söndag 7 mars 2010

Investera på bortaplan



Jag har en tanke om att lära mig mer om de största bolagen på världens lite mer okända men ändå betydande aktiebörser. Jag vill läsa på om de 30-50 största bolagen på börserna i HongKong, Singapore, Australien, Sydafrika, Nya Zeeland, Kanada, Brasilien samt den mest tongivande och aktieägarvänliga börsen i mellanöstern, har inte tagit reda på vilken det är än.

Fram till sommaren kommer jag att ha fullt upp med mina företag och min hälsa men efter det ska jag försöka börja med denna analys. Jag har redan fått en översiktlig koll på de största bolagen i de Nordiska länderna, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, England och Schweiz. De europeiska och amerikanska börserna blir automatiskt utforskade sakta men säkert. Men de lite mer okända börserna överst behöver jag nog anstränga mig lite extra för att ta reda mer om.

Jag tror att man har större chans att hitta intressanta och lågt värderade bolag desto större ens världskarta är. Sen är det intressant och allmänbildande att lära sig mer om olika länders ekonomi. De största bolagen på ett lands aktiebörs säger alltid något om vilka sorters ben landets ekonomi vilar på. Jag vet i nuläget t.ex. ingenting om Australiens största bolag, det enda jag kan gissa är att deras börs är ganska råvaruviktad, lite som Kanada. Helst skulle jag vilja kombinera denna forskning med att resa till landet i fråga för att få lite inlevelse och känsla i det hela.

En annan viktig orsak till att bredda min spelplan är att världens ekonomi inte alltid går i samma takt. Om jag är beredd att investera i olika delar av världen så kan jag utnyttja eventuella kriser i olika länder. Om t.ex. Australiens ekonomi går in i väggen så kan jag vara beredd att göra fina fynd där för pengar från försäljningar på andra börser som står mycket högre värderade i relation. Nu senast så var ju finanskrisen en ganska global historia så det har faktiskt inte spelat någon större roll vilken börs man letat på, det har funnits fantastiska fynd på alla större börser. Men att kriser är så pass globala är ganska ovanligt historisk sett. Därför gör jag mig redo för det mer sannolika, att framtida kriser kommer att slå mer lokalt än vad de gjort 2008-2009. Jag vill vara redo att göra goda affärer, oavsett om de kan göras i Sverige eller Sydafrika.

6 kommentarer:

  1. Börskanalen CNBC, finns på internet, kabel och satellit, direktsänder på vår natt från Australienska börsen. Mixas med Singapore, Japan och Kina. Ibland är Indien med.

    På engelska talar de mycket om vilka bolag som är aktuella för tillfället, både positivt och negativt. Även makro förstås. Och du får en ganska bra känsla för vad som är grundläggande för marknaderna.

    Hur det är med Bloomberg vet jag inte, men det är kanske ett alternativ.

    Mr Trend

    SvaraRadera
  2. Mr Trend
    Tack för tipsen. Det jag tror är svårast att hitta är den riktigt långsiktiga historiken för tillgångsslagen.

    Anonym
    Ja Grekland skulle kunna vara ett sånt case nu, har kollat lite översiktligt på deras börs, den verkar vara väldigt viktad åt några få bolag. Lite som ericsson på OMX runt 1999.

    SvaraRadera
  3. 4020
    Om du tänker på hur handla utländska aktier så går det oftast att handla det mesta via telefon på avanza och nordnet, har köpt aktier direkt på HK börsen förut via avanza. Om det inte skulle gå finns det oftast en alternativ notering till huvudbörsen, t.ex. xetra eller nyse. Iaf för de största bolagen vilka främst är intressanta.

    SvaraRadera
  4. NSP går ner igen, efter "dåliga" siffror, som jag fattade var det bara en valutaeffekt och inte nåt annat. Man blir ju bra sugen att köpa på sig mer, äger dock lite mkt, men ligger minus 9% så vore skönt o snitta ner sig lite!! Hur tänker du?

    SvaraRadera
  5. Anonym
    NSP är ett betydande innehav för mig. Började köpa lite smått på 24 kr för 1-2 år sedan, snittade sedan ner mig ordentligt vid nyemissionen så att mitt gav blev 10kr. Går de ner under 10kr utan att något fundamentalt negativt har hänt så kan nersnittning bli aktuellt. Jag lägger inte så stor vikt vid månadsförsäljningssiffrorna. Titta mer på kvartalsrapporterna för att utvärdera hur bolaget utvecklas.

    SvaraRadera