tisdag 22 december 2009

Bostadsbubblan och övriga kommentarer


Jag måste bara spy lite galla.

SBAB's VD Eva Cederbalk uttalar sig idag om att Sveriges svar på Fannie Mae och Freddie Mac vet vad dom gör och att de har superkoll på sina risker. Vilken smörja. Det osar inkompetens lång väg om Eva Cederbalk och jag anser att det är mycket olyckligt att denna typ av personer får styra så pass viktiga statliga verksamheter som SBAB. Att ge lån på toppen av en bostadsbubbla påeldad av historiskt låga räntor till 95% av köpeskillingen är dumt ur alla synvinklar, det hade jag kunnat räkna ut på lågstadiet. Oavsett om bubblan spricker genom prisfall eller om inflationen "äter upp" bubblan så är det en mycket stor risk SBAB tar. En sak vi lärt oss av historian är att vi inte lärt oss någonting av historian, iallafall inte Eva Cederbalk. Själv både hoppas och tror jag att priserna på bostadsrätter i Stockholms innerstad kommer att falla med mellan 20 och 50 procent när räntorna höjs. Då kommer jag att använda min investeringsstrategi för fyndköp och köpa en ny bostadsrätt för var tionde procentenhet som priserna går ner efter det initiala raset. Det skulle bli underbara affärer men jag hoppas att ingen som läser detta kommer att behöva sälja sin bostad med förlust till mig.

Jag skulle aldrig själv köpa en bostadsrätt idag för 50-100Tkr/kvm i innerstan men jag klandrar ändå inte dem som gör det även om de gör det till 95% belåning. Så länge de har möjlighet att betala minst ca 40'000kr/mån i ränta + avgift för sin 3a eller 4a i det fall att räntorna närmar sig 10% samt inte har känslomässiga problem med att äga en bostad som är värderad långt under inköpspris under X antal år så varsågod och köp. Som investering däremot kan jag nästan garantera att det är en dålig affär att köpa en bostadsrätt idag i Stockholm. Jag tenderar personligen att se på de flesta ekonomiska transaktioner ur ett investeringsperspektiv varför min syn kanske kan te sig något överdriven ur andra perspektiv.

Nej, jag ställer mig vid sidlinjen, avvaktar och om rätt tillfälle uppenbarar sig så kommer jag att springa in på planen och lägga en fantastiskt enkel straffspark utan målvakt.



Övrigt:

SCA's VD talar i positiva ordalag om framtiden här. Känns upplyftande att se fram emot en utdelningshöjning efter förra årets sänkning som för mig kom oväntat.

NSP's VD talar i positiva ordalag om framtiden här. Funderar på att öka på mitt redan stora innehav om kursen sjunker lite mer. En av allt färre aktier som jag fortfarande tycker är undervärderad sett till risk/reward.

Ny VD i Norske Skog. Hoppas han gör ett lika bra jobb som förre VD'n med att reducera skulderna och minska kostnader. Ska bli spännande att läsa kommande kvartalsrapporter.

Ny VD i Amer Sports, ett av mina mindre konsumentrelaterade bolag på den finska börsen. Nya VD'n kommer från Proctor&Gamble, kanske kan vara positivt. Får utvärdera om jag skall öka innehavet nästa år i Amer.

5 kommentarer:

  1. Intressant med dina teorier kring bostadsbubblan. Lite nyfiken på vad du baserar åsikterna på, och om det även gäller sthlm?. Jag hörde en intervju med en VD på mäklarsamfundet för några år sedan, då minns jag att han sa att 1997 låg snittpriset per kvm på 17500 i sthlms innerstad. 10 år senare (det var 2007 intervjun var gjord vill jag minnas) var priset uppe i +500000. Han menade på att pga att det byggs så lite i sthlms innerstad kommer priserna troligen ligga på mellan 100-120 tkr år 2017. Han sa att köper man en lägenhet så kommer man traditionellt sett alltid göra en vinst om man bor där i 7 år. Dessutom menade han på att bostadspriserna i sthlm är betydligt lägre än i våra grannländer.

    Har du någon teori kring detta?

    SvaraRadera
  2. Andreas

    Det finns flera faktorer bakom min åsikt, den främsta är dock bostadsprisernas höga höjd i relation till konsumentprisindex samt i relation till årsinkomst. Här är ett annat blogginlägg som beskriver detta lite mer: http://flutetankar.blogspot.com/2007/11/den-svenska-bostadsbubblan.html

    Traditionellt sett stämmer det säkert att man gör en vinst efter 7 år men jag tror inte att läget idag är det normala. Ungefär som att sannolikheten är stor att man tjänar pengar på att investera på börsen efter 7 år, men ibland gäller det inte, t.ex. vid IT-bubblan. Angående grannländer, jag har besökt alla nordiska ländernas huvudstäder de senaste två åren, sneglat lite på deras prislägen och tror jag att de står inför samma konsekvenser som vi mer eller mindre, iallafall vi i Norden.

    Jag är dock inte säker på att det blir ett prisras i nominella termer, det kan lika gärna bli stillastående nominella priser de närmaste 7 åren men en kraftig inflation som äter upp realvärdet. Visserligen äter inflationen då även upp lånet men din investering har fortfarande gått plus minus noll i det fallet, eller lite minus om du investerat mkt med eget kapital. Dessutom är det som sagt en risk att det blir ett större prisfall i reella termer också, den risken gissar jag är ca 50% och kommer bero på många idag ännu okända faktorer som t.ex. hur höga räntorna blir, hur hög arbetslösheten blir, hur hög inflationen blir m.m.

    Det är extra viktigt att man verkligen förstår inflationens inverkan på investeringar generellt, det tog mig mycket läsande och tankekraft för att komma till full insikt om dessa sammanhang.

    SvaraRadera
  3. Själv tror jag att priserna på bostäder i Sverige kommer att dra upp kraftigt när folk börjar vänja sig vid låga räntor. Fortfarande är priserna så pass låga att de implicit diskonterar ett avsevärt högre ränteläge än idag, ca 3 ggr så höga räntor som idag är min uppfattning. (Med det menar jag snittet av tvåårsräntan och femåringen).
    de som missar dagens rea tror jag bittert kommer att ångra sig framöver. Billigare än så här blir det inte. Debatten går het om "höga bostadspriser", men få eller inga ställer priserna i relation till kapitalkostnaden. Detta plus alla annan domedagsjournalistik som vi dagligen möter i media håller tillfälligt ner bostadspriserna långt under det motiverade jämviktsläget.

    SvaraRadera
  4. Anonym
    Alla som äger högt belånade fastigheter får hoppas att du får rätt. Personligen tror jag främst på ett scenario där antingen priserna faller och/eller inflationen tar fart och äter upp värdet på bostäderna medan priserna står stilla.

    SvaraRadera
  5. Med facit i hand - priserna backade inte förrens 2017, och då hade de nästan dubblats sedan detta inlägg skrevs. Ska till en rejäl kris/sanslösa räntehöjningar för att priserna ska tillbaka till nivån för 8 år sedan...

    SvaraRadera