onsdag 28 april 2010

Veckans affärer


Gjorde nyss en lyckad exit i mitt innehav Quicksilver. Köpte för 0,2% av portföljen och säljer nu när posten uppgår till ca 0,6% av portföljen eller efter 200% uppgång. Aktien hittade jag faktiskt när jag gick runt på stan och tittade efter potentiella bolag att investera i. Skrev om detta i ett tidigare inlägg.

Sålde några fler Kraft aktier men innehavet motsvarar fortfarande ca 8% av portföljen. Beslutade mig även för att avyttra mina certifikat i Vete och Jordbruk. Det blev en förlust med ca 2% totalt sedan inköpen. Posterna uppgick tillsammans till 1% av portföljen. Realiserad förlust motsvarar ca 0,02% av den totala portföljen. Anledningen till detta är att jag är för dåligt insatt i råvarornas fundamenta och känner inte att jag har tid att följa utvecklingen framöver. Jag vill kunna veta i efterhand varför en investering gått fel och det känner jag att jag kommer få svårt att förstå om dessa poster skulle minska i värde mycket. Man ska investera i sådant man förstår sig på eller har tid att lära sig om för att förstå det.

Pengarna från försäljningarna vilka motsvarar ca 2% av den totala portföljen används till dels låneminskning. Min belåning med så kallade marginallån uppgår i dagsläget till ca 15% vilket känns helt okej och tryggt. Det skulle krävas ett ras på ca 80-90% i SEK från dagens nivåer för att det skulle behöva åtgärdas. Jag kan tänka mig att höja belåningsgraden en bit om vi får ett stort ras.

Resterande pengar från försäljningarna har jag köpt aktier för.

Dels ökat på i Kimberly-Clark på $61. Nu uppgår KMB till 5% av totala portföljen och är ett av mina absolut största innehav. Stabilt bolag, låg nedsida, stor potential på sikt, hög exponering mot emerging markets, god direktavkastning, finansiellt stabilt. Det enda jag finner negativt är avsaknaden av starka huvudägare.

Mitt andra köp är i Sanofi-Aventis. Aktien är ny i portföljen och jag har valt aktien för att den har god direktavkastning, låg nedsida, ocyklisk bransch, goda framtidsutsikter relativt dess konkurrenter, låg p/e värdering, väldigt bra emerging markets exponering. SNY är ett av de starkaste läkemedelsbolagen i emerging markets. Något jag tror kommer betyda mycket på sikt. Direktavkastningen ligger på goda 4,4% i dagsläget. Jag har ännu inte läst på överdrivet mycket om bolaget men det jag vet nu räcker för att jag ska köpa in mig för motsvarande ca 1-2% av min totala portfölj. Jag tänker låta Sanofi bli ett av tre större läkemedelsinnehav i min portfölj varav de andra är AstraZeneca och GlaxoSmithKline. Dessa kommer att utgöra ca 2-3% av den totala portföljen vardera.

För övrigt känns det väldigt kul med en större nedgång på runt 2% idag. Förhoppningarna om en större nedgång har fått vila på sistone. Jag hoppas ju på ett nytt ras i klass med 2008 så man kan storfynda igen och fördubbla sitt kapital återigen bara genom att använda sunt förnuft och följa enkla strategier.

Kom ihåg att alltid ha en strategi för alla tänkbara scenarion som kan ske, både i livet och på börsen. Man måste vara beredd på allt och se till att man blir en vinnare no matter what. It's up to yourself. Man kan inte lita på varken att man är frisk om 5 år eller att börsen står högre om 5 år.

In peace prepare for war, in war prepare for peace.

Tillägg 28 april. Såg precis att Berkshire Hathaway har köpt in sig i Sanofi-Aventis nyligen. Detta ger mig ännu större säkerhet i att min analys av dem är sund. Jag kommer att öka på innehavet och det kommer att utgöra ca 3% av totala portföljen.

12 kommentarer:

  1. Har du mycket i likvid, menar du att dina innehav skulle klara sig bra i en börsnedgång eller menar du att du skulle hinna vikta ner och sälja av innan den värsta nedgången var klar?
    Skulle vilja ha lite tips på hur man tacklar en nedgång, misslyckades nämligen ganska kraftigt förra gången...
    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  2. Sune

    Vid en nergång gäller det att ha köpkraft. För mig kommer denna från nya lån, löpande kassaflöden från företag samt försäljning av tillgångar, t.ex. mindre delar av min verksamhet. En annan del är mina ocykliska innehav i USD (t.ex. P&G och KMB) som troligtvis kommer att rasa betydligt mindre räknat i SEK än våra svenska verkstadsbolag t.ex. Där handlar det om att vikta om helt enkelt när värderingen på cykliska bolag är löjligt låg.

    SvaraRadera
  3. Okej, intressant. Med andra ord så tror du inte att Quicksilver kommer att komma upp i $10 längre eftersom du avyttrade den. Vad är det som har fått dig att ändra tanke om den?

    SvaraRadera
  4. MiniValpen

    De kanske kan nå $10 igen men det är en fråga om risk/reward. Bolaget har ju inte förändrats sedan sist, bara sämre risk/reward. Om aktien går ner till $2-3 igen så köper jag den igen. Det är också ett av de bolag jag har sämst koll på rent verksamhetsmässigt och finansiellt. Vill minska ner antal bolag i portföljen till de jag kan bäst.

    SvaraRadera
  5. Kan du inte göra en liten notis om vad du har för innehav just nu? Skulle vara intressant att se hur din portfölj ser ut

    SvaraRadera
  6. Hej! Följer din blogg med brinnande ögon=)
    Antar att du har kvar REC, eller har du sålt av/ökat delar av innehavet?
    Idag blev det ju NE villkoren klar (12,10), två täckningsrätter för en ny.
    Hur resonerar du kring detta? Tacksam om du delar med dig dina ideér!

    Ganska grön när det gäller nyemissioner...

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Tack för en välskriven och intressant blogg!
    Såg att du har ett ganska stort innehav i Orkla. Vad har du för tankar om det innehavet på kort resp. lång sikt? Aktien handlas i dagsläget till 50,15. Läge att gå in?

    SvaraRadera
  8. Har själv aldrig handlat aktier utanför sverige och omx. Tar man inte en valutarisk om man handlar i usa? Och i så fall, hur vet man att man får betalt för risken man tar?

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Jag har redovisat mina största innehav i högerkolumnen på bloggen, dessa innehav utgör 66% av den totala portföljen.

    Arbetaren
    Min post i REC uppgår till ca 0,2% av portföljen. Jag har inte tagit ställning till nyemissionen.

    Oscar
    Mitt innehav i Orkla är långsiktigt, jag vet alltså inte vad som kan tala för dem på kort sikt. På lång sikt har de starka varumärken och man får mkt för pengarna precis som med industrivärden eller Aker Asa. 50 NOK är nog långsiktigt okej inköpsvärde. Nedsidan bör inte vara alltför stor.

    Anonym
    Jo du exponeras även för valutan. Men i praktiken blir det snarare något som gör risken mindre i portföljen då svenska kronan ofta faller när börserna rasar.

    SvaraRadera
  10. Vad tror du om France Telecom's framtid som jag ser uppgår till 1,5% av din portfölj...
    Köpvärd idag efter en viss nedrekyl senaste veckan?

    SvaraRadera
  11. Eric
    Jag tror att France Telecom är ett stabilt innehav som kommer att ge god avkastning under överskådlig tid. Ingen raket, men låg nedsida. Jag tror att köptidpunkten är väl vald idag, jag ligger själv ca 10% back sen jag köpte själv.

    SvaraRadera
  12. Hej Dollar!

    Hur tror du att potentialen ser ut på längre sikt gällande Nokia, med tanke på att det har gått upp en del sistone men skepticismen kvarstår

    Sedan såg jag även att du äger Sanofi sedan april, har du läst på mer om företaget eller hur ser du på nedgångarna på senaste tiden?

    mvh

    SvaraRadera