måndag 1 mars 2010

Pappersproducenternas dilemma


Fångarnas dilemma för tidningspappersproducenterna och skogsbolagen.

Jag har alltid varit intresserad av spelteori. Just nu har vi faktiskt en situation i tidningspappersbranchen som man kan likna vid spelteorin "fångarnas dilemma" möjligtvis kan även "tit for tat" kan appliceras.

Mer om situationen i branschen här.

Om fångarnas dilemma här.

Här handlar det alltså om vilka producenter som kommer att frivilligt eller ofrivilligt stänga ner överflödig kapacitet först. Om ingen stänger ner någon kapacitet förlorar alla på det och inga pappersbruk blir lönsamma. Ändå vill ingen stänga ner sin kapacitet först för då skulle konkurrenterna bli lönsamma medan den som stänger ner inte tjänar något alls. Intressant läge.

Det bästa för alla vore i likhet med fångarnas dilemmas mest lönsamma lösning om alla stängde ner litegrann av sin kapacitet så att alla blev lönsamma.

Det sämsta scenariot är ifall ingen stänger ner någon kapacitet. Detta kommer i förlängningen att leda till att de finansiellt svagaste producenterna en efter en går i konkurs och på så vis försvinner kapaciteten från marknaden med tvång. Även valutakurser och statliga åtgärder kan spela in en viss roll givetvis.

De flesta av producenterna är idag värderade som att de skulle gå i konkurs i närtid. Att investera i dem blir i värsta fall lite av en rysk roulette där man får hoppas att de bolag man satsat på inte blir de som får stänga ner först. I bästa fall så stänger tillräckligt många ner litegrann av sin kapacitet så att alla producenter blir lönsamma. Om så sker är dagens värderingar riktigt låga.

Jag har efter dessa konklusioner diversifierat mig lite i branschen genom köp i Kanadsensiska Tembec samt Danska DLH som verkar i sammanhängande bransch. Dessa köp kommer att finansieras av en minskning i NSG vid väl valt tillfälle.

9 kommentarer:

  1. Nu är jag inte så insatt i NSG, men en av deras fabriker blev förstörd i chile som ska vara försäkrad, kanske leder till mindre produktion plus money för fabriken!

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om UPM Kymmene som har några olika ben att stå på och dessutom har valt att satsa på en miljöprofil?

    SvaraRadera
  3. Anonym
    Chile historien borde ha en mindre påverkan på NSG.

    J
    UPM Kymmene är inte i närheten så lågt värderat som NSG. Generellt är jag inget stort fan av papperssektorn så jag skulle inte investera i UPM om de inte blir löjligt billiga och därför har möjlighet att ge mkt god reward. I dagsläget är de inte ens särskilt lågt värderade enligt mig för att vara i den branschen.

    SvaraRadera
  4. Har själv inköpt NSG för 2 fredagar sedan, på 7.30 fångade jag upp dem och det visade sig vara en bra affär. För 1 vecka efter(i fredags) så var jag plus ca 17%. Dock är jag osäker på min exit. Tror att det absolut finns en chans på 100%+. Men när ska man egentligen casha hem, hur ser du själv på sådana situationer?

    MVH
    E.G

    SvaraRadera
  5. EG
    Beror helt på hur stor del av din portfölj som består av NSG, samt hur många års investerbara kassaflöden din portfölj motsvarar. Desto större exponering mot NSG, desto större anledning att säkra åtminstone delar av vinsten.

    SvaraRadera
  6. Tack för svar.

    Jag har ungefär för 18k som jag köpte då jag inte ville gå in med för mycket i en rätt så högrisk aktie. NU är jag 25%+ och detta värde är ungefär 8-9% av min portfölj som jag har.

    Tror jag håller tills värdet dubblats, 100-150%+ kanske vore något:)

    SvaraRadera
  7. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/pappers-strejk-i-gang_4573805.svd

    Bästa på länge?

    SvaraRadera
  8. Norske Skog -ramlade jag på
    Har köpt rätt rejält
    och fick följa med upp lite o sen sjönk den igen
    Vad jag förstår så är det flera saker som spelar in här
    En eller flera aktörer sålde sina innehav -
    vidare råder osäkerheten i vart det barkar
    men att köpa för runt 0.16 per krona är alltid trevligt
    det otrevliga är väl om valet blir fel
    vidare kan man ibland sälja med en liten vinst
    en liten förlust eller med en större vinst eller en större förlust
    med NSG i tankarna - funderar jag på varför inget eller i alla fall jag vet inte mycket som görs när man på ett kvartal förlorar 2 miljarder - vad är i grunden fel?
    borde man inte se till sina fel - och rätt till dem
    för det är ju även som att fångens/fångarnas dilemma innebär en fast situtaion - vilket inte är samma sak som ekonomi
    därav är jag förvånad - över hur lite som verkar göras
    medan andra företag - då små och stora kan agera mycket mer och kraftfulllare
    hänger ni inte med kan jag skriva lite mer senare
    och tack igen för en mycke bra sida
    kan säga en liten anekdot - vad har jag lärt mig av den?
    fick för ca 1 - 1 1/1 år sen köpsignal på Brunswick -
    stod då i ca 3.50dollar
    ringde min bankman -om en uppdatering - vad är brunswick osv - men var otydlig i min fråga och mina tankar och väldigt influerad av läget då - KRIS - så min dirketa köpfråga - hamande i papperskorgen utan att tasupp
    så det du slänger eller andra slänger i papperskorgen - ta upp det igen - annalysera
    släng eller gör vad du tänkte
    vad jag hade viljat få svar på omsättning
    all time high
    varför dom sjunker så som dom gjort
    hade ngt svar påverkat mig - troligt ja
    all time high 50 dollars - vad jag vet
    från det att jag ville till i dag 24 dollars
    en fin stege som jag då missade för min bankman
    kan jag skylla på han - Nej
    Vad ändrar jag ---mitt eget sätt..

    br

    Sven

    SvaraRadera