måndag 30 augusti 2010

Viktar om från Kraft till Unilever


Under veckan har några affärer gjorts.

Sålt en femtedel av mitt innehav i Orkla på 51 NOK, vinst 6% (inkl utdelning). Kortsiktig affär där jag hoppas köpa tillbaka lika mycket billigare längre fram.

Ökat i Sanofi-Aventis med 30% på 28,7 USD. Den känns väldigt lågt värderad nu. Högsta exponeringen mot emerging markets av alla stora läkemedelsbolag. Ägs av berkshire vilka jag aldrig är främmande att ha som medinvesterare.

Minskar i Kraft foods med 50% på 30 USD. Vinst 25% (inkl utd). Anledningen är att jag behöver kontanter till att köpa fast egendom samt öka i annat. Jag tycker inte att aktien är övervärderad idag men inte heller dirty cheap.

Ökar i Unilever med 50% på 26,6 USD. Unilever har ca hälften av försäljningen i emerging markets, högre yield än kraft i dagsläget och jag gillar deras varumärken starkt. Bättre finanser än kraft också som ju drog på sig mycket lån i cadburyköpet.

Jag har gått och väntat på maximal skillnad mellan KFT och UL inför omviktningen och nu kändes det bra. Innehavet i Unilever uppgår nu till ca 5% av totala portföljen vilket känns lagom för mig. Fördelningen i Unilever kontra Kraft är nu 3:1. Jag skulle gärna plocka in PG igen också men det väntar jag med tills USD står lägre.

Övrigt

Tråkigt för aktieägare i HQ idag. Jag har själv tittat på bolaget förut men inte riktigt förstått hur de tjänar pengar fullt ut. Jag försöker i högsta möjliga mån undvika bolag jag inte förstår mig på eller kan beräkna hur stor risken är i bolaget. Visserligen kommer jag åka på smällar förr eller senare då min portfölj uppgår till många dussin bolag och det är alltid någon bolagsledning som inte har rent mjöl i påsen. När det gäller de större innehaven försöker jag iaf hålla mig till verksamheter som är ganska enkla att förstå sig på, t.ex. mat, råvaror, läkemedel, basvaror, industri, energi. Finans har jag alltid haft lite svårt för då jag tycker det är svårt att förstå och avgöra riskerna. Det känns också som att finansbolags öde kan avgöras lite godtyckligt genom politiska beslut som i HQ-fallet. Vad händer t.ex. när bostadsbubblan i stockholm spricker och folk går i foreclosure som i usa? Vilka banker överlever och vilka går under? Nu behöver det inte bli lika illa här men risken att det händer är ändock mångt mycket större än att folk slutar köpa el av eon, dricka vodka från diageo, köpa glass från gb, eller knapra sina livsnödvändiga läkemedel.

9 kommentarer:

  1. Touché!

    Har själv haft mina ögon på Unilever. Men tror jag spar mina Kraft ändå.

    Diageo är också väldigt intressant! :)

    SvaraRadera
  2. Har själv ögon på Unilever men avaktar av samma anledning som du avaktar med PG .
    Dollarn har gått upp lite väl kraftigt senaste veckorna

    SvaraRadera
  3. Till vilket GAV har du köpt Diageo? Har följt kursen ett tag och efter toppen nära 72USD är 65 nära. Känns som ett diversifierande och konjunkturokänsligt bolag som skulle passa väl i portföljen. Vad är din syn på tillväxten och lönsamheten framöver? Vilket pris tycker du idag är rimligt?

    Mvh
    Eddie

    SvaraRadera
  4. Magnus
    Tycker de kompletterar varandra ganska bra alla tre, mat, hygien och sprit:)

    Sebbe
    Det kan va klokt att avvakta om du inte har något annat dollarinnehav att växla med. Nästa gång USD går ner mot 7 SEK eller lägre se till att växla lite kontanter att ha till framtida lägen. Oftast går ju kurserna upp samtidigt som dollarn faller. Man får passa på att köpa USD när kurserna är höga och sen vänta till de faller med USD som likvida medel.

    Eddie
    Mitt gav i Diageo är ca 63 USD. Även om bolaget inte hade någon vidare tillväxt skulle jag iallafall gilla det, produkterna och varumärkena är jättestabila och kommer nog finnas så länge folk super sig fulla. Rimligt pris är väl under 70 USD men sen handlar det ju lite om vad USD står i mot kronan om man behöver växla. Jag kommer att öka i dem om de går ner mot 50 USD.

    SvaraRadera
  5. Självklart ska man ha en del likvida medel i USD i väntan på bättre aktiekurser. att jag inte tänkt på det tidigare.
    För som du säger när kursen rasar går USD upp
    Ska kontakta Avanza och se vad som går att ordna, tack för tipset

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag har ökat min andel aktier på NYSE ganska kraftigt det senaste året (mest utländska företag noterade där). Samtidigt har jag en tro på att dollarn kommer försvagas mot kronan på, säg, 5 års sikt. Vore intressant med en artikel som tog upp strategier för att skydda sig mot en sådant scenario, om du har några favoritinstrument etc.

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Jag förstår vad du menar. Lösningen på problemet som jag ser det är att köpa bolag i USA som har sin försäljning i fler valutor än USD. T.ex. KMB har mer än hälften av fsg i andra valutor än USD, likaså KFT, PG, m.fl. Då är din exponering mot USD inte så farlig ändå då deras försäljning räknat i USD ökar lika mkt som USD faller gentemot de andra valutorna de säljer i. Mitt tips är helt enkelt att se till att de bolagen du köper har en diversifierad försäljning i olika valutor, gärna hög andel försäljning i tillväxtekonomier också.

    SvaraRadera
  8. Du har aldrig tänkt att driva din portfölj i ett AB? finns det fördelar med det?

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Tror inte det finns någon fördel med det. Har enbart mina egna verksamheter i AB-form.

    SvaraRadera