tisdag 12 oktober 2010

Veckans affärer - Säljer Industrivärden

Ibland behöver man fråga sig själv om man skulle köpa ett befintligt aktieinnehav ifall man ej redan ägde det. Det har jag gjort den senaste tiden med Industrivärden och fann att svaret var nej. Om jag inte redan ägde Industrivärden så skulle jag med all sannolikhet inte köpa aktien idag efter en uppgång på över 100% sedan 2 år tillbaka. Om jag frågar samma fråga fast om mina andra innehav så skulle jag svara ja idag. Jag skulle köpt France Telecom, Kimberly Clark, Sanofi Aventis, Eon m.fl. idag om jag inte redan ägde dem. Industrivärden får utgå då jag tycker att de underliggande bolagen är något övervärderade med vissa undantag som SCA och kanske SSAB och Skanska.

Således har jag sålt hela innehavet Industrivärden C motsvarande ca 15% av totala portföljen på 97 SEK till en vinst av ca 120% inkl utdelningar.

Det finns en stor möjlighet att jag köper tillbaka dem om de går ner mot 90 SEK igen. Detta kan alltså utveckla sig till en kort affär liknande de man gör i swing trading.

Jag har även gjort några andra affärer:

Sålt hela innehavet i Bong på 29,5 SEK motsvarande 1% av portföljen till en vinst på ca 110% inkl utdelningar.

Jag har ökat på mitt innehav i Eon med 50% på 21 Euro, Eon motsvarar nu 4% av portföljen.

Jag har ökat på mitt innehav i Total med 20% på 52 USD, Total motsvarar nu 4% av portföljen.




Jag noterade placera.nu's senaste och föregående råd angående Industrivärdens köpvärdhet. När aktien stod i 50 SEK så var de väldigt negativa i sin analys, idag däremot när kursen har dubblats är de desto mer positiva. Om man gjorde som de rekommenderade och köpte på 97 SEK men avvaktade eller sålde på 50 SEK så skulle man inte har mycket pengar kvar efter ett tag. Analytiker är ett sorgligt släkte enligt mig, det är tråkigt när folk blir vilseledda av dem. Man förstår varför de jobbar som anställda, om de hade varit lika duktiga som de gett sig ut för borde de varit förmögna på sina placeringar sedan länge.

Lyssna hellre till sunt förnuft än analytiker. Ofta blir det totala motsatsen.

14 kommentarer:

  1. Motsvarar dem nya innehaven försäljningen av Industrivärden eller ligger du likvid? Tyder det på att du väntar på ett börsras? Vilken bank har du? Courtage?

    /EDL

    SvaraRadera
  2. Hej, såg att du hade köpt aktier i Norsk Hydro. De har stigit ca 14% sen du tog in den. De har historiskt sett stor potential att stiga bra mycket mer. Men hur går dina tankar där?
    //Gordon

    SvaraRadera
  3. Varför tog du bort huspriscykeln?

    SvaraRadera
  4. Ha i åtanke att många analytiker jobbar för de som vill sälja, dvs de som sitter med innehav och vill skapa ett efterfrågesug för att få upp priset.

    Med andra ord - Pratar upp aktien för egen - klientens - vinnings skull.

    Varför skulle annars "rekommendationerna" vara gratis?

    Analytikernas lönekuvert är mycket välfyllda varje månad. Betalda av, ja just det, vem?

    SvaraRadera
  5. Förresten, använder du en kapitalförsäkring i ditt aktiehandlande?

    SvaraRadera
  6. EDL
    Jag har en del likvider nu ja.

    Gordon
    Jag kommer troligtvis att sälja dem på ca 45 NOK eller över.

    Anonym
    Hade inte granskat inlägget när jag va tvungen att springa iväg, kommer upp imorn istället:)

    Tore
    Självklart är det så. Det är ändå synd att vanliga människor som inte är så insatta gör såna felaktia affärer pga detta. Mycket tråkigt.

    Magnus
    Jag har både kap förs och vanliga depåer.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Hur garderar Du dig mot dollar och Eurofall?

    SvaraRadera
  8. Håller på att titta på ett antal högdirektavkastare och läst din blogg med intresse. Vilka tre skulle du rekommendera mig att titta närmare på av de du bevakar?

    En som känns självklar att titta på är EON. Vilken direktavkastning förväntar du dig själv här och hur stabila tror du avkastningsnivån är? Även om den ger 7% nu, så kanske det finns skäl att räkna med mycket lägre i ett längre perspektiv? Jag kan inte aktien bra än, men har en känsla av att du har bra kunskap?

    SvaraRadera
  9. I mitt fall tänker jag att Industrivärlden kommer att tappa med fallande dollar, så en nedgång är att vänta. Men jag behåller mina till 100:- lappen.

    Med tanke på konkurrens och marknadsandelar är jag förvånad över din försäljning av Bong. Den stundande emissionen som gör att du drar dig ur? 10 kr är ett bra pris. Men du kanske ser bättre/snabbare kursökare? Det är en emission jag inte vill missa.

    Är själv på jakt efter energibolag för vintern...men letar fortfarande.

    SvaraRadera
  10. Anonym
    Jag garderar mig inte, valutarörelser är i mångt och mycket ett nollsummespel så länge man äger bolag som producerar varor som folk behöver eller fast egendom. Dessa kommer att stiga i takt med att valutan försvagas.

    Signs
    Jag skriver inget i sten men hoppas på en utdelning om minst 4-5% på Eon långsiktigt. Varför inte titta lite på France Telecom, Deutsche Telekom och Unilever.

    thequiz
    Indu kan säkert gå till 110-120 också på ganska kort sikt men jag tror att risk rewarden är ungefär lika stor på uppsidan som på nedsidan, därför säljer jag.

    Bong är ett bolag jag inte kan eller vill analysera för att få grepp om. Jag har gjort över 100% i vinst och nöjer mig där. Deras vinsthistorik är ganska svajjig och jag vill ha stabila bolag med stabila vinster och goda utdelningar över tid. Emissionskursen påverkar ingenting alls. Om den sätts till 10kr, 1kr eller 30kr spelar ingen roll. Tog mig ett tag att förstå hur det fungerar men det som spelar roll är hur stort emissionsbeloppet är i kronor.

    SvaraRadera
  11. Hallå har läst din blogg läång nu mycket bra och du har ett bra tänk.Där av skulle jag vilja bolla en fråga med dig jag har varit delägare i en stor tomt som nu är styckad och såld tyvärr så tog allting längre tid än vad vi hade tänkt men det blev en bra affär ändå,Men om man ser till aktiemarknaden så var det mindre bra nu när man har likvida medel så tittar vad man ska investera i min fråga ska man hålla sig borta från aktier är dom övervärderade eller ej hur skulle du agera om du hade fått lös 4-5 miljoner.

    SvaraRadera
  12. Har du kollat något på BlackPearl? De har haft en fantastisk uppgång på senare tid och verkar helt klart intressanta. Vad anser du? =)

    SvaraRadera
  13. Först och främst vill jag tacka för en mycket läsvärd blogg - tack!

    Eftersom jag är intresserad av att investera i utländska aktier i dagsläget när dollarn börjar bli köpvärd, undrar jag hur du följer nyhetsflöden i utländska aktier, t ex Eon, France Telekom, Unilever, Sanofi, Kimberly-Clark?


    Vänligen,
    Erik

    SvaraRadera
  14. Anonym
    Jag skulle nog avvakta med att investera 4-5 mkr idag. Vänta tills nästa börsras är mitt tips.

    BlackPearl
    Aktier som haft en fantastisk uppgång mår jag dåligt av. Föredrar aktier som haft en bedrövlig nedgång så att jag kan köpa dem till reapriser.

    Erik
    Vilka fina bolag du nämner:) Jag läser på bloggar, läser på bolagens hemsidor (rapporter och factsheets) samt artiklar på finansnyhetssidor.

    SvaraRadera