onsdag 10 mars 2010

Tillgångar att bevaka


Lista på tillgångar att investera i.

Vilka tillgångar och när man ska investera i dem beror enligt mig på hur lågt eller högt de är värderade i relation till sina ATH och ATL nivåer samt hur högt eller lågt värderade de är i relation till andra sorters tillgångar.

Dessa huvudparten av de sorters tillgångsslag jag vill försöka bevaka i framtiden för att finna goda investeringar.

Valutapar
USD/SEK
EUR/SEK
GBP/SEK
NOK/SEK
DKK/SEK
CFH/SEK
HKD/SEK
USD/EUR

Råvaror
Alla råvaror som går att investera i utan att köpa själva kontrakten.
Råvaruindex

Aktier
Enskilda aktier på alla börser som erbjuder god säkerhet för aktieägaren.
Indexfonder
Sektorfonder

Obligationer
Företagsobligationer

Fastigheter och mark i olika delar av världen.


I övrigt måste man hålla reda på ränteläget och inflationstakten i olika länder och valutor.


För att kunna hålla reda på alla dessa olika tillgångsslag behöver jag göra en sorts översiktlig lista över deras prismässiga utveckling över tid.

Denna översiktliga prishistorik behöver sträcka sig över olika långa tidsperioder, jag vill att den ska sträcka över 5, 10, 20 och om möjligt 50 år.

Jag behöver också specificera exakt vilka aktier, fastigheter, råvaror m.m. jag ska hålla koll på.

Några utvalda exempel på viktiga tillgångar jag vill hålla koll på är:

Eurostoxx50 index
DAX index
Frankrikes CAC30 index
DJIA index
OMX30 index

Vetepriset
Guldpriset
Kopparpriset
Bomullspriset
Sockerpriset


USD/SEK
EUR/SEK
USD/EUR

Fastighetsindex i
USA
Sverige
Spanien
Tyskland
England
Kina
(i princip alla länder där man kan investera i fastigheter med god äganderätt)


När jag har koll på alla dessa tillgångsslag så kan jag bara vänta tills något av dem närmar sig sina ATL nivåer(inom en viss tidsperiod), då kan jag börja undersöka närmare. Varför har priset sjunkit så lågt, hur ser framtidsutsikterna ut, är det något strukturellt som förändrat utsikterna på lång sikt för tillgången? Det är kanske främst råvarutillgångar som passar för denna löpande utvärdering av pris i relation till ATL nivåer. Även aktier och valutor kan ge goda köptillfällen. Exempelvis om SEK står stark i relation till USD och det går att finna kvalitativa aktier i USA som är lågt värderade historiskt. Då kan man utnyttja tillfället och investera till både låga kurser och billig valuta.

I dagens läge står USD i ca 7 SEK. Om den går ner mot 6 SEK eller 5 SEK som den varit nere i förut så kan det dyka upp fina köptillfällen i amerikanska aktier även om själva aktiekurserna inte är bottenlåga.

När det gäller råvaror så kommer jag att ta fram prishistorik över de senaste 50 åren och hålla mig a jour med utvecklingen. Om priset närmar sig lägstanivåerna så börjar jag köpa och ökar sedan på desto lägre priset faller i enlighet med min råvaruinvesteringsstrategi som jag skrev om tidigare.

Efter att ha surfat runt lite och letat historiska grafer över råvaror och aktieindex så hittade jag till slut en tillgång som är attraktivt prissatt enligt min modell och kan tjäna som exempel för min investeringsstrategi. Råvaran är räkor, du finner prisutvecklingen här. Tyvärr verkar det inte finnas något instrument att använda sig av för att investera i räkor. Om någon råkar veta ett sätt att investera i räkprisutvecklingen får den gärna tipsa:) Kanske finns det en viktigt anledning till att priset är så lågt historiskt sett men det verkar inte vara brist på efterfråga. Innan en investering skulle jag givetvis ta reda på exakt varför priset är så lågt. Så länge det inte är något som hotar räkors långsiktiga potential som livsmedel så skulle jag garanterat investera nu.



PS. Tips på tillförlitliga källor på långsiktig (20-50 år) prishistorik för ovan nämnda tillgångsslag emottages tacksamt.

8 kommentarer:

  1. Det enda jag kan tänka mig är CRB Commodity yearbook

    /Jesper

    SvaraRadera
  2. finns det något bra ställe man kan läsa om olika instrument som följer tex råvarupriser ?

    SvaraRadera
  3. Får tacka för en intressant blogg att följa...! Hängt med några månader och kommer fortsätta så, Keep it up!

    Tänkte bara nämna att HKD är fixerad mot USD, så USD/SEK och HKD/SEK torde således va fixerat förhållande. =)

    Mvh//Aquatic

    SvaraRadera
  4. Angående räkor; jag ägde räkodlingar i Thailand (aktier) för 10 år sedan ungefär. Blev en riktigt bra affär. Då hade jag bara en bråkdel av det kapital jag har idag och var tvungen att gå all in för att göra affären. Köpte räkodlingar på andra sidan jordklotet för 400 lax. Blev riktig lönsamt till slut, men mer tur än skicklighet.

    SvaraRadera
  5. Läste tidigare ett inlägg om naturgas, vad tänker du om att använda sig av RBS (royal bank of scotland) certifikat som följer priset på naturgas utan hävstång.

    Du själv handlade i UNG vilket följer kommande månadsterminspris om jag har förstått det hela rätt, varför föll ditt val på UNG ?

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Grattis till lyckade räkodlingar:) Låter spännande.

    Zed
    Jag måste erkänna att jag inte har något superkoll på vilket instrument som är bäst för exponering mot naturgas. Min position där är ganska liten i dagsläget(0,3% av portföljen) därför spelar det mindre roll med några procent hit eller dit, huvudsaken är att det blir bra i slutändan. Rather be roughly right than precisly wrong:)

    Läste ditt inlägg. Kul om du blivit inspirerad på något vis av något jag skrev. Det jag menar kortfattat är att man inte kan förvänta sig att bli rik på att investera några tio- eller hundratusen kr i aktier och sen skriva några blogginlägg om det. En gissning är att dessa bloggar inte blir långlivade när de som skriver inser att de inte blivit miljonärer efter några år. Visst du kanske har fått ihop några millar OM du följt din aktiestrategi hårt till när du är 50-60 år men då har du ju ändå fått jobba med något du kanske inte valt själv under "de bästa åren". Vill man komma ut ur ekorrhjulet snabbt får man ta i lite och göra något kreativt. Misslyckas det så får man testa något annat, huvudsaken är att inte ge upp tills man lyckats. När man skrapat ihop en grundplåt på några millar så att man slipper jobba med något icke självvalt så kan man ju göra precis vad man vill, om man vill blogga ser jag inget irrationellt med det. Då kan det ju också fylla ett visst syfte att skaffa kunskap genom bl.a. bloggar för att förvalta sina medel på bästa sätt. Inget emot bloggarna i sig, jag är själv tacksam för all information som folk bidrar med på ett bra och lättmottagligt vis.

    Lycka till med dina affärsprojekt vilka de än må vara, kom bara ihåg att inte ge upp även om du skulle misslyckas 100 gånger på rad. Till slut lyckas du.

    SvaraRadera
  7. Intressant läsning. Känner du att du behärskar alla dessa investeringsslag? Har du bra track record på alla? Jag försöker hålla mig inom min "circle of competence" eftersom jag har så förtvivlat svårt att lita på rådgivare...

    SvaraRadera
  8. Lundaluppen
    Jag känner inte att jag behärskar alla dessa investeringsslag nej. De jag är sämst på är valutor, råvaror och fastigheter. Därför består mina investeringar till 99% av aktier. Men i takt med att min kompetens ökar inom andra områden så tror jag att det gör gott för riskspridningen att fördela investeringarna över fler tillgångsslag.

    SvaraRadera