lördag 20 februari 2010

Demografiska faktorer, uppföljning



I mitt tidigare inlägg om de demografiska faktorernas betydelse för framtida avkastning på aktiemarknaderna kom jag fram till att USA går en fundamentalt fördelaktigare framtid till mötes än Västeuropa.

Fick nyligen hem tidningen "Marknad och Certifikat". Går även att läsa här.

På sida 10 finns en artikel som behandlar samma ämne. Där har de i stort kommit fram till samma konklusioner som jag själv gjorde sist och det förankrar min tro på den olikartade långsiktiga utvecklingen i olika världsdelar.

På kort sikt (några år) är detta givetvis inte särskilt viktigt att ta hänsyn till. Däremot om man tänker vara exponerad mot aktiemarknaden på 10 års sikt och längre så kan det börja bli relevant att ta dessa faktorer med i sina avkastningsberäkningar.

De förenklade slutsatser man kan dra av dessa prognoser är följande:

USA ter sig mer intressant än Europa.

Inom Europa ter sig Nordvästra Europa (t.ex. Sverige och UK) mer intressant än Tyskland, Sydeuropa och Östeuropa.

Bland tillväxtmarknaderna ter sig de Sydostasiatiska länderna, Indien, Sydamerika och Afrika mer intressant än Ryssland och de Östeuropeiska marknaderna.


Detta kan vara bra att ha i åtanke när man väljer mellan olika företag i samma bransch men med olik exponering gentemot olika marknader.

Till sist vill jag uppmuntra den som läser detta och har kritiska synpunkter på mina investeringsstrategier att dela med sig. Genom att omvärdera och utvärdera sina strategier kan man ibland förbättra dem. Fulländad blir man aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar