tisdag 28 september 2010

Veckans affärer - ökar i Total


Reflektioner över läget idag i min aktieportfölj

Börsen går upp. Räntan är rekordlåg. Inflationen låg.

Vad kan hända? Jo räntan kan och kommer förr eller senare att gå upp, inflation kommer att komma. Vad göra då? Antagligen är det bäst att äga bolag som kan höja priset på sina produkter i takt med inflationen. Därför har jag under en längre tid nu viktat om min portfölj mot Läkemedel (ca 10% av portföljen, Konsumentvaror(ca 20%) och Nödvändiga varor(Utilities) såsom El och Telefoni (ca 20%). Verkstad/konjunkturkänsliga bolag är det fjärde stora benet i portföljen och utgör ca 25%. Resten utgörs av mindre bolag t.ex. NSP, Amer Sport, NSG eller bolag i diversifierade mindre sektorer såsom media, teknik, sport/fritid, tjänster/it.

Jag tror inte att jag kommer att uppnå en årlig avkastning i nivå med superinvesterare som Warren Buffet eller John Templeton över tid. Vad jag hoppas på är att ligga i nivå med index, förhoppningsvis ett par procentenhet över. Som investerare trivs jag egentligen bäst under en "bear market", jag gillar att fynda helt enkelt. När kurser tickar uppåt och allt bara blir dyrare och dyrare känner jag mig mera villrådig. Nu ställs man inför dilemmat att antingen realisera vinster och vara nöjd eller behålla innehaven och se dem växa i lönsamhet och marknadspris i takt med en eventuell högkonjunktur.

Ett scenario jag förbereder mig på är något i stil med den börsmiljö som rådde runt 1965-1980 då börserna i USA inte steg nämnvärt över tid. I en sådan miljö, med hög inflation dessutom, gäller det att leva på bolagens utdelningar och inte satsa i bolag med förhoppning om framtida vinster. Jag vill ha bolag som gör stabila jämna vinster idag och är rimligt eller lågt värderade. Om själva börskursen står still i 15 år från och med idag men jag får en utdelning på runt 5% som dessutom höjs med ca 5-10% per år så kommer jag att vara ganska nöjd ändå. Detta är vad jag försöker att positionera mig inför.

Några affärer har gjorts senaste veckan.

Sålt hela innehavet i MAN motsvarande 0,2% av portf till 70% vinst.

Ökat i RWE med 200% på 51,4 EUR, RWE motsvarar nu 1% av portf.

Sålt hela mitt resterande innehav i Kraft på 31,88 USD med 22% vinst. Anledning till försäljningen är att jag kan investera dessa pengar till bättre avkastning i fastigheter. Jag har dessutom växlat över pengarna från försäljningen till USD så om Kraft går ner under 29 USD så kan jag köpa tillbaka dem 10% billigare för mina USD som jag nu köpt för ca 6,90 SEK.

Växlat SEK till USD motsvarande ca 10% av min totala portfölj till kurs 6,90 SEK.

Ökat i Total på 51 USD med 30%, nu motsvarar Total 3% av portf. Anledningen till köpet i Total är dels att jag vill öka exponeringen mot Energi/Olja dels att Total framstår som billigt sett både i relation till sina konkurrenter och som bolag i sig. Jag ska erkänna att jag inte har den bästa kollen på detta bolags risker och om något skulle visa sig gå galet i denna investering så kommer det känns surt då jag inte har någon bortförklaring annan än att jag inte kunde analysera bolagets risker tillräckligt. Det skulle t.ex. kunna ske en oljeläcka motsvarande BP's i Total vilket vore mycket oroväckande. Men vi måste välja här i livet, att leva är att välja, därmed väljer jag det minst dåliga alternativet inom en sektor jag gärna vill ha en viss exponering mot.

Sålt 8% av mitt innehav i Industrivärden på 95,7 SEK. Försäljningen motsvarar ca 1,5% av portf. Jag anser att portföljbolagen är relativt högt värderade och kommer att sälja av 16% till av innehavet om kursen går upp lite till.


Övrigt jag noterat

Ö/K säljer en tredjedel av bolagets verksamhet och ger en extrautdelning på 20 DKK motsvarande ca 17% på vad jag köpte dem för för nån månad sen. Känns som en bra utveckling på så kort tid.

Den tioåriga räntan fortsätter att höjas och är nu uppe i 4,44 på SEB. Jag känner mig nästan lite överväldigad av den goda tajmingen att ha bundit räntan på 3,98. Det är sådana finansiella strategiska drag jag kan njuta av på samma sätt som andra njuter av en god whiskey, en sportbil eller vad det nu kan vara. Att lyckas tajma saker finansiellt ger mig en kick.

USD fortsätter neråt och jag fortsätter växla desto mer SEK till USD.

Mina mindre investeringar (ca 0,1-0,5% av portf vardera där jag ligger plus minus noll eller back och skulle behöva realisera förluster om jag sålde idag kommer att behållas. Anledningen är att de är väldigt lågt värderade och om de lyckas överleva borde de kunna mångdubblas i värde på lite sikt. Dessa bolag är t.ex. Note, Partnertech, Dole, Transcom, Midelfart, Nokia, Empire, Aker Seafood, REC, m.fl.

13 kommentarer:

  1. Bra inlägg i vanlig ordning.

    Jag har tagit till mig av det du tidigare skrivet om och diskuterat här. Jag har skrotat mina dyra fonder och puttat in pengarna i aktier som är stabila över en mkt lång tidshorisont.

    Till min fråga: Vad tror du om Wal-Mart och Wells Fargo? Min tanke är buy and hold över en mycket lång tidshorrisont. Sen undrar jag också vad du anser om Fredrik Lundberg och hans bolag? Är han tråkig eller är han en svensk Warren Buffet?

    Ser fram emot dina kommande inlägg.

    / Ola

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant att följa dig,Hur hittar du alla bolag du har mycket utlänska aktier var för du tag i info om dom.Du håller på att titta på fastigheter jag har fått erbjudande att köpa min mormors lägenhet som ny blir en bostadsrätt den ligger i stockholms innerstad
    tror du att det kan bli en bra affär på sikt mormor ska bo kvar i den tills vidare.

    SvaraRadera
  3. Vart växlar du valuta någonstans? Skall till USA om några månader och funderar på att slå till och växla nu när det ligger ganska lågt.

    SvaraRadera
  4. Hur ser du på att ha fysiskt guld som inflations skydd är inte det bättre.Hur ser du på olje bolag son enq lupe pare.

    SvaraRadera
  5. Ang utländska aktier finns finniancial Times' och dagens industri, samt bloomberg. Com d e väl billigast o enklast
    imponeranden att du har plus minus noll i rec o note

    SvaraRadera
  6. Ola
    Jag har själv sneglat på Wal-Mart men tycker att de är lite för stora och för mycket exponerade mot USA för att ha en bra framtida tillväxt. Kanske kan de vara ett bra köpläge nu till låg dollarkurs dock. Jag gillar lundbergs stil.

    Anonym
    Jag läser mycket bloggar, kollar finanssidor såsom yahoo.finance.com, fool.com, går igenom index för olika länder. Det är bara att leta.
    Att köpa en ombildningsbostadsrätt är så klart en bra affär om man säljer den direkt på marknaden till dagens uppblåsta priser.

    fanatic
    På Avanza, Nordnet, Nordea och Utländska bankkonton. Finns massa sätt, försök undvika forex och liknande dock där du får dåliga kurser.

    Anonym
    Fysiskt guld är för dyrt, det skulle man köpt för 5 år sedan vilket jag planerade att göra men annat kom emellan.

    Sven
    Jag ligger back i både rec och note, tror det är nästintill omöjligt att inte göra det:)

    Sven

    SvaraRadera
  7. Tack för ett mycket lästvärt inlägg! Hoppas att du har tid att svara på ett par frågor.

    Har växlat till mig en del dollar till denna låga kurs och letar bolag att köpa in mig i. Ser helst ett att köpa ett mycket långsiktigt innehav. Har kollat en del på P&G, Unilever samt Kimberly. P&G har ju gått trögt på sistone och även dippat, Kimberly ligger högt. Du skrev tidigare P&G var för dig ett evigt innehav, varför gick du ur? Vilken av aktierna ser du som mest attraktiv i nuläget?

    Mvh,
    Viktor

    SvaraRadera
  8. Viktor
    Tack för feedback. Kul att du diversifierat dina valutainnehav till USD också. Vi lever ju inte i Sverige utan i Världen:)

    Jag tittade faktiskt närmare på just PG idag och läste senaste rapporten på valueline som du finner här- http://www3.valueline.com/dow30/index.aspx

    Jag tror att PG är ett helt ok köp till dagens billiga dollar och rimligt värderade kurs. Jag funderar på att köpa tillbaka mitt innehav men är lite kall och väntar ett tag till då det inte är någon hets att köpa idag. Blodet flyter inte direkt på gatorna:) Jag skulle nästan råda dig att sprida riskerna, ha varken enbart USD eller SEK, köp inte någon av aktierna för allt du har utan spara lite likvider till panikbörsfall som 2008. Jag ser de båda aktierna som likvärdigt attraktiva i dagsläget. Möjligtvis känns Unilever lite mer attraktivt då de har en högre andel försäljning i emerging markets men det är marginellt i sådant fall. Jag skulle nog fördela en position ungefär till lika delar i de tre aktierna. Alla tre bolag är några av mina absoluta favoriter för övrigt och bland de mest stabila du kan äga på lång sikt i min mening. Därmed inte sagt att de kan bli billigare om något händer(råvaruprishöjningar, inflation, dubbeldipp, etc). Så var alltid redo att öka i dessa fina kvalitetsbolag.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Såg att Öresund äger över 10% av Note, känns ju ganska bra, jag har stor respekt för Herr Hagströmmer.. Man kanske borde köpa lite Note och se vad som händer :)

    kollade dock precis på deras Styrelse, verkar vara ett skämst, dom äger inte mkt aktier plus att 2-3 av dom inte äns har någon utbildning eller stora yrkeserfarenheter. hmm

    SvaraRadera
  10. Någon som vet vad Öresund har för GAV i NOTE?

    SvaraRadera
  11. Hej tack för en mycket bra blogg,Ser att du sitter ganska full investerad i akter som ger en bra utdelning,Hur resonerar du ang en så kallad doubel dip eller ett terrodåd vi som var med i it krisen och hade akter med bra utdelning som många bolag sedan tog bort under krisen och på det ett stort terrodåd,Min fråga hur ser du på det sitter du still i båten det som sker det sker.Tror du att det finns risk att bolag sänker eller tar bort utdelningen igen om ekonomierna skulle stanna upp mera.

    SvaraRadera
  12. Anonym
    Att öresund äger NOTE är ett sunt tecken tycker jag. Bolaget är troligtvis inte genomruttet.

    Anonym
    Gissar att deras GAV är ganska nära dagens kurser.

    Anonym
    Det stämmer. Jag har en portfölj som jag tänker behålla genom nästa kris. Möjligtvis öka i det som fallit mest av cykliska bolag.

    SvaraRadera
  13. Hej, såg att du hade köpt aktier i Norsk Hydro. De har stigit ca 14% sen du tog in den. De har historiskt sett stor potential att stiga bra mycket mer. Men hur går dina tankar där?
    //Gordon

    SvaraRadera