onsdag 3 februari 2010

Mina aktieaffärer - Förluster



Jag skall i två inlägg lista mina förlustaffärer och vinstaffärer under de senaste 5 åren.

Det viktiga är att man lär sig av sina misstag och inte gör om dem. Jag har inget emot att göra misstag så länge man tar till sig läxan. Det är i slutändan dina misstag som bygger upp dig, härdar dig och får dig att gå vidare starkare och smartare än förut. Ungefär som vid styrketräning där man måste bryta ner musklerna för att de skall växa och bli större än förut. Att våga göra misstag oavsett vad det gäller är grundläggande för att nå framgång. Utan mina egna hade jag varit betydligt fattigare än vad jag är idag, motsägelsefullt men väldigt sant. Så gå ut och våga gör misstag, men än viktigare, se till att lär dig varför det gick fel och ta reda på hur du undviker samma fel igen.

Förlustaffärer

SCA (Förlust flera hundratusen kr)
Belåningsmissöde. Hade för stor hävstång, blev tvungen att sälja en del på pinsamt låga kursnivåer. Aj vad ont det gjorde. Jag visste ju att dem jag sålde till gjorde sin livs affär.
Läxa lärd; Belåna aldrig till max eller ens med 50%. Nu har jag som regel att min belåning aldrig får gå över ca 30% efter ett ras alternativt att jag måste ha tillgängliga medel redo för att minska belåningen om så skulle behövas.

Nobia (Förlust några tiotals tusen)
Belåningsmissöde. Hade för stor hävstång, blev tvungen att sälja en del på botten. Läxa lärd; Samma som ovan. Eller; "The market can stay irrational longer than you can stay solvent"

Lehman (Förlust ca 40 000kr)
Konkurs, tog följe på Soros. Som tur är med lika stor del av förmögenheten som han. Gjorde i princip rätt i att köpa utbombade finansbolag men diversifierade för dåligt med liknande bolag. Läxa lärd; Om man köper högriskbolag á la vinna eller försvinna, se till att diversifiera mellan minst 20 olika bolag med lika stor position i alla.

Scandinavian Healthy Brands (Förlust ca 10 000kr)
Konkurs, för litet bolag med obefintlig historik, några miljoner i market cap bara. Läxa lärd; Köp aldrig bolag med under 100mkr i börsvärde och obefintlig historik.

GetUpdated (Förlust ca 30000)
Tog en för stor position i ett för litet och instabilt bolag. Har kvar en liten chanspost. Läxa lärd; Samma som med Lehman Brothers, diversifiera.

Thalamus (Förlust ca 10 000kr)
Köpte dem för ca 4-5 år sedan då precis hade upptäckt utdelningsstrategin för investeringar. Jag hade trott att deras direktavkastning på 30% var ett gott tecken. Jag var väldigt okunnig då i hur man värderar bolag. Läxa lärd; Köp aldrig en aktie för att den har en hög direktavkastning enbart.

FlyMe (Förlust ca 6000kr)
Köpte dem för ca 4-5 år sedan då jag trodde att deras låga kurs gjorde dem köpvärda. Vilken idiot jag var:) Läxa lärd; Köp aldrig en aktie beroende på vilken kurs i nominella termer den står i.

Confidence (Förlust ca 5000kr)
Köpte dem för 6-7 år sedan efter ett tips från en arbetskollega. Först gick de upp några år sedan föll de som en pannkaka. Ett riktigt skitbolag. Har inte brytt mig om att sälja dem under hela tiden sedan dess då innehavet blivit så otroligt litet med tiden i förhållande till totala portföljen. Läxa lärd; Köp aldrig aktier på råd från personer i din omgivning (möjligtvis Warren Buffet undantaget).

Vissa optionsaffärer (Förlust ca 20 000kr)
De optionsaffärer jag gått med förlust på är när jag har köpt en köpoption eller säljoption. Oftast har jag haft rätt i min marknadstro men optionerna har hunnit löpa ut innan marknadsrörelsen kommit. Läxa lärd; Bara för att du har rätt behöver inte marknaden röra sig åt det hållet du tror under samma period som du tar position för det.



Efter hundratals aktieaffärer genom åren är dessa mina realiserade förlustaffärer. Kanske har jag glömt någon men i sådant fall är det en mycket liten eller marginell förlustaffär som inte satt spår i minnet. Alla ovanstående affärer har gett mig viktiga lärdomar och jag är idag en mångt bättre och säkrare investerare på grund av dem. Farligast av misstagen var de som innefattade belåning. Där spelar det inte ens någon roll om man har rätt i sin analys och tro vid köp då man inte har råd att ligga kvar i positionen om marknaden kortsiktigt går åt "fel" håll.

5 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag har blivit väldigt inspirerad av dig att börja med investeringar i form av aktier. Jag är väldigt ung och har precis fått 2000 kronor jag tänkte leka med för att få bättre uppfattning om aktier.
    Dessa pengar är inte några jag bryr mig om utan endast till för att lära mig med.
    Det jag undrar är om du skulle kunna rekommendera 1 eller 2 företag med högrisk som jag kan placera dessa pengar på för att sedan följa utvecklingen?
    Jag har läst och kollat runt lite och funderat på dessa två, Biotec Pharmacon och epicept.
    Skulle vara tacksam om du kunde ge feedback på dessa två.
    MVh E.L

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Mitt bästa råd till dig är att för de 2000 kronorna köpa några böcker om hur man först kan tjäna ihop ett större startkapital och sedan investera det klokt. Se tidigare inlägg om böcker.

    SvaraRadera
  3. Ja du dollarmiljonären, patetiskt att själv skriva frågor i bloggen eller??

    SvaraRadera
  4. Anonym
    Förstår inte vad du menar..

    SvaraRadera
  5. Detta var ett bra inlägg som vanligt - det var bara jag som var seg på att kommentera.

    Vill också passa på att dela ut ett pris till "Anonym" ovan, som har vunnit priset för Internets mest betydelselösa kommentar sedan Arpanet. Grattis.

    SvaraRadera