lördag 17 april 2010

Veckans affärer

Jag känner att börsen tickar upp väldigt snabbt, lite snabbare än ekonomin själv.

Sålde 8% av mitt Industrivärden innehav i veckan på 98 SEK (vinst över 100%). Kommer att sälja ca 8% av Indu C för varje tiokrona de går upp i värde. Sålde optionerna i Stora Enso efter en uppgång med 300%. Sålde hela ConAgra food innehavet efter ca 50% uppgång. Sålde också hela innehavet i Skagen Global till ca 20% vinst, dels för att förvaltaren slutar och jag vill inte chansa på att den nya är lika bra dels för att slippa förvaltningsavgifter.

Ökade istället på innehavet i Kimberly-Clark med 20% till kursen 61$.

Allt som allt minskade den totala belåningen av dessa affärer och jag har nu betalat av de lån med dyrast ränta. Jag är mycket nöjd med tajmingen på när jag tog lån, gjorde aktieköpen och nu viktar tillbaka igen.

Mitt tänk är att vikta om cykliskt till mindre cykliskt. Om vi får en nedgång och utvecklingen från 2008 upprepar sig så kommer t.ex. KMB falla med ca 25% samtidigt som dollarn går upp med ca 25%, då är KMB innehavet lika mkt värt i SEK ändå. Industrivärden kommer därmot att falla med över 50% och i USD räknat ännu mer. Om det fortsätter upp så kommer KMB följa med sakta men säkert i takt med inflationen åtminstone och samtidigt ge en god direktavkastning på över 4%. Det är tillfredsställande för mig.

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Har börjat följa din blogg sista veckan! Även läst igenom en del av gamla inlägg som varit mycket intressanta! Jag själv är student som bor hemma och började intressera mig för aktier för ca 3månader sen. Då jag bor hemma så har jag minimala utgifter. Det jag gör är att jag tar studielån som har en ränta på 2.5%. För att inte bara ha dessa liggandes så valde jag för ett tag sen att investera större delen. Jag ligger just nu på 70/30% fonder/aktier då jag ännu inte har jättebra koll på aktier. Mina största innehav är Astra Z och Ericsson. Därefter har jag 4 poster som är ungefär hälften så stora som astra och eric vilka är Atlas Copco, Concordia Maritime, Lammhults Design och Rasta Group.

    I fonderna så har jag valt att lägga större delen i tillväxtfonder: Nordeas Nya tillväxtmarknader, HSBC GIF Brazil, GR Russia small/mid cap. Övriga är Lannebo Småbolag och Nordea stratega 50.

    Känner du att jag tar en stor risk som lånar för att investera? Jag känner ju själv att jag borde kunna slå 2.5% på årsbasis. Har även läst en del som tycker att man förlorar mycket på fonder då fondavgiften på sikt slukar stor del av vinster.

    Då jag förstått att det kan komma ett börsras på nåt års sikt igen, så gör detta mig lite fundersam.

    SvaraRadera
  2. Emil

    Tänkte flika in lite då du och jag är nästan i exakta samma situation förutom lånen, har dock funderat på att börja låna då det är en förmånlig ränta.

    Min tanke de närmsta månaderna är att minska exponeringen mot den svenska marknaden och ligga kvar som innan i tillväxtmarknaderna. Pengarna som blir över placerar jag i korträntefonder, Brummer (hedgefond)eller ligger jag likvid och väntar.

    Kul att du också har lammhults. Kan nog bli riktigt rolig närmsta året :)

    Lycka till
    Oskar

    SvaraRadera
  3. Dollarmiljonären, kan du inte redovisa hur dina innehav ser ut per idag? Vore skoj så man kan se om det är något man vill ta rygg på :)

    /M

    SvaraRadera
  4. Emil

    Jag gjorde som du när jag va 20, tog CSN lån och köpte aktier. Dock köpte jag när det var riktigt billigt (2002-2003)vilket det inte är idag enligt mig. Nu är det snarare tid att sälja av. Jag håller på och säljer för varje dag, idag sålde jag Bank of America och lite Kraft foods. Samlar på mig likvida medel inför eventuella nergångar framöver. Av de aktier du skrev tycker jag att Astra kan vara värd att behålla personligen. Atlas Copco tycker jag i dagsläget är svindyr i relation till historisk värdering men på sikt är det ett kvalitetsbolag.

    M

    Jag har gjort en sammanställning för mig själv. Kommer att lägga upp det snart är tanken. Just nu håller jag dock på att vikta om och sälja av ganska mycket så innehaven ändras mkt nu.

    SvaraRadera
  5. Säljer du av NSP eller Norske skogs.. ?

    SvaraRadera
  6. Anonym

    NSP säljer jag inte av till dagens kurser nej. Kommer sälja ca en tjugondel av innehavet för varje femkrona-tiokrona de går upp. Eller om det händer något allvarligt negativt med bolaget.

    NSG har jag sålt litegrann men bara för att jag ökade på till kursen 8,37 NOK, sålde dessa på 9,4 NOK nu för nån vecka sedan. Kortsiktig swingtrade affär.

    SvaraRadera
  7. Okej intressant att du gjorde likadant! Har också känt ett tag att det kanske inte är rätt läge att gå in nu. Men tror att det kan komma bra rapporter och utdelningar trillar in nu i slutet på månaden så funderar på om jag ska avvakta månaden ut och sälja av i slutet. Tycker du jag ska sälja av fonderna också och invänta en dipp och gå in hårdare i aktier istället? Jag vet att det kan vara svårt att ge andra direkta råd men dina tankar värderas högt :)

    Mvh Emil

    SvaraRadera
  8. Ja, det är alltid svårt att ge råd utan att veta de exakta omständigheterna. Personligen sålde jag av mina Skagen global fondandelar helt förra veckan. Jag skulle främst lägga mig i stabila bolag som P&G, KMB, JNJ, Kraft, el liknande om jag ska va investerad i aktier idag. Samt se till att ha en god kassa att handla för om det blir rea.

    SvaraRadera
  9. Hej dollarmiljonaren!
    måste faktiskt säga att din investerarprofil är väldig intressant! Lärt mig en hel del av dina tidigare blogginlägg...därför måste jag bara fråga dig va du tycker om Clas Ohlson och axfoods värdering i dagsläget, om man ska gå lång...

    mvh
    Tony

    SvaraRadera
  10. Bra nyheter både från NSP och NSG idag kan man väl säga! Trevligt! jag ökar i båda!

    SvaraRadera
  11. Tony

    Clas Ohlson är säkert ett bra bolag. Men ett bra bolag är inte samma sak som en prisvärd aktie. Jag skulle inte äga aktien idag. Axfood är kanske OK men skulle inte köpa dem heller. Finner bättre möjligheter och större stabilitet i de internationella konsumentjättarna isf- Unilever, Kraft, Diageo, etc.

    Anonym

    Kom ihåg att det är högriskaktier. Jag skulle aldrig ha mer än 5-10% av dem ens i en mindre portfölj.

    SvaraRadera