lördag 10 april 2010

Fastigheter


Jag har länge velat lära mig mer om fastighetsinvesteringar. Troligtvis är nu tiden inne för att skrida till verket.

Precis som att jag gillar att köpa aktier när de har rasat med mer än 30%-50% så kan man tycka att fastigheter som rasat med lika mycket bör vara intressanta likväl. I USA har fastighetspriserna rasat med 50-70% på vissa ställen. Det luktar köptillfälle. Kruxet är att USA's bostadsmarknad skiljer sig mycket från Sveriges och man behöver en viss kunskap om den för att göra rätt köp. Dock tror jag fortfarande att det betyder mer NÄR man köper än VAD man köper även när det gäller fastigheter. Självklart kommer mina första fastighetsinvesteringar att utgöra en mindre del av min totala portfölj. Man börjar litet, ser att det är lönsamt, sen kan man börja skala upp.

För att bli mer insatt och leta efter de bästa fynden så har jag nu bokat in en rundresa i USA i sommar lagom tills jag är 100 procent på benen. Kommer bli fantastiskt roligt.

Hoppas nu bara att priserna rasar i Sverige och Norden inom något år också, då kan stora förmögenheter skapas. Tyvärr finns det några faktorer som kommer att minska ett eventuellt ras. T.ex. det långsamma nybyggandet i Stockholm och den höga inflyttningen hit. Om inflyttningen minskar, räntorna höjs och arbetslösheten är hög så tror jag att vi kan få ett kraftigt ras i Stockholm. Om bara en av dessa ingredienser slängs in så tror jag dock att prisnedgången kan bli ganska modest. Uppsida ser jag däremot inte mycket av ifrån dagens priser. Om man köper lägenhet som investering idag i Stockholm så har man extremt dålig risk/reward.

8 kommentarer:

  1. Jag vet ju inte vad du har för förväntningar eller förutsättningar, men fastighetsförvaltning är allt annat än passivt. Att börja litet och själv sköta hyresgästraggande, indrivande, upphandling av underhåll etc. är mycket arbete.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja veta mer vad du menar med att börja i liten skala? Hur mycket är du beredd att satsa?

    SvaraRadera
  3. Lundaluppen
    Jag har tidigare erfarenhet av uthyrning av hyreslägenheter, indrivning av hyror, skött underhållet själv osv. Har även gått på stora minor med hyresgäster som ej betalat, förstört lägenheter etc. Jag är i princip förberedd på det värsta, dvs svårigheter att få hyresgäst i första hand eller dåliga hyresgäster som ej betalar. Detta är inget som avskräcker mig då jag vet hur man hanterar det. Min tanke är att i första hand försöka lägga ut detta på extern management men om det skulle visa sig gå fel så vet jag att jag kan sköta det själv.

    Anonym
    Jag har inte tänkt satsa mer än 10-15% av mina totala tillgångar.

    SvaraRadera
  4. Timingen är allt, tror jag. Prisraset i USA kan späs på ytterligare men framför allt tycker jag att du bör invänta dollarraset inom ett par år. Priserna kommer sannolikt inte att stiga på ganska många år, USA måste först få fundamental ordning i ekonomin. Tittade själv på fastigheter i Florida -08 och är mkt glad att jag inte skred till verket innan Lehman-kraschen. Nu avser jag invänta dollarkraschen, som måste komma inom förutsebar framtid. Min mäklarkontakt i Florida hörde av sig för ca en månad sedan och berättade om ett avslut för kunds räkning på ett hus som såldes -06 för 1,8'' dollar. Nu såldes det för 780' ...
    Mitt råd - avvakta ytterligare. En 25% nedgång i dollarn inom 3-5 år kommer att ge optimalt köpläge. Tror jag.

    SvaraRadera
  5. Henrik
    Tack för klok respons. Det är en av få oroande faktorer också som jag ser det. Visst kan nominella priser rasa med kanske 20% till men framför allt kan dollarn gå ner till 6 eller tom 5 kronors nivån på några år. Å andra sidan kan vi eventuellt få en fastighetskris i Sverige då vi fortfarande inte fått vår släng av den sleven än. Då finns det risk att även kronan försvagas kraftigt. Jag kommer iaf att se till att få en god direktavkastning på en eventuell investering idag motsvarande åtminstone 6-8% vilket gör att jag har tjänat in samma pengar som eventuellt riskeras kortsiktigt vid ett dollarfall. På lite sikt kommer ett dollarfall dock göra att de nominella priserna stiger då fastigheter har ett realt värde till skillnad från själva dollarsedeln. En annan anledning att jag vill köpa nu är att jag har en psykologisk dragning till att köpa när framtidsutsikterna ser som mörkast ut och gå emot strömmen. Om allting verkligen går åt helvete och priserna rasar med 30% till och dollarn faller dessutom då kommer jag garanterat att köpa dubbelt så mycket fastigheter till. Precis i enlighet med min investeringsstrategi om att köpa på sig mer desto mer en tillgång faller i pris.

    SvaraRadera
  6. OK, jag läste igenom din historik efter min kommentar och du verkar ju gå in i det med öppna ögon :-)

    SvaraRadera
  7. Tips på bra hemsidor flr att lära sig mer?
    www.produktx.se

    SvaraRadera
  8. Om ni är rädda för dollarn. Låna dollar och köp huset med. sen betalar du av lånet när den sjunkit.

    SvaraRadera