lördag 6 februari 2010

Veckans affärer




Optioner

Köpt köpoptioner i Nokia (strike 80kr) och Stora Enso (strike 55kr) . Jag spekulerar här i en uppgång på över 15% i båda aktier inom 12 resp 6 månader. Positionen i Stora Enso är bara på 2500 SEK men motsvarar 3000 Aktier, eller ett innehav på ca 135000 SEK. Positionen i Nokia är på ca 10Tkr och motsvarar bara 500 Aktier eller ett innehav på ca 50000 SEK. Denna position är alltså 20% billigare än att äga aktien men jag förlorar bara 5000 SEK i avkastning om aktierna går upp i relation till att ha direktägt aktierna. Om den går ner under 80kr har jag dock begränsat förlusten till 10Tkr mot att ha direktägt aktierna. Vi får se hur det går.

Köpt några extra köoptioner i NSG för 1200 NOK motsvarande 3000 Aktier. Rapporten i NSG var för övrigt inte särkilt överraskande. Jag behåller alla aktierna i NSG tills vidare. Köper möjligtvis några fler aktier till kurser runt eller under 8 NOK.


Aktie affärer

Minskat i Aker Seafoods (sålt 20% med 20% vinst)

Ökat i Aker ASA (Uppgår nu till 1% av portfölj)

Minskat i Kraft Foods (sålt 10% med 15% vinst)

Minskat i Metro efter kursuppgång (sålt 25% med 50% vinst)

Minskat i Astra Zeneca (Sålt 50% med 10% vinst inkl utdelning)

Ökat i GlaxoSmithKline (Uppgår nu till 1% av portfölj)

Ökat i Deutsche Telekom (1% av portf)

Ökat i France Telecom (1% av portf)

Ökat i EON (1% av portf)

Ökat i Fortum (0,5% av portf)

Minskat i SAAB (Sålt 80% med 100% vinst)

Minskat i ClearChannelOutdoor, CCO (Sålt 25% med 200% vinst)

Avvecklat Addtech helt (Sålt 100% med 50% vinst)

Avvecklat Ponsse helt (Sålt 100% med 80% vinst)

Avvecklat Sanoma OY helt (Sålt 100% med 60% vinst)

Nytt större innehav Kimberly-Clark (1% av portföljen) Stabila konsumentprodukter, relativt stor exponering mot tillväxtmarknader (ca 30% av omsättningen), god direktavkastning, mkt bra historik. Kan ses som ett komplement till SCA med något stabilare fundamenta. Kommer att öka positionen om aktien blir billigare.

Nya innehav i mindre doser:

Vodaphone (0,5% av portf)
Watson Pharmaceuptical (0,2%)
TEVA (0,3%)
Novartis (0,3%)
Burger King Corporation (0,1%)
Havsfrun B (0,2%)


Veckans medellångsiktiga spekulering blir (EDZ) eller Emerging markets Bear 3X. (0,1% av portf)
Har gått från $100 till $5 senaste året. Om vi får ett ras så kan den gå tillbaka till 100 vilket vore 2000% avkastning och en bra hedge till en väldigt liten kostnad. Kompletterar min andra hedge VXX. Tror att emerging markets, särkilt kina står relativt högt just nu. På mkt lång sikt tror jag dock att emerging markets är köpvärt.


Alla dessa affärer är mindre justeringar och inga större affärer relativt sett. Generellt så minskar jag min exponering mot bolag som har gått upp mkt och där jag ser liten uppsida. Jag ökar främst i telefoni, läkemedel, energi och konsument relaterade bolag där fallhöjden är låg och direktavkastningen god. Störst av veckans affärer var försäljningen i AZN (minskat med 50%). Detta pga min dåliga kunskap i läkemedelssektorn. Jag har ökat med motsvarande summa i andra läkemedelsbolag (t.ex. generikatillverkare) som jag tror kan vara bra på sikt. Min läkemedelsexponering behålls konstant men blir mer diversifierad.

Veckans oroligheter på börsen har påverkat min portfölj som förväntat. Indu C har agerat sänke. Stabila bolag i USD har agerat stötdämpare. Allt som allt har portföljen endast backat hälften så mkt som OMX, detta främst pga motståndskraft i mitt största innehav Kraft Foods samt en stark uppgång i USD. Passade på att sälja 10% av Kraft till en USD kurs på 7,5 SEK. Kommer att köpa tillbaka dem om USD går ner till 7 SEK igen. Faktum är att när det gäller amerikanska aktier så påverkar inte sällan SEK/USD förhållandet mer än själva aktiekursen. Väl värt att beakta vid investeringar på andra sidan Atlanten. Exempelvis så motsvarar att köpa Kraft foods till SEK/USD 7 eller 7,5 samma skillnad som att köpa Kraft foods till kursen $28 eller $30 vilket i mångas ögon säkert "känns" som en större ändring i priset på aktien.

Om man vill vara lite kritisk till min syn på portföljens motståndskraft så kan man ju å andra sidan säga att i dollar sett så har mina innehav i SEK rasat dubbelt så mkt. I en amerikans ögon så har min portfölj troligtvis gått ner ungefär lika mkt som index.

Till sist. Jag tror att oddsen att betta på varesig större nergång eller uppgång är dåliga idag. Det känns som att börsen står i något sorts jämnviktsläge. På längre sikt tror jag börsen är "OK" värderad. På kort sikt, eller i relation till den dåliga konjunktur vi befinner oss i så tror jag att världens börser är ganska högt värderade. Om jag bara hade ett val, antingen ligga till 100% i OMX index eller ligga 100% utanför aktiemarkanden så skulle jag välja att ligga likvid idag. Jag tror att på kort till medellång sikt så kommer OMX att någon gång stå lägre än idag. Om jag däremot inte fick ändra ovanståne hypotetiska position inom 5 år så skulle jag ligga 100% i OMX istället.

Om jag skulle välja ett index inom EU att ligga lång i så tror jag att CAC30 är ganska lågt värderat idag. Funderar på att köpa en mindre position i CAC30 genom ETFen EWQ.

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Skulle du kunna förklara lite mer om handel med optioner. Har väldigt basic kunskaper om detta men tycker att det verkar väldigt spännande. Hur mycket är det du riskerar i dessa affärer, och ifall det blir så att de stiger som du i detta fall tror, måste du då ha de likvida medlen för att köpa upp aktierna innan du sedan säljer vidare dem eller hur fungerar det? Var inne och kollade på just optiner för några dagar sedan och förstod inte riktigt vad skillande på t.ex AZNOB390 och AZNOB280.

    Du kanske kan rekommendera någon bra bok som tar upp handeln med optioner som jag kan granska bättre. Tack på förhand.

    //Filip

    SvaraRadera
  2. Filip

    Läs optionshandboken av Johan Tjeder. Sen kan du även läsa allt på sidan derivatinfo.se. Se till att du förstår allt du läser innan du eventuellt provar på att handla med optioner. För mig tog det flera år för informationen att verkligen sjunka in.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Hann du sälja av något av ditt innehav i REC eller ligger du lång i detta bolag?

    Själv blev man ganska förbannad efter dagens nedgång efter rapporten!

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Jag tradar inte på så kort sikt. REC är ett högriskinnehav och uppgår endast till ca 0,3% av portföljen. Jag kommer inte sälja REC om inget anmärkningsvärt händer i bolaget. Möjligtvis ökar jag på nivåer under 20 NOK efter fördjupning i verksamheten.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid :)

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Får man fråga vad du använder för verktyg för att kunna återge alla siffror/affärer som du gör? och kunna ha en total översikt om hur exponerad man är mot tex en aktie/marknad/valuta, spårbarhet hur bra varje affär gått etc. Själv är jag en "små sparare" i sammanhanget men har ändå lite pengar investerade i aktier, råvaror och valutor via fonder eller aktier på mer än 1 börs och självfallet kontanter. Jag vill ha EN portfölj med översikt över HELA mitt spparande. Idag sitter jag med ett hemmasnicrat excelark som jag inte riktigt håller måttet och som dessutom tar för mkt tid i sig. Avanzas portföljhaterare tex hanterar inte olika valutor(vad jag förstår). Kan du rekommendera något?

    För övrigt vill jag också tacka för en mkt bra blogg som jag regelbundet följer.

    Mvh Niclas

    SvaraRadera
  7. Niclas

    Jag förstår problematiken då jag själv har den. Framför allt risken att vara för exponerad mot en enskild aktie eller sektor är viktig att hålla koll på. Jag använder egen excelfil.
    Kolumn A=Aktiens namn, Kolumn B=Antal, Kolumn C=GAV i SEK, Kolumn D=Dagens kurs, Kolumn E=(Kolumn B*Kolumn D), osv med allt ifrån P/S tal, P/E tal, DIR AVK så att man har koll. Sen gör jag ett cirkeldiagram för att ha koll på hur stor exponering mot olika sektorer eller enskilda aktier jag har. Jobbade faktiskt med dessa exceldiagram hela förra helgen. Ska visa hur de ser ut i nästa inlägg.

    SvaraRadera