söndag 31 oktober 2010

Min aktieportfölj - tårtdiagram


Det var ett tag sen jag uppdaterade mitt tårtdiagram över min totala aktieportfölj. För att få en överblick över mina innehav har jag nu fört in nya sifforr och fått fram ett nytt diagram. Jag är nöjd med sammansättningen och portföljen känns väldigt defensiv och stabil. Det totala värdet på portföljen har minskat sedan sist då jag viktat över ca 30% till andra investeringar.

Ungefär tre fjärdedelar av portföljen består av i min mening lågriskbolag som kommer att sjunka mindre än index vid breda börsfall. Resterande fjärdedel består av något mindre bolag som troligtvis kan röra sig som index vid börsfall. Dessa mindre bolag anser jag dock ha större potential att röra sig mer uppåt än index vid en längre bullmarket.

Sedan förra diagramuppdateringen har runt 20 bolag utgått. Denna koncentrering av portföljen kommer att fortgå. Framför allt de innehav som uppgår till under 0,5% av portföljen kommer att utvärderas och gallras bland.

Jag har inte tänkt initiera en större mängd nya innehav. De bolag som kan tänkas att gå in i igen tilll något lägre kurser än idag är Proctor & Gamble, Astra Zeneca, Kraft Food samt energibolaget National Grid (NGG) som jag nligen fått upp ögonen för. En ökning i Kimberly Clark känns också nära förestående.

På det hela är jg mycket tillfreds med portföljens sammansättning och jag sover mycket gott om natten. Min önskan och förhoppning är att vi snart får en ny bearmarket som ja kan få fynda i. Då kommer en del av de stabila innehaven ryka till fördel för mer cykliska bolag.

7 kommentarer:

  1. Tack för uppdateringen. Alltid kul att följa dina innehav och affärer. Jag ser att du ligger betydligt tyngre i EON än i Fortum. Vad ser du i EON som inte Fortum har? Fortum känns mer framtidssäkrat än EON genom att den största delen av energin produceras utan CO2 utsläpp (inom EU).

    Länk till en bra nyckeltalsstudie mellan engeribolag:
    http://www.aktiefokus.se/2010/03/europeiska-kraftbolag-nyckeltalsstudie-jamforelse-mellan-2008-och-2009/

    SvaraRadera
  2. Pension
    Eon har lägre P/E tal och högre direktavkastning.

    SvaraRadera
  3. Jag diskuterade lite o lyssnade lite på f.m med en äldre herre soj jag träffar då o då. Han har en väldigt pessimistisk synd på ekonomi o människor o att det utnyttjar systemet. Jag som tyckte mig se att en "omdaning" var i antågande - har suttit o funderat o lyssnat. I dag formulerade jag det hela med orden en förestånde super konjunktur. Då vi aldrig (kanske i klondyke i USA) har haft detta - tror att den senaste dippen var starten för detta. Inte lätt att förklara - men se på att 250 mille människor i USA har varit o stil are ett fenomenalt lok. O titta på brasilen, Kina, Indien osv tillsammans är de 10ggr mer människor där. Det kan vara grunden för upp.

    SvaraRadera
  4. Snart dags för rapport för NSP jag antar att du ser fram emot den efter som det är ditt störsa innehav! Vad är dina förväntningar, tror du vi kan se en förbättring redan?

    SvaraRadera
  5. Skulle vilja tipsa om MSAB, kan vara något för dig. Ett mindre bolag relativt okänsligt för konjunkturen som är marknadsledande på en växande marknad, forensics inom främst mobiltelefoner. Tagit ordentliga genombrottsorder i USA den senaste tiden samtidigt som man hela vägen har växt med positivt resultat. Fortsatt stor potential i USA+Asien. Låg värdering med en riktigt stark balansräkning. I dagsläget troligen kring 5% i direktavkastning.

    SvaraRadera
  6. Magnus
    Bombmatta är samling småaktier jag köpte förut utan att göra en noggran granskning. Ett sorts experiment. Återkommer till det när det är dags att sälja av den:)

    Sven
    Den som lever får se:)

    Anonym
    Jag är nöjd med rapporten och har ökat med 10% i NSP på 12 SEK.

    J
    Försöker att inte initiera nya bolag i portföljen nu, tvärtom snarare.

    SvaraRadera