måndag 22 februari 2010

Reminiscences of a stock operator



Läste just ut boken "Reminiscences of a stock operator" skriven av Edwin Lefèvre.

Den var delvis intressant, främst ur ett historiskt perspektiv. Huvudpersonen Jesse Livermore kanske var en av de första att handla efter teknisk analys. En av hans läror var att aldrig öka i en förlustposition.

På den tiden då Livermore verkade var omsättningen betydligt mindre på börserna varför hans egna affärer kunde påverka kurserna ganska betydligt. Han kunde nästintill manipulera marknaden på egen hand som han ville. Spännande men inte särskilt applicerbart idag.

Livermore lyckades ruinera sig ett flertal gånger och tog livet av sig utfattig enligt uppgift. Kanske hade det inte behövt hända om han hade investerat mer långsiktigt med en åtminstone en del av tradingvinsterna i stabila bolag med god tillväxt. Lite märkligt är att både hans son och sonson tog livet av sig också enligt wikipedia. Verkar vara en olycksförföljd släkt.

De lärdomar som tilltalade mig i boken var inga direkta nyheter men det skadar aldrig att påminna sig om dem. Jag rekommenderar inte boken ur investeringslärosynpunkt men den kan vara trevlig att läsa som tidsfördriv och för att få en inblick i börsen under åren 1900-1920.

Nästa bok jag ska läsa handlar om Sir John Templeton.

9 kommentarer:

  1. Det är en bra bok och det mesta av det som står är aktuellt än idag för de som är mer kortsiktiga i sin handel. Att Livermore flera gånger förlorade allt har att göra med att han körde med vansinnig belåning. Man skall dock inte glömma att han var USA:s rikaste person under en tid och att han skapade denna rikedom i huvudsak genom kortsiktig trading.

    Långsiktighet i all ära men det finns flera aktörer som slår Buffet och Templeton med hästlängder, dock oftast inte under så långa tidsperioder som dessa herrar. Om man gör 100% +++ per år under 6-7 år har man en tendens att vilja trappa ned på sin handel efterhand. Observera att detta inte är någon kritik mot långsiktighet, vilket är en mycket sund och beprövad strategi för de allra flesta. Det är bara en påminnelse om att det finns flera vägar att vandra mot ett och samma mål, och att det inte finns en väg som är mer rätt än en annan för personer som är målinriktade och fokuserade. I slutändan är det resultatet som räknas. Allt annat är bara utfyllnad.

    SvaraRadera
  2. Just nu tävlar jag bort en ABTRONIC X2 på min blogg! Var med och tävla du med :)

    SvaraRadera
  3. Sugen på o köpa lite PARE nu när dom gått ner?

    SvaraRadera
  4. 4020
    Ja det går nog att tjäna pengar inom trading också, men det tar dels mkt tid i anspråk och man måste vara lite av en gambler känns det som.

    Anonym
    Håller med, slutresultat är det som räknas. Vilken väg man tar spelar mindre roll, alla vägar är bra utom de dåliga.

    Veronique
    Tack men nej tack:)

    Anonym
    Jag kanske blir lite småsugen om den trillar ner mot 15-kronors strecket. Sist plockade jag in PARE runt 12 kr, sålde på ca 29 har jag för mig. Hade även konvertibeln ett tag. Är inte särskilt duktig på att analysera och förstå mig på oljebolag, därför köper jag endast den typen av bolag om de är "dirty-cheap" så att jag har en "margin of safety".

    SvaraRadera
  5. Imorgon smäller det NSP!! nervös?

    SvaraRadera
  6. Anonym
    Bra rapport. Ökar på mitt innehavet med 5%.

    SvaraRadera
  7. Härligt, ökar du på denna nivå eller försöker du få billigare?

    SvaraRadera
  8. Enligt Wikipedia så var han god för 5 miljoner dollar när han dog, hyfsat mycket pengar nu och SJUHELVETES massa då :D

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Ökar på denna nivå. Minskar samtidigt i andra bolag jag har som kommit med dåliga rapporter. Let your winners ride and cut your losses short kan vara gångbart även för den långsiktige.

    Anders
    Kan stämma. Han lade undan en del pengar i en stiftelse till förmån för hans barn. Dessa pengar var dock inga han själv kunde röra eller använda till trading.

    SvaraRadera