måndag 22 mars 2010

Veckans köp och sälj


Nu är tiden inne att säkra en del av sina vinster i aktier. Jag har sålt alla NCC på 134 SEK, 30% av Heinz på 47$, 4% av Industrivärden C på 90,5 SEK, 33% av SCA B på 108 SEK, 15% av NSG på 9,1 NOK. Några köp har också gjorts. Litegrann i Unilever på 29$, Telefonica på 72$ och ATT på 25$ m.m.

Det som stör mig mest i utvecklingen av mina positioner är mina ETF innehav, VXX och UNG. Om de hade följt underliggande exakt så hade jag legat på plus men nu är inte så fallet. Jag tänker i fortsättningen läsa på mycket noggrannare innan jag köper några ETFer. Positionerna i UNG och VXX får ligga kvar, de motsvarar ca 0,3% av portföljen vardera och jag ligger ungefär 20% back i båda. Om eller när de går upp så kommer jag sälja av hälften av dem på breakeven.

Några glädjeämnen å andra sidan är Quicksilver och Tembec som båda gått upp med ca 100% på kort tid. Tembec köpte jag så sent som för 2-3 veckor sedan och ligger redan 115% plus. Något jag måste tacka visdomen som jag tagit till mig från Sir John Templeton. Det jag syftar på är att om man kan byta ut en aktie som har potential att gå upp med 100% imorgon mot en som kan göra det inom 2 år så bör man göra det. Därmed bytte jag ut lite av NSG mot Tembec och DLH vilket hittills varit en bra affär.

Generellt är utvecklingen i procent och absoluta tal mycket tillfredsställande och min portfölj har aldrig stått högre. Jag känner en viss oro över marknadens inräknade förhoppningar om en ljusare konjunktur. Med den skuldsättning som finns i många nationer så känns det riskabelt att ropa hej än.

Om börsen fortsätter upp så kommer troligtvis min portfölj att underprestera OMX index. Om vi däremot får en nedgång så bör min portfölj stå emot bättre än OMX. Denna defensiva positionering har jag valt då jag tror att risken för större bakslag inom 1-2 år är 50/50.

Den aktie jag är mest sugen på att öka i är Unilever. Mkt starka varumärken, potential i marginallyft, OK direktavkastning på 3,7%, men framför allt ca 50% av försäljningen i emerging markets. Det som bär mig emot är att aktien redan stigit från $18 till $29 på ett år. Om man räknar in valutakurserna så blir inte kursuppgången lika häftig men fortfarande ca 30-40%. Jag började köpa aktien på ca $22 för ett år sedan men har snittat upp mig allt eftersom jag läst på och förstått vilket starkt företag det är. I nuläget uppgår Unilever till 1,2% av portföljen, jag skulle kunna tredubbla den exponeringen om det kan göras till en lägre kurs än idag. Må så vara valutakursmässigt eller aktiekursmässigt.

Saken får bero. Jag har fullt upp på annat håll än börsen den närmsta tiden och jag är nöjd med portföljens sammansättning i helhet.

4 kommentarer:

  1. Vad grundar bakslagen inom 1-2 år på?

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Att många indextunga bolag är normal- till högt värderade i förhållande till sina ATH vinster. (ex: Atlas Copco, HM, SHB, Elux B m.fl.) Däremot är världsekonomin inte lika stark som den var då samma bolag gjorde sina ATH vinster. Logiken säger att det inte riktigt stämmer va.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Unilever är klart intressant. Jag blir dock lite förvirrad av två olika aktiertyper NV och PLC. Vad är skillnaden? Köper du i NY, London eller Amsterdam?

    SvaraRadera
  4. Andreas
    Håller med om att det är förvirrande. Många finansinfosidor har fel information och nyckeltal på Unilever dessutom. Det spelar dock ingen roll vilken börs du köper Unilever på precis som du köper AstraZeneca i Stockholm eller London. Själv köper jag på NYSE, ticker UL. Bäst belåningsvärde och tillgänglighet att handla.

    SvaraRadera