onsdag 17 februari 2010

Dogs of the STOXX


Investera enligt "Dogs of the DOW" formulan.

Jag ska ge mig på en av historien bevisat framgångsrik investeringsformula halvt på skojj men ändå på allvar då jag tänker lägga real money in it.

Då jag alltid gör saker på mitt eget vis tänker jag även följa min egen instinkt här och ändra reglerna lite, för att sätta en personlig touch på det hela.

Vad är då Dogs of the DOW tekniken och vad går den ut på?

Väldigt enkelt, vilket jag gillar. Always keep it simple.
Köp de 10 aktierna med högst direktavkastning i Dow Jones Industrial Average en gång om året. Fördela portföljen jämt mellan dessa 10 aktier. Behåll och vikta om en gång om året så att du hela tiden är jämt viktad mot de 10 aktierna med högst direktavkastning vid varje byte.

Hemsida som går in djupare på tekniken.

Huvudpunkterna därifrån-

"Looking for a simple way to select high dividend yield Dow stocks for your investment portfolio? Try Dogs of the Dow. Read on and you will discover a technique that would have given you a 17.7% average annual return since 1973! That's not bad, especially considering that the Dow Jones Industrial Average overall return was 11.9% during that same period (As reported in U.S. News & World Report, July 8, 1996)."

"When your Dogs of the Dow anniversary date arrives, add up the value of all the stocks that make up your portfolio plus any new money that you may want to add to your portfolio. This is the total amount that you want to invest in the Dogs of the Dow for the following year. (For example: $20,000) Divide this number by 10. The result is the amount you will invest in each of the ten Dogs of the Dow. (Per our example: $2,000) Simply sell the stocks which are no longer to be "Dogs". (Typically two to three stocks) Now your goal is to end up with $2,000 of each of the 10 Dogs of the Dow. Of the Dogs that carry over into the new year, buy or sell a few shares until each of the stocks has a value of $2,000. Then buy $2,000 of each the "new" Dogs of the Dow. That's it. "


Min personliga approach på denna investeringsformula blir följande.

Investera i några av de 50 aktier i EUROSTOXX 50 indexet med högst utdelning.

Jag har valt att utesluta bolag som jag tror riskerar att sänka utdelningen samt finansiella bolag som är extra riskabla.

Efter en snabb genomgång föll valet på dessa aktier och jag har inhandlat dem jag inte redan äger under den senaste veckan. Min tro är att dessa 15 aktier kommer att slå DOW JONES EURO STOXX50 över tid, jag får göra en avstämning en gång om året.

Mina "Dogs of the STOXX50"

eon
france telecom
deutsche telekom
rwe
endesa
enel
nokia
eni
gdf suez
repsol
lafarge
total
munich re
telefonica
philips

Jag tänker se till att mina DOGS of the STOXX50 uppgår till ca 5% av min totala portfölj. Sen får det bli så att vissa av dessa aktier kommer att uppgå till mer pga att jag tror mer på dem. Men huvudsaken är att ingen av dem uppgår till mindre än en 15-del av de 5%enheterna dvs 0,3% av portföljen vardera minst. Om man tittar översiktligt på dessa bolag kan man se att de flesta verkar inom energisektorn. Detta känns kul då det är ont om stora stabila energibolag på de nordiska börserna som har god direktavkastning.

15 kommentarer:

  1. Hej - Lyder interessant. Hvad er det direkte afkast på porteføljen p.t. ?

    På forhånd tak.

    Venlig hilsen

    Ole

    SvaraRadera
  2. Ole

    Har inte räknat ut den exakta direktavkastningen på min "Dogs of the stoxx" prtfölj men den bör ligga på ca 5%. Betydligt högre än STOXX50 som helhet.

    SvaraRadera
  3. Hallå!

    Grym blogg, du verkar kunnig och jag kommer ta rygg på några av dina investeringar :) Jag undrar om du kanske skulle kunna skriva ut tickers på aktierna du köper så man lätt kan hitta dem? Vet t ex att jag själv försökt köpa Veolia förut via nordnet, men inte riktigt förstått vilket papper man ska köpa..(kanske kan du tipsa?)

    SvaraRadera
  4. Veolia
    http://finance.yahoo.com/q/bc?t=1y&l=on&z=m&q=l&p=&a=&c=&s=ve

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Tack för feedback. Om du söker på namnet på aktien på http://uk.finance.yahoo.com/ så bör du hitta tickern också på den börs du vill köpa den på. Via Nordnet brukar Xetra eller Frankfurt vara bra börser. Tror Veolia är enklast att köpa via NYSE, där är tickern VE.

    SvaraRadera
  6. Dollarmiljonären,

    Du verkar ha den största delen av dina tillgångar i aktier, är du inte rädd att du ska tappa mycket vid ett börsras? Jag vet att många aktier du har kanske inte följer index helt, men kan det inte vara en god ide att diversifiera portföljen med lite råvaror, likvida medel eller andra tillgångar? V

    Själv äger jag en bostadsrätt värd ca 3,5 msek, aktier för 1 msek, likvida medel om typ 300k och har skulder om ca 2,4 msek. Är lite osäker på hur jag ska fortsätta investera - mer aktier? betala av lån? fysiskt guld? nåt helt annat?

    vore kul att höra dina tankar om detta.

    SvaraRadera
  7. Intressant strategi! Har läst om den några gånger, men inte kommit till skott med ett test än. Kapitalförsäkring borde väl vara det enda rätta för denna typ av sparande?

    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  8. Tillägg: Varför inte välja OMX30 index, tycker du att det finns bättre aktier och chans till större avkastning om man kör med Eurostoxx50 istället?

    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  9. Anonym

    Jag är medveten om att jag kommer att ligga med pappersförluster vid ett eventuellt ras räknat från idag. Det är faktiskt vad jag hoppas på ska hända. I det fallet kommer jag att skrapa ihop likvida medel motsvarande ca 20-50% av vad portföljen är värd från andra håll (belåna fastighet mer, ta övriga lån, sälja delar av egna bolag, m.m.) och investera dessa pengar gradvis desto lägre börsen sjunker. Dina egna investeringar har med så mkt personliga förutsättningar att göra att jag inte kan ge något tydligt råd. Personligen offrar jag kanske vissa levnadsnöjen och bekvämligheter för närvarande för att få en bättre avkastning långsiktigt. Jag äger inga fastigheter i Sthlm t.ex. till dagens värderingar. Guld har jag inte heller. Det jag kan säga är, tänk efter vad worst case scenario är och vad din plan är ifall det sker? (T.ex. bostadsprisras på 20-40% och börskrasch på 50% samtidigt så som skedde på 90-talet) Se till att du har en plan att lyckas göra goda affärer även vid worst case scenario.

    SvaraRadera
  10. Johan

    Kapitalförsäkring givetvis ja. Jag tycker OMX är generellt högre värderat än STOXX50 idag, sen finns det fler och mer intressanta utdelningsbolag på STOXX enligt mig. Jämför direktavkastningen på t.ex. vårt Telia gentemot France Telecom eller Deutsche Telekom. Eller våra knappt existerande energibolag mot Eon och RWE.

    SvaraRadera
  11. Ok, tackar för svaret!

    /Johan

    SvaraRadera
  12. Hur går det för dig med din lilla "Dogs of the STOXX"-portfölj? Några raketer eller jordfräsar bland aktierna du valde? Är medveten om att detta inte är huvudfokus för strategin, men det kunde vara kul att höra...

    Har själv kikat lite närmare på OMX large cap (jag väljer OMX pga lägre courtage för mig som småsparare) och plockat ut de 10 aktier som idag har högst direktavkastning:

    Hakon Invest
    Skanska B
    Tele2 B
    Castellum
    Axfood
    NCC B
    AstraZeneca
    Ratos B
    TeliaSonera
    Fabege

    En kul detalj är att om man kollar branchfördelning för den portföljen så ser det väldigt jämt och fint ut:

    SX20 Industrivaror och tjänster - 20%
    SX30 Dagligvaror - 20%
    SX35 Hälsovård - 10%
    SX40 Finans och fastighet - 30%
    SX50 Telekomoperatörer - 20%

    När jag fått ihop lite likviditet ska jag testa det här som en del av mina totala investeringar.

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  13. Får korrigera min lista något då jag gjorde misstaget att inte använda mig av aktier från OMX30 index. Så här ska det se ut:

    AstraZeneca
    Boliden
    Handelsbanken A
    Hennes & Mauritz B
    Nordea Bank
    SCA B
    Securitas B
    Skanska B
    Tele2 B
    TeliaSonera

    Fördelningen i brancher blir ändå inte så dum om man även vill ha lite diversifiering:

    SX15 Material - 20%
    SX20 Industrivaror och -tjänster - 20%
    SX25 Sällanköpsvaror och -tjänster - 10%
    SX35 Hälsovård - 10%
    SX40 Finans och fastighet - 20%
    SX50 Telekomoperatörer - 20

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  14. Johan
    Säkert inte helt fel tänkt, enda aktien jag finner lite instabil där är Boliden som står helt och faller med råvarupriserna. Väldigt volatil aktiekurs.

    SvaraRadera
  15. Samtidigt är ju själva idén med Dogs of the (insert index here) att man verkligen följer strategin, oavsett vilken aktien är, men jag förstår hur du tänker. Jag tänker att Boliden kan bli en riktig vinnare rent kursmässigt om industrin nu får fart igen efter krisen. Dock ser det inte ut så just nu. :D

    Vi får väl se, har ännu inte investerat något, sitter och värker på om jag kanske bara ska köra Small dogs med en liten bit av kapitalet. Men nu får det snart hända ngt annars blir det bara snack och ingen verkstad.

    Mvh / Johan

    SvaraRadera