onsdag 8 september 2010

Veckans affärer, säljer AstraZeneca

Några affärer har blivit av under veckan som gått.

Sålt hela innevahet i AstraZeneca (motsvarande 3% av totala portföljen) på 375 SEK till ca 25% vinst inkl utdelningar. Man kan se det som en omviktning mot SanofiAvensis istället för AstraZeneca. Jag föredrar Sanofi då de har högre andel försäljning i emerging markets, intressant positionering mot husdjursmediciner och har Warren Buffet i ägarlistan. Om AstraZeneca trillar ner mot 300 kronors nivån kommer jag troligtvis att återköpa positionen.

Sålt hela innahavet i Elanders på 21,7 SEK motsvarande 0.3% av totala portföljen till ca 35% förlust. Jag ser det som ett varningstecken när Gustaf Douglas säljer och gillar inte heller nyemissionen som är nära förestående. Den 35%iga förlusten jag realiserat tror jag det finns bättre möjligheter att reparera i andra bolag. Det finns lika lågt värderade bolag som Elanders där framtidsutsikterna är betydligt ljusare enligt mig.

Sålt hela innehavet i finska Ahlstrom på 15 Euro till en vinst på ca 100%. Jag tror att företaget är ganska normalvärderat nu. Undervärderingen som var anledningen till mitt köp är helt enkelt tillrättad av marknaden och det finns ingen större anledning för mig att fortsätta äga bolaget då jag vill ha mindre antal bolag desto högre värdering som råder i marknaden.

Sålt 30% av Norske Skogsindustrier på 10,80 NOK till ca 10% vinst. Fundamentala faktorer går emot bolaget, t.ex. massapriserna. Jag väljer att minska risken i ett av mina mest riskabla större innehav. Om fundamenta vänder kanske jag ökar igen.

Ökat med 30% i France Telecom på 20,40 USD. Ökningen motsvarar 1% av min totala portfölj. Stabilt bolag, stabila kunder, hög direktavkastning, relativt ocykliskt, bör inte rasa allt för mycket relativt sett vid ett allmänt börsras. På sikt tror jag att aktien kan stiga med 50-100% i bästa fall.

Dessa försäljningar har minskat belåningen i min portfölj något. I nuläget är belåningen med så kallade marginallån i min aktieportfölj ca 10%. Räntan på dessa är ca 3,5% i snitt.

14 kommentarer:

  1. Skulle du kunna nämna några undervärderingscase i sverige som är bättre än elanders? (Förutom det alltid närvarande NSP)

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Spontana case jag tänker på är:
    Havsfrun (Äger motsvarande 0,2% av portf)
    Note (0,5%)
    Partnertech (0,5%)
    Electra gruppen (funderar på att köpa in)
    Geveko (har ägt men väntar tills bolaget börjar visa vinst tills jag överväger att köpa dem igen)
    Midelfart (0,5%)
    Empire (0,1%)

    Alla dessa är riktiga småbolag och bör absolut inte utgöra basen i någons portfölj. Men de är relativt bra risk/reward i dem tycker jag och de passar som krydda.

    SvaraRadera
  3. Tack. Ha en bra natt!

    SvaraRadera
  4. Har tittat på Havsfrun och substansrabatt över 40% samt den höga direktavkastningen uppåt 8-9% på senare år lockar ju definitivt. Verkar dock vara rätt höga omkostnader med tanke på det relativt lilla kapital de förvaltar? Inlåsningen i illikvida tillgångar sedan finanskrisen har visserligen skurits ner från 180 miljoner, men uppgår fortfarande till 70 miljoner. Vad ser du för potential i bolaget? Planer på att öka innehavet? Tror du de kan behålla 1.50kr i utdelning eller rentav höja framöver?

    SvaraRadera
  5. Av dom bolagen du räknade upp här i kommentarerna är NSP din absoluta favorit eller är den någon a dom? MVH JOHAN

    SvaraRadera
  6. Om man precis ska börja bygga upp en portfölj och man är ung (22år) tycker du då att man enbart ska köpa små undervärderade bolag som du nämnde där uppe då? Dom säger ju att man ska ta högrisk när man är ung :)

    SvaraRadera
  7. Havsfrun har 8,93% i direktavkastning det låter ju väldigt trevligt, men tror du verkligen dom kan betala ut så mkt? Ser ju väldigt lockande ut. / Nils

    SvaraRadera
  8. Johan
    NSP har en i grunden enkel och ganska lättförståelig verksamhet varför jag har favoriserar dem framför de andra bolagen. Jag vill veta vilka risker jag tar.

    Anonym
    Jag tycker att man ska ta risk i förhållande till ens årliga kassaflöden, se inlägg om kassaflöden.

    Anonym
    Havsfrun har huvudägare av kött och blod, förhoppningsvis sänker de inte sin egen skuta.

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Tänkte bara kolla med dig om jag tänker rätt nu:

    Huset kostar 3,5millar.
    Lägger 20% kontant (0,2*3,5millar) = 700K

    Måste då låna 2,8millar och räntekostnaden blir då vid 4% ca 112K per år.

    Enligt ägarens uppgift så ligger driftsnetto på 318 920 kr per år.

    Då borde vinsten bli 318 920 - 112 000
    vilket är 206 920.

    Så på 700k investerat får man tillbaka 206 920kr vilket är ca 30%

    Men enligt mäklarfirman som säljer huset så är Direktavkastningen på Eget kapital 9,11%

    Kan du förklara vad jag gjort fel? tänker jag helt fel?

    SvaraRadera
  10. mäklarfirman räknar i det exemplet att hela köpesumman finansieras av dig själv. Alltså 318920/3500000=9,11%

    SvaraRadera
  11. Sitter i valet och kvalet om att öka i NSP eller att köpa lite aktier i havsfrun... vad tror ni?

    SvaraRadera
  12. Varken nsp e havsfrun kommer att rusa på 6-12 mån, se på cykliska bolag. Tänker du på 24-90 mån så är havsfrun ok nsp kommer väl att gå upp om 12-24 mån

    SvaraRadera
  13. Anonym
    Tycker det låter som en okej fastighetsaffär, vart i Sverige ligger objektet?

    Anonym
    NSP har troligtvis större kurspotential än Havsfrun.

    SvaraRadera