lördag 23 oktober 2010

Börsen är ointressant nu




Ibland måste man låta sin intuition göra valen åt en. Hittills har min intuition belönat mig på lång sikt även om det kan göra ont på kort sikt. Ett exempel är Industrivärden som jag sålde förra veckan på 97 SEK. Jag har förlorat en halv årslön på att jag inte väntade en vecka till med att sälja. Surt? Ja jag sticker inte under stol med att det känns mycket irriterande. Samma sak var det när jag köpte samma bolag på 45 SEK. Aktien gick ner till 38 SEK och jag förlorade en halv årslön på pappret där med vilket kändes lika surt det. I slutändan har jag dock fördubblat mina pengar och mer därtill på affären vilket är vad som egentligen räknas. Att köpa i en bearmarket gör ofta ont psykiskt precis som det gör lika ont att sälja i en bullmarket. Men någonting ska man väl få för all smärta? Ja, det kallas avkastning. Priset är psykologisk kortsiktig smärta och vinsten är avkastning. Jag tror nu att risken är större på nedsidan än på uppsidan i Industrivärdens underliggande bolag. Det vore bara osunt att inte sälja då. Goda affärer gör man med fördel vid extremsituationer då oddsen är otvivelaktigt på din sida med stor marginal.

Nu kan givetvis börsen och Industrivärden fortsätta uppåt. Kanske med 25%, kanske med 50%. Om så sker är dock börsen tydligt övervärderad enligt mig och oddsen totalt iontressanta att spela på.

Nej, stockholmsbörsen har blivit en stor gäspning för mig nu. Jag finner inte mycket av intresse till dessa priser och med denna starka krona dessutom. Jag avstår. Jag hoppas vi ses igen 50% längre ned i grafen:) Då lovar jag att bjuda upp till dans igen!

De få storbolag jag finner fortsatt attraktiva har knappt rört sig sedan jag köpt dem. Jag tror på mina internationella läkemedelsbolag, telekombolag, konsumentvarubolag och energibolag. Alla dessa har stabila verksamheter, låga P/E tal, fin direktavkastning och är enkla att förstå sig på. Tack för att ni finns i tråkiga tider som dessa.

Nu när börserna är tråkiga och inte tar lika mycket tid i anspråk så fokuserar jag på mina egna bolag istället. Har nya idéer som skall sjösättas. Den idén jag jobbar med nu kräver väldigt lite kapital i förhållande till potentiell avkastning. Jag kommer att behöva investera motsvarande ca 3% av mitt totala kapital. Om mina kalkyler slår in kommer jag att ha fördubblat mitt totala kapital på 2-3 år. Kanske 10-dubblat på 5 år. Om det sker kommer det alltså att ha varit möjligt till väldigt låg ekonomisk risk genom egenföretagande och inte aktieinvesteringar. Att tiodubbla min förmögenhet genom att äga stabila bolag skulle ta betydligt längre tid och dessutom äts tillväxten delvis upp av inflationen. Jag ser mina aktieinvesteringar främst som ett skydd mot inflationen. Mina egna verksamheter är källan till de stora kapitaltillskotten. Visst kan man göra fina aktieaffärer vid extremlägen som 2008 men dessa lägen sker så sällan så du hinner bli gammal innan du blivit rik på dessa straffsparkar.

25 kommentarer:

  1. Det lite tråkiga är att kanske börsen liggar kvar på dessa nivåer i 2 år till innan något händer. Det är säkert bäst att vänta, men ganska frustrerande att bara lagra pengar på bankkontot i 2 år och sitta på läktaren. Jag försöker istället köpa in mig lite då och då i stabila bolag, mest för att det ska hända lite.

    SvaraRadera
  2. Johan
    Saken är den att det är tråkigt att tjäna pengar på börsen. Det handlar om att vänta, vänta och vänta lite till på rätt tillfälle. Mitt råd att att tänka på vilken nersida du utsätter dig för i de bolag du köper aktier i. Hur mycket tror du de kan falla om ett skräckscenario inträffar?

    SvaraRadera
  3. Ett alternativ är att du bestämmer dig på vilken nivå du är villig att köpa och sen ställer ut säljoptioner och tjänar lite pengar medans du väntar på rätt läge.

    Har rätt så nyligen börjat studera och använda optioner själv och jag blev väldigt imponerad över de många användningsområden som det finns för dem.

    SvaraRadera
  4. Anonym
    Tyvärr så går det inte då premierna är alltför små på de nivåer jag kan tänka mig att köpa på. Jag vill satsa när det är öppet mål, inte bara ett okej frisparksläge. Möjligtvis kan det finnas några få bolag som man kan hitta nån option som är okej men problemet är att då binder du upp de pengarna i de bolagen vid ett börsras när man vill köpa annat som fallit mer.

    SvaraRadera
  5. Min kommentar var främst riktad till Johan, beklagar att jag glömde precisera detta.

    Då tänkte jag på det främst som ett alternativ till att behålla pengarna i bankkontot. Men det är klart att om man anser börsen är väldigt övervärderad så blir premierna väldigt små.

    Erik

    SvaraRadera
  6. Erik
    Jag förstår. Egentligen tycker jag väl inte att börsen är extremt övervärderar just nu det är mer det att jag inte tycker att den är undervärderad och det är då jag vill köpa.

    SvaraRadera
  7. Du har en sund och riktig inställning till börsen, vilket jag baserar på att du tänker ungefär som jag : D Men helt sant likväl, pyramidspelsdårarna bränner sig förr eller senare.

    SvaraRadera
  8. Har du några tips på en bra sida på internet där man kan hitta statistik på europeiska bolag, typ basic saker som P/e-tal osv? Har koll på de amerikanska på msn och yahoo, men de är inte alltid de bästa.
    Letar just nu P/e-tal på parmalat, men inte lätt att hitta :)
    Tack på förhand, Olle

    SvaraRadera
  9. Bra att du tog upp lite sämre fall
    Får lov att fylla i med mina
    Tittade på ett case där jag var inne kort - lyssnade på en annan person o sålde med en liten vinst

    Men hade jag varit kvar hade jag haft 1000% upp i ett enda case
    nöjde mig med 100% (detta var när det var som oroligast( alltså den enorma bear market vi kanske har lämnat
    Då den enbart har inträffat var 80-100år
    tänker då på depressionen kontra hur lågt värderard börsen var 2008-hösten samt 2009 första halvåret

    SvaraRadera
  10. Anonym
    Kul att vi tänker lika, kanske blir vi riktigt rika:)

    Olle
    Jag tittar på yahoo oftast. Annars kanske det är att föredra att läsa på bolagets egen hemsida.

    Sven
    Jag ser det dock inte som enbart dåligt utan det är snarare ett nödvändigt ont att behöva gå miste om en del av avkastningen för att få behålla merparten av den.

    SvaraRadera
  11. stora flertalet aktier börjar bli ganska dyra eller i alla fall lämnas inte mkt margin of safety som man ju fick 2008/början 2009. En av få aktier jag kan komma på på rak arm som jag själv tycker lämnar en marginal och som mer eller mindre givet kommer att stiga från dagens nivåer är lilla fina Vitrolife. 40-45kr under nästa år ger i alla fall 17-30% avkastning. Annars svårt hitta givna aktier..

    SvaraRadera
  12. Ja, parmalat?

    , Olle

    SvaraRadera
  13. Hej mycket intressant läsning hur ser du på räntefonder

    SvaraRadera
  14. Först och främst vill jag tacka för en mycket välskriven och bra blogg. Jag är lite nyfiken på hur du handlar i franska och tyska bolag (France Telecom, Deutsche Telecom, Eon). Om jag inte misstar mig verkar du använda dig av avanza(precis som jag), men jag hittar inte franska bolag i deras prislista. Är mycket intresserad av dessa bolag och skulle vilja veta hur du har gått tillväga för att köpa deras aktier. Tack på förhand!

    Vad anser du för övrigt om Sampo?

    SvaraRadera
  15. Du kan köpa dessa bolag via avanza om du tar det via mäklare, bara att ringa. Har för mig att courtaget ligger runt 20euro, men minns inte helt säkert. Beror ifs på hur stor kund du är.
    Info om företagen (tex nyckeltal) finns på digitallook.com.
    GL!

    SvaraRadera
  16. Vad har du för GAV på Empire, har du ökat något på senare tid?

    SvaraRadera
  17. Nu är jag dum i huvudet så därför frågar jag; vad betyder "GAV"? Är det inköpspris av aktien?

    SvaraRadera
  18. Signs
    Har själv kvar vitrolife som krydda.

    Anonym
    Jag tror att korta räntefonder kan vara bra att gömma sig i i PPM systemet där man inte kan välja kontanter.


    Anonym
    Har ingen åsikt om Sampo, försöker undvika bank generellt. Nordnet är mitt tips.

    Anonym
    Gav på Empire runt 6-7 SEK.

    Anonym
    Tycker NSP har en stabilare produkt och framför allt varumärke än Empire därav min större exponering mot NSP

    Filip
    GAV betyder genomsnittligt anskaffningsvärde. Om jag köper 100 aktier på 50 kr och sen 100 aktier till i samma aktie på 10 kr så blir mitt GAV 30 kr per aktie.

    SvaraRadera
  19. Roligt att höra kommentaren om Industrivärden som jag frågade om i förra blogginlägget om :) Själv vad jag alldeles för girig och satte säljkursen på 105....ajdå...Så nu får jag nog ta och överge båten med en förlust på måndag/tisdag nästa vecka. Ibland så missbedömer man marknaden, men här är som du skriver nedåtsidan ganska stor i nuläget.

    /Thequiz

    SvaraRadera
  20. Tack för ditt svar har du räntefonder och i så fall vilka

    SvaraRadera
  21. Tack för ett intressant inlägg i vanlig ordning. Skönt att Industrivärden sjunkit igen :)

    En fråga: Skulle vilja köpa in mig i Unilever, och då helst i euro eftersom jag tror mer på euron är dollarn i längden (delar du den uppfattningen förresten?). På Nordnet kan jag både handla Unilever på Xetra och på NYSE, och föredrar då Xetra pga euron. Ser dock att kursen på sistone har gått lite olika på de två börserna, på NYSE har den gått konstant upp medan på Xetra har den haft en dipp. Vet du vad orsaken är bakom detta?

    Mvh,
    Daniel

    SvaraRadera
  22. -Samma val typ av bolag här ,i nuläge . Fortum ,Tele 2 ,Castellum ,SCA ,Orion .....

    Mvh En Finne

    SvaraRadera
  23. thequiz
    Indu ligger fortfarande över 97 SEK iaf:)

    Anonym
    Jag har någon räntefond i PPM men minns inte vilken, tror inte det spelar så stor roll.

    Daniel
    Det spelar ingen roll vilken valuta du köper UL i. Det som avgör utveckligen är vilka vautor UL har sin försäljning i och detta råkar vara i ganska mycket emerging market-valuta vilket är bra.

    En finne
    Lycka till:)

    SvaraRadera