tisdag 10 augusti 2010

Tillbaka i Sverige

Efter en längre rundresa i förenta staterna är jag hemma igen. Många värdefulla erfarenheter har förvärvats och förhoppningsvis kommer dessa att visa sig ovärderliga på sikt. Jag kan tyvärr inte berätta allt för mycket om mina nya projekt men jag kommer att ägna en hel del tid åt fastigheter framöver. Samtidigt vill jag ha en stabil bas av långsiktiga aktieinnehav med god direktavkastning och attraktiv värdering.

Några affärer har gjorts idag.

Sålde hälften av innehavet i Aker Seafoods på 7,9 NOK. Har ju ökat betydligt i AkerAsa tidigare så jag äger Seafood genom dem ändå. Vinsten blev ca 10%.

Sålde hela innehavet i Tele2 motsvarande 2% av totala portföljen på 130 SEK idag. Jag gillar Tele2 men nu handlas aktien nära all time high för de senaste 5 åren och det finns andra telekomoperatörer som ger betydligt bättre direktavkastning. Jag gillar inte heller tanken på att äga volatila aktier som ligger nära sitt ATH. Om Tele2 dippar ner mot 100-lappen igen så kommer jag att köpa tillbaka halva innehavet. Vinsten blev strax över 100%.

Sålde 25% av innehavet i NSG på 7,85 NOK. Dessa aktier hade jag köpt in så sent som för två-tre månader sedan på 7,27 NOK. Ingen större vinst men en vinst är alltid en vinst.

Sålde 20% av innehavet i AstraZeneca på 370 SEK. Vinst 10%.

Jag avslutade även min position i mina utställda nokia säljoptioner på 60 kr med en vinst motsvarande 0,1% av portföljen.

Nokia har en stor och hälsosam exponering mot nya marknader och en stor kassa. Det gör att jag tror på dem men jag kan ha fel. Jag är inte bra på teknik och har respekt och förståelse för att teknikskiften sker snabbt och oväntat. Jag kommer att sälja av mitt innehav i Nokia om ett hotande teknikskifte närmar sig.

13 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! Började tröttna på att snoka runt på din blogg och läsa gamla inlägg. ;)
    På tal om inget, grämer mig lite att jag inte köpte Telefonica på 55$, gått upp en del sen dess. Tycker du telekomsektorn fortfarande är undervärderad?

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka. Har saknat dina inlägg.

    Mvh / Johan

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka ska bli intressant att läsa om dina affärer igen.

    SvaraRadera
  4. Hmm... Är inte teknikskiftet redan här? Android och iPhone tar ju över mer och mer av marknaden och det verkar som om Android kryper ner i billigare, små telefoner (tex SonyE X10 mini), men Nokia står som ensam spelare kvar vid sidan av...

    SvaraRadera
  5. mrfox
    Kom ihåg att ta kursen gånger valutan för att få en korrekt uppfattning om hur dyr aktien är. Har för mig att dollarn var närmare 8kr när TEF kostade 55USD? DVS 55*8=440 kostade den då eller 70*7=490 kostar den idag. Inte lika stor skillnad trots allt, men ändå ca 10%. Det bästa man kan göra är att köpa valutan aktien är noterad i när den står lågt vilket är precis vad jag gör nu, dvs växlat SEK till USD på kurs 7,10. Sen om tex TEF går ner till 55 igen så kan du köpa den för 55*7,10=390 vilket är det bästa du kan få dem för av ovanstående alternativ. Jag växlar in SEK mot USD så att jag kan köpa t.ex. VZ, ATT, TEF, FTE, DT eller VOD billigt om de sjunker ner en bit igen framöver.

    Johan
    Kul att höra. Är dock inte säker på att det blir lika täta inlägg längre då jag generellt inte är lika aktiv då börsen är normalt till högt värderad.

    Anonym
    Jag ser det inte som ett helt avgörande teknikskifte i klass med övergången från mekaniska till digitala kameror.

    SvaraRadera
  6. Även om du inte handlar lika mycket på börsen vore det kul att läsa om din aktiestrategi och dina fastighetsaffärer.

    Jag anser att du har den mest värdefulla bloggen om ekonomi som jag har hittat.

    SvaraRadera
  7. Dollar,

    Hur växlar du SEK till USD om du använder KF? Såvitt jag förstår kan man inte göra sådana växlingar hos Avanza eller Nordnet?

    /M

    SvaraRadera
  8. Nu härmade jag dig och sålde av lite Astra & Tele2 :)

    SvaraRadera
  9. pensionär
    Jag har skrivit en del om mina aktiestrategier. Mer om fastighetsstrategierna kommer framöver. Det är egentligen samma sak med fastigheter som aktier, köp billigt sälj dyrt. Vart är det billigt med fastigheter idag-USA, vart är det dyrt-Sverige. Alltså sälj fastigheter i sverige om du har någon och köp i usa istället. Easy as that.

    M
    Man får föra över likvider till vanlig aktiedepå på avanza eller nordnet och växla där. Hade lite tur att jag han växla en del igår innan dollarn gick upp till över 7,30 idag. Men får hoppas att den rekylererar ned igen en stund så man hinner växla mer.

    Fri som fan
    Observera att jag fortfarande har kvar merparten av mina Astra. Tele2 gillar jag fortfarande som företag och köper gärna tillbaka om den dippar ner mot 100kr.

    SvaraRadera
  10. Hej, Hur tänkter du ang. NSP? Aktien har gått ner ännu mer nu, Ökar du ännu mer eller avvaktar du rapporten den 25e?

    SvaraRadera
  11. Anonym
    Jag avvaktar. Nedgångar utan förankring i fundamentala nyheter är inget man bör påverkas av i vanliga fall.

    SvaraRadera
  12. Mot alla odds har Norske Skog gått upp en bra tid sen senast
    jag förstår at förhoppningar ligger bakom
    men också uttalande från vd - vad han sa - är att det blir sämre eller ligger kvar innan det blir bättre
    jag själv trodde norske skulle ligga stilla eller gå ned o så går den uppåt
    så är man lite kall är mitt tips 20 kr om 1-2 år

    SvaraRadera
  13. Anonym
    NSG kan säkert gå upp till 20-30 kr men frågan är om den kan gå upp till 100 igen? Med tanke på den svaga branschen och de stora skulderna som kan bli prolematiska att refinansiera dyrt när räntorna höjs dessutom. Synd att de inte verkar i en stabilare bransch eller aspirerar mer på att ändra sin exponering mot just tidningspapper. Men risk /rewarden är fortfarande god enligt mig.

    SvaraRadera