fredag 3 september 2010

Binder räntan till 4% på 10 år.

Nu är SEB's 10 åriga bolåneräntor nere på 4,05%. Lägsta nivån på flera decennier. Jag passade precis på att binda lån knutna till mina fastigheter i Sverige motsvarande 10% av portföljen på 10 år till räntan 3,98%. Min tro är att vi kan få ganska hög inflation i världen och även Sverige på några års sikt. Bara för några år sedan hade vi korta räntor i Sverige på över 4%. Då man kan investera dessa pengar i antingen väldigt stabila bolag som t.ex. Unilever med direktavkastningar på ca 4% som troligtvis kan växa med 5-10% per år framöver eller i bolag som Total eller France Telecom och få 6-8% direktavkastning som troligtvis inte sänks så känns det bra.

Har även ökat i France Telecom med 20% till 20,7 USD. Tycker att de är lågt värderade sett till de kassflöden de producerar och den fina utdelningen på ca 8%.

Igår handelsstoppades Norske Skogsindustrier en stund. Blev själv hoppfull ett tag att de hade något på gång men icke. Tycker det vore logiskt för Stora Enso att köpa upp NSG. Jag har faktiskt skickat ett brev till Stora Enso om just detta.

I övrigt så flyter mina vanliga verksamheter sakta på och motsvarande någon procent av den totala portföljen trillar in varannan månad ungefär. Jobbet med att vikta om till fastigheter fortlöper sakta likväl. Jag har nu bjudit på ca 20 olika fastigheter och hoppas avsluta minst 5 av dessa affärer innan Jul.

8 kommentarer:

  1. Kul att det rullar på! En lite mer utförlig information om dina fastighetsaffärer skulle vara intressant. Berätta lite hur man går till väga med att köpa och förvalta fastigheter!

    SvaraRadera
  2. Din blogg är en fantastiks källa till information och inspiration! Jag har lärt mig mycket om olika strategier från dig. Tack för ett bra jobb!

    SvaraRadera
  3. Tack för fortsatt intressanta inlägg. Riktigt bra blogg. Du kanske skulle kunna ge din syn på min situation. Är en 24-årig student. Har för tillfället medel på ca 320tkr, varav 250tkr investerade i aktier/fonder, ingen belåning. Bor i hyresrätt i gbg eftersom det inte känns som bästa läge att köpa bostadsrätt i nuläget. Mina föräldrar erbjöd sig att ta lån på deras hus för att köpa en bostadsrätt. Istället skulle jag, som du skriver, kunna ta lånet i omgångar (låt oss säga totalt 700tkr) och investera i stabila aktier med stabila utdelningar. Inte allt på än gång men säg utspritt över en 5-årsperiod. Känns som att risk/reward är väldigt lockande?

    SvaraRadera
  4. Är det lägenheter du köper för att hyra ut eller är det lokaler för företag? garage? storage?

    SvaraRadera
  5. Magnus
    Ska skriva mer om det när jag har genomfört alla de affärer jag vill och fått maskineriet att rulla mer eller mindre av sig självt. Just nu är jag fortfarande i ett intensivt lärostadie.

    Anonym
    Tack, det var kul att höra!

    Pretall
    Alla val man gör bör bero på vilka mål man har. Om det är viktigt för dig att bygga upp lite kapital så tycker jag det är fel att investera allt du har tillgång till i fast egendom nu. Jag skulle nog behålla krutet torrt och vänta en 5 år lång tidsperiod då du investerar stötvis när goda tillfällen uppkommer. Om börsen faller med över ca 30% är det dags att börja köpa aktier stötvis. Idag är dock inget jätteköpläge någonstans. Möjligtvis kan man tycka att läkemedel, konsumentvaror och telekom är ganska billigt internationellt. Om vi får höga räntor eller deflation kan det dock bli betydligt billigare.

    Anonym
    Har hyrt ut allt det du nämner. Främst lägenheter dock.

    SvaraRadera
  6. Hur fixar du finansieringen av fastigheter i USA? Måste ju va lite knepigt när man inte är amerikan eller?

    SvaraRadera
  7. Hej jag är en "exalterad" läsare av dina aktie- och fastighets-affärer och undrar hur många fastigheter du "fick in" innan jul?

    Kan man verkligen hitta typ 5 fastigheter för några miljoner som dessutom har tillräckligt med personer/företag som hyr så att man dessutom får hyfsad avkastning eller hoppas på fastighetsökningen som kommer om X antal år i USA?

    Florida, New Orleans...

    SvaraRadera
  8. Valpen.
    Kan inte gå in på detaljer men det behövs egentligen inte. Fastighetsinvesteringar är enkelt. Se bara till att köpa kvalitativa bostäder till en hög direktavkastning så går det bra.

    SvaraRadera