onsdag 17 mars 2010

PPM-sparandet

Mina PPM pengar är i absoluta summor en ganska blygsam historia. Jag har dock förvaltat dem själv sedan 2007 via Avanza och gjort aktiva byten ett flertal gångar. Generellt så har jag följt min strategi som handlar om att vikta om vid extrema lägen. Eftersom det inte rör sig om särskilt mycket pengar (ca 0,2% av min totala aktieportfölj) så är jag komfortabel med att ta större risker än normalt i denna miniportfölj. Jag har också bestämt mig för att göra lite mer extrema viktningar efter min marknadstro. Lite mer satsa allt på ett kort.

Utvecklingen de senaste åren har varit god.



Den goda utvecklingen jämfört med premiesparfonden kan härledas från mina innehav i några tillväxtmarknadsfonder och Skagen Kontiki. Ungefär hälften av PPM-portföljen har varit placerat i Svenska marknaden och hälften i Tillväxtmarknader. Under börsraset 2008-2009 köpte jag även in de Rysslandsfonder som fallit mest vilket visat sig vara ett lyckat drag.

Nu är det dags för en omviktning igen. Jag tänker gå på min magkänsla och väljer att inte riskera de vinster som ackumulerats. Jag byter ut Rysslandsfonderna och Sverigefonderna mot en Telekomfond och en Mellanösternfond.

Telekomfondens största innehav är bl.a. ATT, VZ, France Telecom, Nokia, m.fl. Några aktier jag tror är ganska lågt värderade och har relativt låg fallhöjd. Denna fond utgör nu ca 50% av min PPM portfölj.

Mellanösternfonden är tungt viktad mot bank i Kuwait. Den har fortfarande inte hämtat sig särskilt mycket från sina bottennivåer för ett år sedan. Fonden utgör nu ca 20% av PPM portföljen.

Jag bryr mig inte direkt om utvecklingen i min PPM portfölj räknat i pengar. Men det vore kul om den kunde slå index över tid som ett kvitto på att ens grundläggande marknadstro inte är helt galen. Nu spelar jag defensivt(telekom) med kontringar(tillväxt+mellanöstern) ett tag i denna portfölj:) För att jag ska bli offensiv igen vill jag se antingen ett ras på de breda marknaderna eller att tillväxten i västvärlden börjar ta fart igen även efter det att räntorna höjts några procent.

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för en mycket givande och roande läsning.

    Den Telecomfond som jag tycker ser vassat är:

    UBS (Lux) Eq Fd Communication B Acc

    La precis in 50% där..resten ränta

    /Fredde

    SvaraRadera
  2. Viktade precis om från Ava Zero/Kontiki/Nordea Ryss/Baring HK/Skagen Global till

    20% Zero
    35% ränta+bonds
    45% kontiki

    SvaraRadera
  3. Fredde
    Det var just den fonden jag tyckte såg bäst ut också. Tror att du kan sova gott om natten med det valet och fördelningen du gjort. Känns helt rätt tajmat. Grattis.

    Johan
    Nog bra med lite ränta nu när det stigit så mycket. Även telekom och läkemedel är relativt lågt värderade.

    SvaraRadera
  4. God Morgon!

    Ja det var den fond jag hittade som hade mest AT&T aktier. Närmare 10%.

    Hur ser Du på USA aktier idag då USA har gått hårt sista tiden.

    Läge att minska andelen aktier?

    Tack för en BRA blogg!

    /Fredde

    SvaraRadera
  5. Fredde
    Kvalitativa USA aktier såsom PG, KMB, JNJ, KFT samt telekom VZ, AT&T ser jag som ganska säkra kort idag. Dollarn står ju relativt lågt också. Om man räknar att fallhöjden i dessa aktier är ca 20-30% vid ett börsras så vägs detta förhoppningsvis till viss del upp av att USD troligtvis kommer att stärkas mot kronan med 10-20%. Svenska aktier däremot tycker jag är ganska högt värderade. Har egentligen bara stor exponering mot Industrivärden där jag får 30% rabatt vilket gör att värderingen blir rimlig.

    SvaraRadera
  6. God Morgon!

    Kollar man i ett diagram över dolarn så ser det verkligen spännande ut!

    $ har vänt upp från kanalbotten i den stigande upptrenden. Lägger nog in en order på AT&T ikväll..:)

    När har dom utdelning förresten?

    /Fredde

    SvaraRadera
  7. Fredde
    Ja, kanske får vi en rekyl nedåt snart. De har utdelning 4 ggr om året. Vet ej exakta datumen.

    SvaraRadera
  8. Vilka fonder skulle du ha i din PPM-portfölj utifrån dagens läge om du har ca 30 år kvar till pension?

    BTW, hur gammal e du själv?

    Mvh

    /PPM-Cliff :)

    SvaraRadera