fredag 18 december 2009

Investeringsstrategier


För att kunna välja strategi för sina investeringar behöver först man beakta sina ekonomiska förutsättningar. Några viktiga aspekter att ta hänsyn till är ens årliga kassaflöde, ens storlek på besparingar samt emotionella syn på investeringarna. Nedan följer mina första investeringserfarenheter och de läxor de gav mig.

När jag var 20 år hade jag en årlig lön på runt 200 000kr och ca 100 000kr att leka med, hopsparat av lönearbetande. Detta sammanföll med IT-kraschen. Tidigare hade jag endast erfarenhet av sparande i Premieobligationer vilket jag börjat med som 12-åring ungefär och några tusenlappar i fonder från och med 17 års ålder. Jag bestämde mig för att investera i några aktier efter mina då bristfälliga kunskaper om aktieinvesteringar. Resultatet blev en procentuell uppgång på ca 200% på 2-3 år. Några av aktierna jag vill minnas att jag köpte var Electrolux, CashGuard, JM, Nokia, Ericsson, Metro, Bure. Om jag haft den kunskap jag besitter idag skulle jag troligtvis köpt helt andra aktier vid den tidpunkten, möjligtvis undantaget JM som jag valde att köpa även vid 2008-kraschen.

Runt 2006-2007 började börsen kännas övervärderad i mina ögon och jag sålde allting jag hade på börsen motsvarande ungefär 500 000kr, satte in på 6% bundet räntesparande och koncentrerade mig på att tjäna maximalt med pengar genom eget företagande istället.

Efter den goda affären med IT-krasch investeringarna lärde jag mig några viktiga läxor.

1. När det rasar, se till att ha kapital att öka på innehaven desto lägre aktiekursen går ner. Detta lärde jag mig genom att helt enkelt tänka logiskt och räkna matematiskt under kraschen. Visst är det läskigt att investera på botten med mer och mer pengar desto mer det rasat, men det betyder också att du gör bättre investeringar än nästan alla andra förutsatt att det vänder upp igen, skulle världen däremot gå under och börsen aldrig gå upp igen så har du åtminstone inte gjort sämre investeringar än någon annan. Det är alltså en win or break even strategi relativt sett. Med tanke på att börsen alltid återhämtat sig efter ras så är den historiska sannolikheten att du vinner dessutom 100%. Detta är den absolut viktigaste lärdomen. Det är ack så sant citatet som lyder: De största förmögenheterna skapas i dåliga tider, det syns bara inte än.

2. När det har gått upp en längre period, sälj av en betydande del av innehaven för att bygga upp en buffert som kan användas för att öka på när det rasar igen. Sälj dessutom av alla mindre bolag som inte har ett genuint track record efter att de blivit värderade i nivå med Large Cap bolagens värderingar eller nästan i nivå med dem. Detta lärde jag mig då vissa av de mindre bolagen som gått upp med flera hundra procent sedan föll ner igen, det var alltså inga stabila bolag på lång sikt.


OBS, läxa nr 1 kan låta enkel men är ack så svår att genomföra. Man måste vara stenhård i sitt genomförande och jag kan erkänna att jag inte själv klarat av det alla gånger. Man måste dessutom ha en stor buffert. Säg att du har 500 000kr att investera maximalt, då skulle man enligt strategin investera ungefär 100 000kr efter varje 20%-enhetig nedgång på börsen. Än bättre är det dock om du kan investera större summor desto mer det rasar, dvs efter de första 20% det rasat investerar du 40 000kr, efter nästa 20% 80 000kr, efter nästa 20% 160 000kr, osv. Då kommer du att få en riktigt fin utveckling när det bär av uppåt igen. Absolut avgörande för att detta skall vara en bra strategi är att man måste köpa antingen index eller de bästa bolagen på börsen och minst 5-10 stycken av dem för riskspridningens skull. Det skulle vara en väldigt dålig strategi att köpa mindre bolag som riskerar att gå i konkurs, då slänger du bara mer pengar i brasan desto mer den brinner.

3 kommentarer:

  1. Hej! Måste först och främst ge dig en stor eloge för allt intressant du skrivit på din blogg! Jag är imponerad av endel av dina strategier och tankar som ger mig nya synsätt och vinklar att ha i beaktande till mina egna investeringar.


    Är relativt nya i börsvärlden, ca ett år, och har haft ganska svårt att misslyckas trots nybörjarnivå, med tanke på indexuppgången=)


    Skulle vilja ha ett tips av dig. Jag har funderat att köpa New Wave(såg att du ägt dem tidigare) ett par månader nu och lite rädd för att den ökat FÖR mycket så den rasar lagom tills jag köpt dem.Dock är Torsten är en otrolig klok och vis affärsman därför jag fortfarande tror på dem. Vad skulle du råda mig till?

    Såg även att Torsten likaså förra VD:n Göran Härstedt ökat deras innehav i bolaget rejält nyligen...


    Tack för en kanonblogg som ger insperation!

    SvaraRadera
  2. Arbetaren

    Jag har nyligen sålt av nästan hela mitt innehav i NewWave. Detta betyder inte att den inte kan fortsätta upp så klart men personligen investerar jag helst i bolag med god Risk/Reward. I dagens läge är nedsidan större än uppsidan i NewWave, därför finner jag inte aktien intressant längre. Det finns en hel del bolag med stora skulder som fortfarande inte haft sin comeback än där Risk/Rewarden är mycket fördelaktigare.

    SvaraRadera
  3. Hej , jag måste framföra detta ,alldeles
    rätt ! Roligt läsa dina sidor !

    Själv hade 31.12.08 320,00kr+insatta
    125,000kr
    decmber 2008 till februari 2009 jag
    investerade detta ck, 450,000 kr......
    Realiserade i oktuber 2009 ck.710,000kr
    Värdeökningen totalt ck.55%...........

    Jag flyttade kapitalet mera defensiva
    aktier , fastigheter ,läkemedel
    ,investmentbolag...och vet att dessa
    aktier har ck. 5%direkavk. som gör att
    värdeökningen riktas mera åter-
    investeringar i framtiden.

    Jag blev varnat , när jag köpte aktier
    2008-2009 men , över 250,000 kr kom i
    första 10 månader, och ett ny beslut.
    Jag tror , det är många som hävdar att
    göra detta .Men i verklighet ?

    Jag har själv inga skulder ,arbetar i
    Norge sedan många år ,och siktar att
    utdelningar blir mina pensionspengar.
    I dag har man kapitalförsäkring och
    individuell pensionssparande. Och om-
    kostnader är inga jättesummor.

    SvaraRadera