torsdag 16 september 2010

Veckans affärer, ökar i Eon

Jag ligger och funderar på framtiden. Det känns som att jag har mitt på det torra ekonomiskt, åtminstone på en basic överlevnadsnivå. Det vore givande att satsa på ett projekt som kan föra oss alla jordbor framåt i utvecklingen, inte bara mig själv ekonomiskt. Jag påminner mig om ett citat av Einstein, "Try not to become a man of succes but a man of value". Det är kanske på tiden att göra något av värde av min tid. Något av värde för framtida generationer. Det är åtminstone en tanke som gror i mig, om jag vattnar den kan den nog blomma ut.


Jag har gjort några affärer i veckan också.

Sålt hela HomeMaid innehavet motsvarande 0,5% av portf med 150% vinst.
Sålt hela YIT innehavet till ca 170% vinst motsv 0,2% av portf.
Köpt Xact Bear på 25,8 kr motsv 0,3%. Korttidsaffär för skojjs skull. Så nära gambling jag kommer i mitt liv.
Ökat på med 40% i Eon på 22,4 EUR, Eon motsvarar nu 2% av totala portföljen.

Mina aktier känns trygga. Utdelningarna kan i princip försörja mig året runt. Jag har gjort en liten sammanställning på hur varje bolag finansierar mig månad för månad. Vissa månader blir generösare än andra men jag klarar mig bra varje månad baserat på mina låga driftskostnader jag har i dagsläget. Utdelningarna skulle faktiskt räcka till ca 1½ år om jag ville.

indu jan-mar
sny apr
ul maj
kmb juni
dt juli-aug
sca sep
aker okt
fte nov-dec

tot+eon jan
kft+diageo feb
att+vz mar
tef+nok+for apr
ve+lg+jnj+vod maj
orkla+gsk jun
övriga jul-?


Såg precis att SEB höjt sin 10-åriga ränta till 4,26%. Att ha bundit räntan på på 3,98% känns som ett klokt beslut i efterhand och jag är mycket nöjd. Tror att det är smart för alla med stora lån att binda åtminstone en del av dem på längre sikt nu.

18 kommentarer:

  1. Bara att grattulera!!

    SvaraRadera
  2. Vad uppgår värdet på din portfölj till (netto)?

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant blogg som följs noga.
    Keep the good work up!

    SvaraRadera
  4. Hur tänker du kring Homemaid? Att marknaden redan räknat in en valseger för alliansen i kursen, och att de senaste veckornas tjurrusning är över eller?

    Själv upptäckte man tyvärr det här bolaget lite försent, vid 4 kr, fick inte fram pengarna förrens vid 5.20, men tror ändå att det finns lite kvar o hämta :D

    SvaraRadera
  5. Tycker det låter strålande att satsa lite på något projekt som kan ge tillbaka till världen. Själv så gillar jag de projekt med mikrolån som startats för att stimulera lokalt företagande i fattiga regioner.

    Vad tror du om Aker förresten? Känns som att den kommer vända upp fint med konjunkturen.

    Tack för en intressant blogg.

    SvaraRadera
  6. Tack för en väldigt bra blogg.

    Hur tänker du kring courtage med tanke på att du har många olika innehav? Tycker det är en intressant diskussion eftersom många menar att man ska handla mer sällan för att undvika detta?

    /Martin

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Tack, det har tagit 10 års hårt jobb och uppoffringar att uppnå.

    Anonym
    Min totala investeringsportfölj inkl egna bolag o fastigheter är värderade till ca 7Mkr netto, har även lån på ca 2Mkr så bruttoinvesterad är jag med ca 9Mkr.

    Anonym
    Kul att höra

    4020
    Visst känns det bra. Det har varit mitt mål hela tiden. Man känner en frihet och ett oberoende vilket gör att man kan ägna sig åt vad som helst utan några begränsningar eller oro över vad andra tycker man ska göra. Man har råd att vara ärlig.

    Uppskattar verligen dina intressanta och lärorika blogginlägg. Senast hittade jag en bra länk till buffets samlade brev till sina partners vilka jag har börjat läsa igenom med start från 1957, riktigt spännande och lärorikt faktiskt.

    Keep up the good work!

    Anonym
    Homemaid kan säkert växa mer och kanske tiodubblas från idag. Men jag vill inte investera i för små bolag om inte värderingen är helt galet låg.

    Anonym
    Har nyligen fördjupat mig lite i Aker. Det finns en markant risk i delar av bolaget, t.ex. Det Norske Oljeselskap som letar olja. Har de otur kanske de inte hittar något allt. Även Aker Drilling vilket utgör en stor del av substansen är ett kort jag inte har särskilt lätt att analysera. Sammantaget gör dock den stora substansrabatten och spridningen på olika underliggande verksamheter bolaget intressant ändå men jag skulle inte investera i bolaget annars då det är ganska svåranalyserat.

    Martin
    Vid långsiktiga (minst 6-12 mån) affärer på över 20000 SEK tycker jag courtaget spelar mindre roll. Annars tycker jag att man kan börja bry sig om att hitta lägsta priserna osv. Men jag är ingen trader så det påverkar inte mig alltför mycket. Tycker aldrig man ska undvika uppenbara köp eller säljtillfällen pga courtaget. Man får inte dra sig för att ta hem en vinst pga courtaget.

    SvaraRadera
  8. Tack igen för en grym blogg!

    Undrar om du ökat ännu mer i E.ON nu idag efter att de droppat till ca 21.5€? Är riktigt sugen att utöka innehavet till detta pris. Enda som avskräcker lite är att det är svårt att få info/nyheter om bolaget, förutom på tyska som jag inte förstår. Varför droppade de idag tex? Hela DAX slutade back men ändå...

    Mvh
    mrfox

    SvaraRadera
  9. kul att du har andra tankar och försöker förgynna andra människor som har det svårt. Dock tycker jag att du bör försätta med det som du är bra på i första hand - dvs få kapitalet att växa maximalt eftersom att få är kapabla att kunna göra det. för att senare kunna göra en god gärning med avsevärt större medel. Tänk på Warren Buffet och man ser nu i efterhand att "ge senare ger mer"

    mvh
    TYW

    SvaraRadera
  10. mrfox
    Tack. Har inte ökat mer, vill ha åtminstone 10-20% billigare pris för att öka mer. Jag har en modell där jag köper mer i bolag jag tror på desto mer de faller. Viktigt är att hela tiden ha råd att köpa mer om de skulle falla mer. Jag kan alltså inte bränna allt krut för tidigt.

    TYW
    Intressant att du nämner det. Jag har tänkt mycket på just det där senaste veckan. Tänk om warren buffet hade gett 50% av allt han tjänade till välgörenhet varje år från början, då hade han inte varit i närheten så rik idag och inte kunnat bidra med lika mycket heller. Jag skulle dock vilja ha någon medelväg där man kan finna bra sätt att göra nytta redan nu och samtidigt inte missunna kapitaltillväxten nämnvärt. Ibland kan det kanske vara så att en tusenlapp i bidrag eller hjälp idag är värd mer än tiotusen imorgon.. oavsett vilket så kommer jag troligtvis aldrig att skänka pengar till de stora byråkratiska hjälporganisationerna. Jag misstänker att en allt för stor del av deras resurser går åt att avlöna en mängd administrativa personer som bor här hemma. Jag tror mer på sådant som man VET gör nytta. Ett gott exemepel tycker jag Johan Eliasch har gjort när han köper regnskog i sydamerika vilket faktiskt är en konkret och mätbar handling som gör gott.

    SvaraRadera
  11. Tack för en bra blogg.

    Har några funderingar angående Aker ASA. Ser ut att vara ett mycket intressant bolag. Med stora tillgångar, men företaget har gjort förlust både 2008 och 2009. Och det ser ut att bli samma i år.

    Jag är inte så insatt i holdingbolag, så en förlust kanske inte spelar så stor roll här då företaget fortsätter att dela ut pengar och har låg belåning.

    Vad jag söker är din åsikt om dessa förluster. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Grymt bra skriven blog! Har följt den i några månader nu och har fått en helt annan attityd och inställning till sparandet. Har tagit tag i min ekonomi och strypt alla onödiga utgifter som ändå inte gav någon förhöjande livskvalite tillbaks ändå. Tycker sparandet i sig har många likheter med fysisk träning och näringslära som är två av mina andra intressen. Alla tre kräver tålamod, disciplin, målsättningar och man får så mycket tillbaks om man bara anstränger sig att tillämpa det.

    SvaraRadera
  14. Hej,

    Ang. den kanske sänkta momsen på restauranger.

    Tror du det kan göra så att NSP ökar sina vinster ordentligt i framtiden?

    SvaraRadera
  15. Kortsiktigt måste den starka kronan vara negativt för NSP då dom har mkt av sin verksamhet i danmark eller?

    SvaraRadera
  16. Hej hur ser du på världsekonomiska lägget tror du på en dubbel dip.Tycker själv att börsen har gått upp för fort om vi nu har haft en sån djup kris som många säger.

    SvaraRadera
  17. Angårnde fastigheter vad tror du om att kopa mark som investering i ett onråde som håller på att få komenalt vatten och av lopp

    SvaraRadera
  18. Anonym
    Förlusten i Aker beror på värdeförändringar i de underliggande bolagen främst.

    fanatic
    Jag håller med. Försöker själv sköta fysiken på bästa möjliga vis och det kräver också disciplin och tålamod för att nå resultat.

    Anonym
    Jag tror inte NSP's vinst ökar ordentligt, möjligtvis en aning:)

    Anonym
    Jag har ingen koll på valutakursens påverkan på NSP. Bedömer att det inte påverkar särskilt mycket.

    Anonym
    Jag har ingen aning om vad som kommer hända med världsekonomin men jag förbereder mig på högre räntor och inflation framöver. Det är alltid bra att vara förbered på worst case scenarion.

    Anonym
    Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om det. Jag tror att om man kan få en direktavkastning på över 10% till låg risk så är en fastighetsinvestering generellt bra.

    SvaraRadera