lördag 19 december 2009

Justering i portföljen


Idag sålde jag av ett av mina mindre innehav. Fick iväg 700 Bilia aktier till kurs 71kr, GAV 16kr. En av mina procentuellt bästa affärer i år. Anledning är dels att jag vill minska ner kapitalförsäkringsskatten så här vid årsskiftet, dels att jag anser att Bilia har merparten av sin återhämtning bakom sig. Skulle fundamenta visa väldigt positiva signaler i Bilia kanske jag köper tillbaka aktierna eller en del av dem nästa år.

Jag sålde även av hela Securitas innehavet på 5000 aktier a 69,75kr. Jag kommer troligtvis att köpa tillbaka minst lika många aktier efter nyår, förhoppningsvis någon krona billigare. Min tro är att Securitas kommer att återtesta stöden runt 65-68kr igen. Skulle Securitas sticka iväg uppåt utan mig så har jag ändå fått en fin liten vinst och står redo att fynda när tillfälle ges i Securitas igen längre fram eller i annat bolag. Man kan nog vara säker på att den sista börs-rean inte sett dagens ljus.

Bakgrunden till största delen av mitt Securitas innehav härstammar ur en omviktning från undervärderingscaset Stora Enso som jag köpte 12000 st av för 33kr aktien tidigare i år. När Stora Enso såg ut att slå i taket runt 57kr kändes det lägligt att sälja då bolaget enligt mig var ganska normalvärderat med tanke på omständigheterna. Sålde därmed Stora Enso på 55kr i snitt och köpte Securitas för 65kr i snitt istället vilket i dagsläget känns mycket bra då Stora Enso trillat ner till 50kr medan Securitas fortsatt upp. Ibland har man timing ibland inte, det viktiga är att man har en strategi för alla möjliga scenarion som kan inträffa med ens innehav.

3 kommentarer:

  1. Hej, ville bara säga att jag gillar din blogg!! // Sarah

    SvaraRadera
  2. En fråga, tänker börja med aktier och har dryga 60 tusen på mitt aktie konto. Har läst lite om Aker seafood och den aktien verkar väldigt intressant. Tror du det är en bra kurs att gå in nu? Köpa för ca 20 tusen kanske. // Sarah

    SvaraRadera
  3. Sarah

    Kul att du gillar det du läste. Angående din fråga. Jag skulle definitivt inte råda dig att satsa 33% av ditt kapital i ett så pass litet och relativt obevakat bolag som Aker Seafood, själv har jag endast 2% av mitt kapital investerat i dem och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mer än max 5% i dem. Det handlar om risk/reward men också om vikten av att aldrig förlora sitt kapital genom oförutsedda händelser i enstaka bolag. Om du ändå vill chansa så kanske en post på max ca 6000kr är rimlig med tanke på att du troligtvis kan tjäna ihop dessa 10% av ditt kapital mycket snabbare än vad jag skulle kunna vid en eventuell konkurs i dem. En viktig aspekt i strategin att investera i så kallade undervärderingscase är att man diversifiera sig ordentligt. Man bör köpa minst 10 st gravt undervärderade men riskabla bolag för att få en bra risk/reward enligt mig. Om alla är potentiella tiodubblare så räcker det med att bara två verkligen tiodubblas för att du ska ha fått 100% avkastning på ditt investerade kapital.

    På din fråga om det är en bra ingångskurs nu så tror jag att det är ca 50% chans att aktien trillar ner till stödet på ca 6kr inom någon månad igen, jag gick personligen in i två omgångar i dem för att jämna ut inköpspriset över tid. Långsiktigt spelar förstås någon krona inte så stor roll i en aktie som kan femdubblas, det är mest kul psykologiskt på kort sikt att pricka in ett bra pris.

    SvaraRadera