söndag 28 februari 2010

Veckans affärer - Orkla, Aker



Större affärer i förra veckan blev en markant ökning i Orkla och Aker Asa.

Orkla köptes in för motsvarande 3% av totala portföljen, GAV 46 NOK.

Aker Asa köptes in för motsvarande 2% av totala portföljen, GAV 150 NOK.

Direktavkastningen vid dessa GAV ligger på ca 5% för båda aktierna. Jag är nu bekväm med min exponering mot Aker ASA, vill inte har mer eller mindre där. Precis lagom. Orkla däremot kan jag tänka mig att öka mer i, särskilt om aktien blir ännu billigare. Jag är glad att jag väntade med att köpa Orkla sedan jag bestämt mig för köpet några veckor sedan. Tålamod betalar sig oftast på börsen. Jag är nöjd med kursen 46 NOK, tror det är en långsiktigt god affär. Se tidigare inlägg om Orkla.

Köp har även gjorts i NSP (ökningen motsvarar 0,5% av portföljen), Deutsche Telekom (0,5%), GSK(0,3%), Indexcertifikat Jordbruk(0,8%), Elanders B(0,2%), Note(0,2%), Partnertech(0,2%)

Några chansposter blev det också:
Tembec på Torontobörsen(0,1%)
NGAS på NYSE(0,1%)
DLH på Danska börsen(0,3%)

För att finansiera dessa köp har jag även gjort några försäljningar.

PG (Sålt 15% av innehavet)
Kraft (sålt 15% av innehavet)
SCA (sålt 25% av innehavet)
Geveko (sålt 25% av innehavet)

Av dessa försäljningar var alla realiserade vinster förutom Geveko där det blev en realiserad förlust på ca 17%. Kommer eventuellt att sälja ytterligare 25% av Gevekoinnehavet för att sedan hålla fast vid resterande innehav i förhoppning om att eventuell framtida uppvärdering av dem kommer att övergå den förlust jag nu realiserat. Jag har alltså hopp om att Geveko skall bli en vinstaffär i slutändan trots allt.

En annan aktie som sjunker som en sten är NSG. Jag har varken ökat eller minskat innehavet. En lärdom jag nyligen tagit till mig från de böcker jag läser är dock att om valet står mellan att äga en aktie som troligtvis kan gå upp inom ett halvår eller en aktie som kan gå upp inom 3 år så bör man välja den förstnämnda. Risken med NSG är att den kan ligga och studsa runt 7-13 NOK i flera år och man kunde fått bättre avkastning på kapitalet någon annanstans. Därför kanske jag minskar ner innehavet med en tredjedel om eller när NSG återhämtar sig lite från denna djupdykning till förmån för andra potentiella mångdubblare som redan börjat röra på sig. Det finns en hel del kandidater i min extremt väldiversifierade portfölj.

Jag har i och med ovanstående köp även höjt belåningsgraden något i portföljen. Detta är OK då belåningsgraden kommer att sänkas igen inom de närmaste 4 månaderna dels genom utdelningar från de nordiska aktierna, dels genom kommande kapitaltillskott från mina egna företag.

3 kommentarer:

  1. Tjena! Orkla är nog en riktigt bra affär på 46 NOK. Köpte själv i veckan!

    Även AKER överaskade med en fet utdelning. Dock högre risk i AKER.

    Lycka till framöver!
    Sololja

    SvaraRadera
  2. Aker har väl norsk källskatt, så bättre att köpa aker efter x-datum...

    Intressant företag annars även om drilling verkar gå relativt dåligt

    SvaraRadera
  3. Sololja
    Jag tror också det blir en bra affär långsiktigt, hade gärna köpt lite mer runt 45-46 NOK om det gått.

    Anonym
    Då förutsätter du att aktien inte rör sig alls tills utdelning vilket den ofta gör. Utländsk källskatt har jag för övrigt fått ett utlåtande på att det skall gå att kvitta mot kapitalförsäkringsskatten vilket jag om detta är korrekt kommer att göra nästa år.

    SvaraRadera