richest man in babylon - George S Clason
Skönt och omväxlande att läsa om ovanstående budskap i sagoform. Tråkig i början men bra i mitten och slutet.

Think and grow rich - Napoleon Hill

Annorlunda komplement till ovanstående böcker. Rätt på spiken i resonemangen om våra tankars betydelse för framgång och rikedom. Ibland lite svårsmält.

Goals - Brian Tracy

Har för mig att det var denna som var bäst av de Brian Tracy böcker jag läst.

Svälj den fulaste grodan först - Brian Tracy

Kort men inspirerande bok om att komma igång och få det viktigaste gjort.

Självbiografi av mannen som skapade Virgin - Richard Branson

Kanske den bästa biografin jag läst av en entreprenör. Mycket läsvärd.

Anyone can do it - Duncan Bannatyne

Biografi. Jag har alltid gillar biografier, denna var en av de bättre. Om en av entreprenörerna från "Dragons Den".

Warren Buffet
Jag nämner ingen speciell bok, har läst ca 4 st. Läs minst en bok om honom, mycket vishet finns att hämta.

I halvtid - Torsten Jansson

Inspirerande av en stor entreprenör. I dubbel bemärkelse:) Köpte denna boken när jag stod i valet och kvalet att köpa New Wave för 8kr, 2008. Efter att ha läst boken köpte jag aktierna direkt. Har nu sålt merparten av dem efter ca 200% uppgång. Tack Torsten.

Handelsmännen - Bo Pettersson

Om hur Erling Persson byggde upp H&M. Kanske inte så mycket om hur du själv blir rik men väldigt intressant och inspirerande om ett av Sveriges största exporter. Äger inte själv H&M, men kan mycket väl tänka mig att göra det vid en lägre värdering än idag.

Aktie och Fondhandboken - Björn Wilke

Grundläggande bok om aktier. Bra att läsa om du funderar på att börja investera. Läste den som 18 åring först men det tog nog några år innan jag förstod mig på aktier. Finns nog många böcker med liknande funktion.



Om ingen av dessa böcker får dig att vilja bli rik eller bli sugen på att utvecklas ekonomiskt så tror jag inte att du skall satsa på rikedom som ett av dina livsmål:)

PS. Jag tror att det är bäst att inte läsa fler än kanske en sådan här bok varannan månad då de kan ta en stund för dem att sjunka in om man är ny på området. Det krävs större koncentration, kontemplation och eftertanke när man läser dessa böcker än när man läser skönlitteratur.

9 kommentarer:

  1. Varför har du inga olje aktier?

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Jag har ca 0,3% av portföljen i Statoil, kanske ökar om fundamenta talar för det men det verkar som att oljepumpandet i Norge har haft sina bästa dagar? Sen tror jag att oljepriset skall ner lite. Jag köpte en lite större post i PA Resources på 12 kr samt deras konvertibel, sålde av dem när PA stod i 29. Kanske köper igen om den går ner under 20. Generellt är oljeaktier dåliga på att ge utdelningar vilket inte passar min utdelningsbaserade portfölj så bra.

    SvaraRadera
  3. Tack för boktipsen! Jag har beställt tre av böckerna som du tipsade om :)

    Mvh Andreas

    SvaraRadera
  4. Din boklista är precis som om jag hade skrivit den! Jag har läst dom alla utom biografierna du tipsade om. Däremot har jag läst andra biografier i samma anda t.ex. Hammer och Ingvar Kamprad.

    Av böckerna du nämnde gillar jag särskilt Bodo Schäfers bok som är jordnära, användbar och mycket motiverande. Jag har också läst en del av RichDad och gillar dom på ett sätt, samtidigt som jag ibland inte står ut med hans "gapighet". Kiyosaki har ju vid flera tillfällen sagt att om man inte har $100 000 000 så har man inte blivit rik och kan därför inte leva det liv man borde ha rätt till. Hur många kan få ihop till en sådan summa???

    Andra böcker som är bra är Stephen Coveys "The 7 Habits of highly effective people". Den kan jag verkligen rekommendera, även om den inte handlar om investeringar utan mer om hur man ska bli effektiv i sitt liv. En annan är "The millionaire next door" av Stanley och Darko.

    SvaraRadera
  5. svenskmillionaire

    Tack för feedbacken! Kul att du läst samma böcker. Angående Kiyosaki så kan han absolut bli lite gapig och upprepande i längden, vissa delar får man tolka lite fritt. Han pratar ju både om att vara ekonomiskt fri när ens passiva inkomster täcker de löpande kostnaderna och om att tjäna fantasisummor vilket ofta blir två ganska olika mål. Oavsett vilket som är ens mål så ger han bra vägledning om hur man kan nå dit, särkilt genom fastighetsinvesteringar Jag tänker själv börja titta mer och mer på möjligheterna med fastigheter om något år. Tack för boktipsen själv och tack för fina inlägg i din blogg med bra sammanfattningar om de stora investerarlegenderna! God fortsättning.

    SvaraRadera
  6. Robert Kiyosaki är ju bara en MLM-bluff, hur kan du rekommendera "honom"?

    Sen så är ju allt han skriver så basic att det bara är löjligt, funkar kanske i USA, där kunskaperna om hushållsekonomin är... ...obefintliga.

    SvaraRadera
  7. Anders
    För det första är nog kunskaperna om hushållsekonomi minst lika dåliga här hemma. För det andra tycker jag inte att han skriver överdrivet mycket om MLM öht. För det tredje behöver det inte vara dåligt för att det är basic facts. Om det var så basic, hur kommer det sig att 90% av befolkningen ändå inte lyckas tjäna några pengar under hela sitt liv? Även det enkla kan vara väldigt svårt att leva upp till, dag ut och dag in.

    SvaraRadera
  8. Jag gillade rich dad poor dad, men sen försökte jag läsa någon mer bok av kyosaki och han säger inget nytt. Hans böcker kan kanske anv'ndas som inspiration men har inget praktiskt värde. hans så kallade "rich dad" existerar tydligen inte från vad jag läst och kyosaki själv har inte några jättesummor i banken, iallafall inte 100 000 000, snarare 10 us miljoner.

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Om han har inspirerat någon till att få en bättre ekonomi eller bli rik så tycker jag att han gjort ett bra jobb.

    SvaraRadera