tisdag 15 december 2009

Aker seafood upp 11% idag



Med jämna mellanrum kommer jag att skriva om mina mest tongivande investeringar, dvs aktieinnehaven.

Dagens draglok / dagens sänke.

Idag var dragloket Aker Seafoods (AKS), norsk fiskeföretag som är mycket lågt värderat, upp, +11% idag. Aker Seafoods utgör ca 2% av min totala portfölj vilket alltså gör dem till ett av mina större innehav. Aker är en av mina så kallade undervärderingsinvesteringar vilket betyder att innehavet enligt mig är gravt undervärderat och kan mångdubblas på något eller några års sikt. Jag kommer återgå till hur man hittar dessa case i senare inlägg. När mångdubbling skett så kommer innehavet att bytas ut mot ett så kallat evigt innehav.

Utöver Aker gick även AstraZeneca bra, upp +1,5%. Securitas ett av mina "eviga" innehav gick upp, +0,5%. OMX slutade ner, -0,7%. Portföljen i sin helhet slutade upp, + 0,2% idag.

Jag är mycket nöjd med den senaste månaden som gett ca +2% i avkastning för min totala portfölj jämfört med OMX som ligger på ca -0,5%. Utdelningar ej inräknade. Jag vill dock tillägga att jag struntar blankt i månadsutvecklingen för portföljen, till och med helårsutvecklingen är irrelevant. Däremot är det alltid kul och intressant att jämföra utvecklingen med OMX vilket kan ge viss information om vollan och beta värdet på portföljen.

Jag ska snart skriva om mina investeringar i nuläget och hur de byggts upp. Samt om mina löpande intäkter och hur de fördelar sig.

Nu är det dags för en micromiddag, det blev oxrullader. 28 kronor kostade den totalt, inkl frukt och grönsaker till. Klipp göres med fördel även på ICA;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar