måndag 15 mars 2010

Mycket snack, lite verkstad



Det är mycket snack om ungdomsarbetslösheten. Snacka kan vem som helst göra men inte är det någon som vågar eller orkar ta några initiativ och göra något åt saken. Sådant frustrerar mig.. Jag tänker skjuta från höften och se vad det ger på vinst och förlust.

Nästa vecka ska jag lägga upp en ambitiös översiktlig plan på hur jag skulle kunna minska ungdomsarbetslösheten i Stockholmsområdet med 10%. Detta vill jag göra genom att överföra jobb från äldre personer som snart skall gå i pension och ge dessa jobb till ungdomar mellan 15-24 års ålder som behöver jobben bättre. 40-talisterna har det generellt ganska bra ställt ofta med tillgångar i form av fastigheter, mark och insparade pensionspengar. De unga har varken jobb eller pengar.

Jag brukar ofta ta mig an stora problem på ett möjligtvis lite naivt och ogenomtänkt vis, men jag tror att det är bättre att göra vad som helst i rätt riktning än ingenting alls i helt fel riktigt så att säga:) Lite som den kände aktieinvesteringsdevisen, rather doing things roughly right than precisly wrong. Eller bara, Just do it! Så har jag gjort tidigare i mina företagsäventyr. Ibland slår man huvudet på spiken och träffar en guldådra, ibland får man ge upp ganska snabbt.

Steg 1 blir att kontakta utvalda statliga verksamheter som har många anställda i den åldern som snart ska pensioneras, se efter vad för tjänster de har idag och om det är möjligt att under en övergångsperiod låta dem ersättas med outsourcad personal i åldern 15-24 från mina företag istället. Jämför billig arbetskraft som jobbar i Indien istället för i USA åt jätteföretagen där. Varför inte göra samma sak i Sverige fast med "billigare" ungdomsarbetskraft som skriker efter jobb istället för välbeställda 40-talister.

Jag hoppas att de personer med makt att besluta i ärendet är handlingskraftiga och inte bara skickar runt en eller lägger saker på utredning eller väntelista som ofta kan vara brukligt i byråkratiska organisationer. Vi får se vad som händer. Om det blir ogenomförbart i praktiken vilket jag befarar så har jag tusen idéer till jag vill prova. Provar man ingenting kan man inte veta vad som funkar.

Du som tvekar över dina idéer, sluta med det och kasta dig ut i ovissheten istället! Vad kan hända annat än att du får värdefulla erfarenheter i värsta fall?

4 kommentarer:

  1. Grymt. Du är en handlingarns man.
    Personligen tror jag också det skulle minska arbetslösheten om det inte vore så bekvämt att inte jobba.

    Jag bor utomlands och har kommit till ett par insikter efter lite mer än 3 år i två andra länder.

    1. Attityden mot arbetslösa : Där jag bor nu(Belgien) var attityden mera "tough shit." Skaffa jobb och det inom 3 månader annars får du lämna landet.

    2. Vart går Svenska skattepengar? Med så pass hög skatt som vi har i sverige borde saker fungera bättre. I Sverige bankar vi oss ofta för bröstet och är stolta över vår välfärdsstat. Men när man kommer utomlands så var det inte sämre trots att man oftast betalar mindre skatt.

    De två kanske insikterna kanske verkar motsägesfulla men jag tycker egentligen inte det. Ibland vore det nog bättre för folk slippa komma på "åtgärd" och "jobbcoaching" och istället få vara lite kreativa för att hitta eller skapa sig ett jobb.

    //Erik

    SvaraRadera
  2. *hehe*
    Det var inte det lilla projektet, du får nog förbereda dig på en krokig väg och jag hoppas att du inte ger upp för lätt=)

    Är det inte bättre att satsa på en lite högre lägsta ålder så att ungdomarna hinner gå klart grundskolan? Fast det är klart, ska de vara riktigt billiga så ska de väl vara under 18 även om de bara finns att tillgå på sommaren.

    Just den åldern är även gränsen för ett antal extra regler då du inte får jobba överallt (fast det är väl ett större problem i industritäta småland än i statliga verksamheter i huvudstaden)

    Jag läser att de ska komma från ditt företag, ska du starta/har du ett bemanningsföretag. Då blir det inte lätt för dig att hyra ut billigare p.g.a. att lönen hos de inhyrda baseras på ett genomsnittligt förtjänstläge (vilket iofs går att gå förbi genom att inte ha ett kollektivavtal vilket inte är så uppskattat bland fackföreningar)

    Eller ska du bara förmedla kontakter i ett välgörenhetsprojekt?

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Erik
    Jag håller till stor del med dig.

    Auri Sacra
    Kan inte avslöja exakt vad mina företag gör men några av dem är tjänsteföretag. Vi får se hur det går.

    SvaraRadera
  4. Du som tvekar över dina idéer, sluta med det och kasta dig ut i ovissheten istället! Vad kan hända annat än att du får värdefulla erfarenheter i värsta fall?

    Bra sagt
    Dock om man hinner tänka högt och fråga
    kommer många negativa signaler från mindre tänkande människor
    Vad som är bra är filsofin vad som är dåligt är annalysen - alltså agera hellre än att annalysera
    men det tillåts väldigt lite i dagens samhälle

    br

    Sven

    SvaraRadera