torsdag 29 april 2010

Min totala aktieportfölj

Här kommer en ögonblicksbild av min totala aktieportfölj. Den är tyvärr väldigt plottrig men har gjort den så översiktlig det går. Klicka på bilden för att förstora.





Det är en ganska defensiv portföljsammansättning idag. Det finns en stor risk att portföljen som helhet kommer att underprestera index vid en större uppgång på marknaderna. Dock tror jag att den kommer att överprestera index vid en större nedgång eller vid stiltje. Portföljen är inte huggen i sten utan kommer att ändras med tiden. Vid större nedgångar kommer ocykliska innehav bytas ut mot mer cykliska aktier som fallit tungt.

De mest udda större inslagen är NSP och NSG vilka inte faller inom ramen för mina vanliga investeringskriterier där jag vill ha en viss storlek på bolagen och god direktavkastning m.m. NSP var från början hälften så stort som innehav men har dubblats i värde. NSG ligger kvar ungefär på samma värde som jag köpt dem för. Jag kommer att sälja av mitt innehav i dessa bolag antingen om de går upp i värde eller om något fundamentalt mycket negativt händer i bolagen.

I övrigt är jag nöjd med portföljens sammansättning. På lite sikt avser jag öka mitt innehav i följande bolag; Unilever, Diageo, PG, JNJ, Eon, Fortum, Total, Veolia, Suez, Esprit, Nestle. Det skulle räcka med en dipp på 10-20% för att jag ska dubbla mina innehav i dessa kvalitetsbolag. För att jag ska börja köpa storbolag listade på Stockholmsbörsen igen krävs en betydligt större dipp, kanske runt 30-50%. Som tur är finns Industrivärden där jag kan äga några av de bästa bolagen i Sverige till 30% rabatt redan idag.

Viktade nyligen om hälften av P&G innehavet (+15% vid fsg) till förmån för Sanofi-Aventis. Anledningen är en lägre värdering samt högre direktavkastning. Jag kommer att öka i P&G igen i sinom tid, som tur är brukar P&G's aktiekurs inte springa iväg allt för mycket helt plötsligt.

Sålde av de sista av mitt innehav i Geveko(+0% vid fsg). Gillar inte deras värdering efter nyemissionen lika mycket som innan.

Sålde även hela innehavet i DELL(+50% vid fsg). Försöker undvika teknikbolag då jag tror att teknik och allt som har med data att göra kan ändras väldigt snabbt och sätta ett bolag på ända. Mitt enda innehav i ett sådant bolag är egentligen Nokia där jag hoppas att varumärket, positionen i emerging markets och den låga värderingen gör att det blir en bra investering på sikt.

32 kommentarer:

  1. Intressant att du hedgat upp din portfölj med 0,4 % XACT Bear ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om du skulle vilja tala om din ingångskur i Industrivärden och Nokia? Börjar själv bli riktigt sugen på dessa nu men vet inte om det är dags nu eller man ska vänta lite till.

    SvaraRadera
  3. Lundaluppen
    Haha, ja det innehavet skänker en enorm trygghet när det stormar:) Min idé är snarare att öka innehavet i Xact Bear med 50% för varje 25% som börsen går upp. Jag anser att stockholmsbörsen som helhet är fullvärderad idag och går den upp med 25% några gånger om blir den enligt mig kraftigt övervärderad. I så fall kommer Bear bli en bra affär.

    Roger
    Gav i Industriväden är ca 45 SEK, i Nokia ca 90 SEK.

    SvaraRadera
  4. På vilket sätt skyddar du din portfölj mot den gigantiska energikris som vi är på väg in i?

    SvaraRadera
  5. Att du inte har H&M där fattar jag nada.

    SvaraRadera
  6. Anonym
    Kom gärna med ett enkelt tips på hur du tycker man skall skydda sig för en "energikris"? Ungefär 6% av portföljen är placerad i olika former av energibolag.

    Anonym
    Jag köpte H&M på 260 och sålde på 300-någonting, runt 350 tror jag. Köper gärna H&M igen om de trillar ner runt 300 kr. Jag anser att H&M är för högt värderat i dagsläget. Det finns mycket mer attraktiva alternativ. Direktavkastning på ~3% med utdelningsandel på ca 80% känns för osäkert. Ska utdelningsandelen vara så pass hög vill jag gärna ha en dir avk på över 5-6%. Visst de växer men förr eller senare kommer ett större eller mindre bakslag, då kan man med största sannolikhet köpa aktien billigare än idag. Dagens kurs förpliktigar enbart framgång och dans på rosor 10 år framåt.

    SvaraRadera
  7. Ska jag ge dig tips? Det är ju du som är dollarmiljonär:) Men du kan t.ex. öka exponeringen mot olja, via ETF's, eller genom att köpa in dig i olje/riggbolag. British Petroleum och Transocean bl.a. är inblandade i det nu aktuella oljeläckaget i Mexikanska golfen. Det kanske kan ge köplägen så småningom?

    SvaraRadera
  8. Anonym
    Alla åsikter och synpunkter uppskattas. Jag var inne i bland annat PA Resources när de stod i 12 kr men sålde av dem på 29 kr och tackade för kaffet. Jag köper endast i branscher jag inte är kunnig inom (oljebranschen t.ex.) när aktierna är löjligt billiga.

    SvaraRadera
  9. Tycker du att det fortfarand idag är värt att gå in i industrivärden?

    SvaraRadera
  10. Anonym
    Beror helt på omständigheterna. Om du kan dubbla och sen tredubbla ditt innehav ifall att Industrivärden rasar med 50% och sen 50% till. Då är det ok att äga dem nu. Men jag skulle inte köpa dem nu och hoppas på det bästa. Som jag skrivit tidigare. Om du har en plan där du går ut som en vinnare oavsett vad som händer så behöver du inte oroa dig. Faller Industrivärden ner till 45 kr igen så kommer jag mer än dubbla mitt innehav, kanske fyrdubbla. Det är vad jag hoppas på.

    SvaraRadera
  11. Hur hinner du följa alla dessa bolag? Måste ta hur mycket tid som helst! :)

    SvaraRadera
  12. Om du skulle uppskatta den förväntade överavkastning i din portfölj jämfört med en billig/gratis indexfond och relatera den till det arbete du lägger ned, vad blir din timlön? :)

    SvaraRadera
  13. Goran och Rudeboy
    Om min portfölj kommer att ge en överavkastning så är det inte många procent det rör sig om, kanske 1-3% över index i bästa fall. Det vore jag iallafall mycket nöjd med. Den mest betydande skillnaden mot index är att jag är mer exponerad mot aktier efter större ras och sen säljer jag av efter hand som börsen segar sig uppåt. Jag är alltså inte till 100% investerad hela tiden. Om börsen skulle gå upp med 50-100% i år t.ex. så skulle jag sälja av åtminstone 50% av min portfölj och investera pengarna på annat håll. Om börsen däremot sjunker med 50% kommer jag att öka belåningen och köpa fler aktier. Aktierna är också ett intresse för mig så jag ser det inte som ett "jobb". Man får också tänka på att en vacker dag kommer min aktieportfölj att vara värd 50 eller 100 Mkr. Då är det ganska värdefullt med god kunskap om aktierna och någon procents överavkastning betyder miljoner varje år. Att hålla sig ajour med aktierna och börsen är en sorts beredskap för att kunna göra goda affärer framledes. Om jag beräknar utvecklingen förra året så har min portfölj slagit index med ungefär 100% eller i pengar räknat med flera miljoner. Timlönen för 2009 blir med andra ord ganska så fin trots allt. Särskilt med tanke på att jag ser det som en hobby också. Tack för tankevärda synpunkter:)

    SvaraRadera
  14. $-Miljonären!

    Vilken summa började Du med?

    Jag och min sambo har 100.000 i kontanter + att vi månadssparar 10.000/mån för inköp av aktier.

    Hur skulle Du välja att placera dessa pengar??

    Otroligt tacksam för svar!

    Micke

    SvaraRadera
  15. Anonym
    Jag har börjat från 0kr. Sparade veckopeng när jag var 7-10 år, samlade burkar någon gång, jobbat extra i högstadiet och gymnasiet. Men de stora pengarna har kommit genom egenföretagande och aktieaffärer. Kan tyvärr inte ge en rak rekommendation. Allt handlar om ens målsättningar, förutsättning och övriga omständigheter. Det enda jag kan råda är att inte gå "all in" i cykliska bolag på stockholmsbörsen idag.

    SvaraRadera
  16. DM

    Vi har "råd" att ta risker. Målet är att jag inom 10 år gå ner/sluta arbeta. Min sambo vill bara gå ner i arbetstid.

    Förslag hur man ska placera?

    Micke

    SvaraRadera
  17. http://minpengamaskin.se/

    Läsvärd.

    SvaraRadera
  18. Hej, Hur tänker du inför rapporterna den 6e från NSG och NSP? Hänger du på säljknappen direkt om det är dåliga nyheter eller hur tänker du agera!

    SvaraRadera
  19. Micke
    Vågar inte ge något konkret förslag. Skulle behöva mycket mer bakgrundsinfo för det. Men jag gissar att det kommer minst ett större ras inom de närmsta 10 åren. Spara så mycket ni kan och investera allt när det rasat 30% eller mer, investera då stötvis, mer och mer för varje 5% enheter det faller. I bra bolag. Mitt enklaste och kanske bästa råd.

    Anonym
    Det ska vara riktigt dåliga nyheter för att jag ska sälja.

    SvaraRadera
  20. Vilket fall i NSP, Tror du den kan gå ner mer, eller ska man öka nu?

    SvaraRadera
  21. Självklart kan den gå ner mer. Jag ökar med motsvarande 0,2% av min portfölj om den går under 12 kr.

    SvaraRadera
  22. hej Dollar!
    hur ser du det nuvarande läget på börsen, skepsisen ökar i hög fart, men frågan är om det är tillfälle att handla på rea eller endast toppen av isberget? vore kul och höra din syn på saken..

    / Tony W

    SvaraRadera
  23. Tony W
    Jag är på affärsresa och har inte möjlighet att följa marknaderna så väl som jag skulle önska. Min egen portfölj har gått ner med uppskattningsvis hälften av vad OMX gått ner i SEK räknat tack vare USD-uppgången.. Jag är jättenöjd och hoppas att detta kan vara början på ett större ras. Tror inte att det blir så dock. Om det blir ett större ras så är det här bara toppen på isberget och vi kan vänta oss ca 25-50% nedgång på OMX. Jag kommer inte handla nu. Det är på tok för tidigt. Om det rasar 20% kommer jag börja småhandla lite. Om det rasar 30% kommer jag handla en hel del och om det rasar 40% eller mer kommer jag börja storhandla för allt jag är värd:) Nu håller vi tummarna för ett stort ras!

    SvaraRadera
  24. Hej! Varför har du så väldigt många aktier och hur orkar du följa med i alla? Även om du är dollarmiljonär så måste ju vissa positioner vara löjligt små. Själv följer jag kanske 10-15 aktier och det är åtskilliga timmar varje dag som går åt till nyhetsflöden, analyser (både fundamentala och tekniska) /Henrik

    SvaraRadera
  25. Henrik
    Mina minsta aktieinnehav är på ca 2000 kr:) Dessa ingår i bombmatte-posten i portföljen. Detta är ett expriment och jag följer inte bolagen utan har bara gjort en snabbkoll när jag köpte dem. Likadant med många andra mindre innehav. Där kollar jag upp bolaget en gång vilket tar någon timme och gör sedan ett beslut. Därefter får kursen femdubblas eller så följer jag skeppet till botten. När det gäller större innehav. Dvs de 20 aktier jag listat till höger på bloggen så följer jag utvecklingen mer noggrant och läser kvartalsrapporter m.m. Teknisk analys ägnar jag mig inte åt heller. Investerar långsiktigt.

    SvaraRadera
  26. Dollarmiljonären, kan du inte skriva oftare i din blogg, den är ju så j-vla bra! Börjar bli tröttsamt att läsa om gamla inlägg nu! :)

    SvaraRadera
  27. Anonym
    Tack för feedbacken:)
    Har varit utomlands ett tag så har inte hunnit med att skriva. Har inte gjort några affärer heller. Funderar på några omviktningar nästa vecka om kurserna står stilla nu eller faller mer.

    SvaraRadera
  28. Snyggt pie-diagram över din aktieportfölj. Hur har du genererat den?

    SvaraRadera
  29. Hejsan, har just fått tips om din blogg här, nåra frågor nu, var handlar du, tänker här på dyra courtage vid utrikeshandel o gör man som mig o många gurus man lärt sig av, dvs tankar succesivt blir de väl onödigt dyrt eller e alla utländska bolag så himla mkt bättre än svenska att de e värt detta ? Nästa fråga, jag har ett femtio tal bolag, där de finns bra vinst i många, o jag bygger genom belåning o har min största portfölj hos Nordnet, alltså dryga 7%, men jag har också Avanzas Superlån för 1,5%, där jag har mina fastighetsbolag som säk papper, men skulle du reka att vända en del vinstpapper mot andra me hög utd, tex Betsson, Björn Borg o Connecta, o föra över dem till Avanza för att kunna låna mer o billigare för att på så vis kunna boosta bygget ??

    SvaraRadera
  30. BirgerCap
    Jag avböjer från att ge något rekommendation. Min personliga åsikt är att svenska fastighetsbolag är övervärderade idag. Jag skulle personligen inte våga äga sådana aktier med belåning.

    SvaraRadera
  31. Jag ber dig att uppdatera Bloggen. Ge din åsikt om börsen 2011 och berätta hur det går med dina investeringar.

    SvaraRadera