söndag 14 februari 2010

Jämförelse SCA, PG och KMB

Senaste veckan har mitt fokus legat på andra saker än aktier, har dock hållit ett öga på börsen och rapporterna. Gjort några omviktningar.

Jämför nu kursutvecklingen på tre av mina större innehav. SCA (8%), PG (5%) och KMB (3%). KMB eller Kimberly-Clark är ett innehav jag nyligen initierat, uppgår nu till ca 3% av totala portföljen. Direktavkastningen är följande i dagsläget för de tre aktierna, SCA-3,7%, PG-3%, KMB-4%.

Logaritmisk graf, 22 års historik

(klicka på bilden för att göra den större)


Linjär graf, 22 års historik

(klicka på bilden för att göra den större)

För att jämföra hur dessa aktier presterat på lite längre sikt jämför jag deras kurser på 22 års sikt. MSN har en sida som faktiskt slår Yahoo på långtidsgrafer oväntat nog. I övrigt är inte MSN mkt att ha på området.

Jag brukar både titta på logaritmiska och linjära grafer. De logaritmiska blir mer rättvisande över tid då de linjära "förstorar" de senare kursrörelserna och "förminskar" de äldre. Ett ras på 25% ser t.ex. mkt större ut om det skett 2007 än 1991 i en linjär skala trots att raset är lika stort i procent av börsvärdet. Detta anser jag kan vara förvillande när man ska uppskatta risker. I logaritmiska grafer ser ett 25%igt ras lika stort ut oavsett när i tiden det sker.

Vad kan jag utläsa av nedanstående grafer då?

Självklart kan man inte dra allt för stora slutsatser av dem. Det viktigaste för att kunna veta hur bolaget kommer att utvecklas framöver beror på hur bolaget ser ut idag. Dessa tre bolag har så klart genomgått mängder av förändringar på 22 år.

Generellt kan man utläsa att SCA är något mer volatil över tid vilket inte behöver vara negativt i och för sig men har man en svag mental relation till sina aktier kanske det är att föredra en så stabil utveckling som möjligt kursmässigt.

PG har över tid haft överlägset bäst utveckling. Dubbelt så bra som KMB och tredubbelt så bra som SCA. Jag tror personligen att PG får svårare att växa lika snabbt de närmaste 20 åren då det är svårare att växa desto större man är. Dock tror jag likväl att de kommer att överprestera både SCA och KMB på lång sikt. Det man vinner i tillväxt hos PG förlorar man i direktavkastning då SCA och KMB både har ca 1 procentenhet högre sådan än PG. På kort sikt kan detta ha viss betydelse för den relativa utvecklingen.

Vad har jag då kommit fram till av dessa grafer?

(Detta har jag inte enbart kommit fram till av dessa grafer utan är något jag gått och funderat på från och till ett bra tag, därav skapandet av dessa jämförelser i långsiktig utveckling)

Följande slutsatser drar jag nu:

Har nyligen ökat i KMB som komplement till SCA, kommer att fortsätta vikta upp i KMB om USD håller låg nivå mot SEK och aktiekursen också är låg.

Kommer att sälja lite SCA om de gå upp mot historiska toppnivåer över 120 SEK i närtid.

Ideal fördelning mellan dessa tre aktier vore ungefär 33% av varje, möjligtvis lite högre andel PG. I dagsläget är fördelningen dem sinsemellan på ett ungefär såhär: SCA 50%, PG 30% och KMB 20%. Jag kommer alltså att byta ut lite SCA mot lite KMB och PG när tillfället är det rätta. Vad är rätt tillfälle? När SCA står historisk högt relativt mot de andra med beaktande av både aktie och valutakurs SEK mot USD.

5 kommentarer:

  1. Hej !
    Intressant blog måste jag säga.
    Har själv många av dina aktieval.
    Hur ser du på Orkla nu som ligger på ca:48 Nok.

    Mvh
    Bric

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Om SCA går upp till 120 SEK hade jag viktat om. Jag har svårt att se en mycket högre uppsida för närvarande i SCA. Hygiendelen går fövisso bra, men jag tror inte att den kommer att kunna överraska mycket uppåt. Förpackningsdelen kommer säkerligen att få det fortsatt svårt och mjukpapperdelen känns inte heller den som en verksamhet som kommer att vända uppåt inom kort. Ingenting pekar heller på att bolaget kommer att delas upp, vilket annars kunde ha varit en möjlig uppsida. Sammanfattningsvis, SCA för 120 SEK är för mig ett säljcase. Personligen så kommer jag nog att hoppa av efter utdelningen, så snart kursen når 105 SEK. Jag kan ändra mig, men just nu är det mitt riktmärke.

    Bra och intressant blogg!

    Charlie, klirr-i-kassan.se

    SvaraRadera
  3. Bric

    Jag ökade lite i Orkla på 51 NOK och lite till på 47 NOK, kommer fortsätta öka för varje 4 NOK de faller ungefär. På sikt är det ett bra köp under 50 NOK oavsett hur REC går enligt mig.

    Charlie

    Det fina med SCA är att Hygiendelen växer och för varje år blir en större del av helheten. En dag så är SCA kanske till tre fjärdedelar ett Konsumentbolag och då kommer marknaden att börja värdera SCA därefter. Det anser jag vara en trigger som ligger redo att utlösas inom de närmsta 5 åren. Därför kommer jag alltid att behålla en del av dem såvida de inte stiger till himlen. Vid 120 ryker dock en del del av innehavet helt klart. Kanske redan vid lägre kurser. Allt handlar om vad alternativen är för dagen.

    SvaraRadera
  4. I din jämförelse måste du ta hänsyn till utdelningen annars missar du en stor del av värdeökningen.

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Självklart är det så. Alla tre bolagen har varit stabila utdelare därför blir inte heller jämförelsen särdeles ojämlik även på sikt. Skillnaderna blir mkt större om man jämför ett icke utdelande bolag med ett utdelande bolag eller ett bolag med väldigt låg utdelningsandel mot ett med hög utdelningsandel. Dessa tre bolag har relativt liknande utdelningsandel. Självklart hade en totalavkastningsgraf varit det bästa men sådan lyx har jag tyvärr inte tillgång till och har inte tid att räkna fram det.

    SvaraRadera